• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorlopig Gemiddelde in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

siebje

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2005
Hallo,

Ik heb een cijferkaart gemaakt voor school, zie de bijlage.

Korte uitleg: Je ziet dat de schoolvakken zijn roodgekleurd (bijv. AK, LIT enz.), daarachter zie je een rij gele vakjes, daar kunnen de cijfers worden ingevuld. Daaronder staan telkens twee vakjes (Rap en Exa, wat staat voor Rapport en Examen), de getallen die daarin staan, staan voor het percentage dat ze meetellen voor het rapport en voor het examen.

Probleem: Nu moet er het voorlopig gemiddelde worden berekend worden voor de rapportcijfers, stel dat ik bij AK nog maar 4 van de 5 cijfers heb gehaald, dat is dus nog maar 80%, maar omdat ik dan wel wil weten hoe ik er ongeveer voorsta wil ik dan dat er een voorlopig gemiddelde komt, volgens mij moet dat met de 'ALS' functie, alleen het lukt me totaal niet. Kan iemand het invoegen aub?

Laatst bewerkt:
Dit is die van mij. Ik denk dat je met wat kleine aanpassingen hebt wat je zoekt.

Bijlagen

Ik kan deze niet openen omdat het een .rar is, heb je ook een excelbestand?? Dank Willem.

Die kunnen niet als bijlage toegevoegd worden. Je kunt het uitpakken met winrar. Als je WinXP hebt kun je standaard zip uitpakken. Dus probeer deze eens.

Bijlagen

Gemiddelde is som/aantal
Dus stel dat je cellen A1 t/m A8 gebruikt om je cijfers in te vullen moet je deze bij elkaar op tellen;
=SOM(A1:A8)
Vervolgens wil je weten hoeveel cellen (cijfers) je als gevuld hebt;
=AANTAL(A1:A8)

Met de formule;
=SOM(A1:A8)/AANTAL(A1:A8)
krijg je het gemiddelde van de cijfers in de cellen A1 t/m A8

Hallo Withaar en Megabit en alle anderen,

Het probleem is dat er ook nog procenten bijzitten, je kunt het excelblad vinden en ook downloaden op www.rehoboth-school.nl/cijferkaart.xls . Dan zien jullie hoe het er uit ziet en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groeten Willem.

Volgens mij hebben ze bij zou school een probleem.
Welke idioot (sorry hoor) laat cijfers voor 2% of 3% mee wegen voor een examen?

Toch een poging gedaan, kijk maar eens bij 2005, heb wel een paar gegevens veranderd om de verschillen goed zichtbaar te maken.

De extra regels kun je natuurlijk gewoon verbergen.

Bijlagen

De cijferkaart is inmiddels gelukt, alleen nadat jij het hebt aangepast was kolom A, daar waar de vakken in stonden vermeld, vastgezet. Dus die bleef je gewoon constant zien, hoe heb je dat gedaan, want dat is wel handig??? Groeten Willem.

Nog een aanvulling op Imod t.a.v. het gebruik van 'Titelblokkering'.

Stel je wilt kolom A altijd zichtbaar hebben;
selecteer kolom B door op de B te klikken, ga na Venster en kies Titels blokkeren.

Wat je misschien nog niet opgevallen was, is dat niet alleen kolom A altijd zichtbaar is, maar ook rij 1.

Deze combinatie maak je door cel B2 te seleteren en de Titel blokkering aan te zetten, kolom A en rij 1 blijven nu staan.

Je gaat dus altijd onder/achter de kolom/rij of bij een combinatie in de cel onder/achter de kolom/rij die je vast wil zetten.
Je kunt overigens ook meer dan 1 kolom/rij vastzetten.

Laatst bewerkt:
Dankjewel, dat is al een stuk duidelijker Withaar. Ik ga er na school ff mee aan de slag en dan horen jullie het nog of het gelukt is of niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan