Voorloop nul

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roland24

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2009
Wie kan mij helpen met het volgende, want ik kom er niet helemaal uit!

Ik heb 2 tabellen die ik met elkaar wil matchen. Nu staat er een uniek nummer die bij beiden identiek moet zijn. Alleen bij sommige records staat in het ene tabel een voorloop nul. Bijvoorbeeld:

0629 wil ik matchen met 629

Hoe kan ik dit doen?

Alvast bedankt!

Ik heb twee tabellen, die ik met een query aan elkaar wil koppelen. Ze hebben allebei een veld :IDnummer
Alleen in de ene tabel staat bij IDnummer kleiner dan 1000 een 'voorloop nul' bijvoorbeeld 0629 en bij de ander staat bij een IDnummer kleiner dan 1000 geen voorloop nul, dus 629.

Is het mogelijk om bij getallen die dan kleiner zijn ook een voorloop nul ervoor te zetten?

Hopelijk is de vraag zo iets duidelijker.....

Is er een reden waarom je een veld met getallen in hebt gesteld als tekstveld? Want dáár zit je probleem. Gebruik een getalveld waarvoor het bedoeld is, en tekstvelden ook :).

Dat komt omdat er eigenlijk staat *629* en *0629*
Dit komt vanuit andere softwarepakketten via CSV

Dus je wilt "*629*" matchen met "*0629*"?

Ja, dat klopt! De ene tabel bevat *629* en de andere tabel *0629*. Dat gebeurd alleen bij records onder de *1000*, dus dan wil ik bij de *629* een 0 ervoor hebben. Is dat mogelijk?

Dus even voor het begrip: je hebt 2 tabellen geïmporteerd (of gekoppeld?) en daarin staat een veld met een nummer. Dat veld wordt als tekstveld geïmporteerd want links en rechts van het nummer staat altijd een asteriks. In de ene tabel staat dan *97*, *629*, *1023* etc, en in de andere tabel staat *0097*, *0629*, *1023* en zo verder. Maar die asteriksjes staan er altijd?

Met een trucje is dat wel te doen. Je maakt om te beginnen een extra veld waarin je het getal uit de string vist. Daar maak je op vergelijkbare manier dan een criterium op. Ik heb een voorbeeldje gemaakt op basis van 2 velden die verschillende namen hebben; dat maakt de formule een stuk simpeler.
Code:
Expr1: Right$("00" & Mid$([Nummer];2;Len([Nummer])-2);4)

Dit veld krijgt het volgende criterium:
Code:
Right$("00" & Mid$([Nummr];2;Len([Nummr])-2);4)

Hebben de velden bij jou dezelfde naam, dan gaat dit zo niet werken. In dat geval moet je ook de tabelnamen opnemen in de formules.

Hij geeft de melding: Gegevenstypen komen niet overeen in criterium expressie..... (?)

Dan zit er verschil in je velden en zijn die niet van hetzelfde type. Ik heb het getest met 2 tekstvelden, en dan werkt het prima.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan