Voorlopige tekst in een textbox

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolimans

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2000
Kun je in een "Text Form Field" oftewel een textbox alvast een voorlopige tekst zetten, welke verdwijnt als je er de definitieve tekst in typt?

Dit is handig als in zo'n veld bijv. een naam ingevuld moet worden en er staat vooraf de aanduiding "naam" in, die verdwijnt als je in het veld gaat typen.

Jos

Dat kan. Zet in je form field deze regel: onfocus="if(this.value=='naam')this.value=''"
De hele regel ziet er dan uit als:
PHP:
<input type="text" name= "veldnaam" value="naam" onfocus="if(this.value=='naam')this.value=''">
(even als php-code laten zien vanwege de escape-karakters in html-code).

Voorbeeld:
Code:
<input type="text" name= "veldnaam" value="naam" onfocus="if(this.value=='naam')this.value=''">

Wat het doet is een defaultwaarde (value='naam') in het tekstveld zetten, en zodra je het veld met een muisklik selecteerd (focus krijgt) checked de javascriptregel wat de waarde van het veld is. Als de waarde 'naam' is zet 'ie er de waarde '' voor terug, niets dus.

@magdiragdag: ermmm sectie Software > Microsoft Office >Word :rolleyes:

Hallo magdiragdag,

Bedankt voor je advies.
Je voorbeeld is inderdaad wat ik bedoel, maar hoe krijg ik jou regel nu in het tekstveld (formulierbesturingselement) zodat het werkt?
Dit veld creëer ik met de knop ab| (als ik gewoon copieer en plak, dan werkt het niet...)

sorry, maar ik weet weinig van html en php-codes

Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Standaard HTML document

HTML:
<html>
 <head>
  <title>Formuliertje</title>
 </head>
 <body>
  <form action="verwerk.php" method="POST">
   <input type="text" name="veldnaam" value="naam" onfocus="if(this.value=='naam')this.value=''">
   <input type="submit" name="submit" value="Verzenden" />
  </form>
 </body>
</html>

eigenschappen van veld

Je kan met de eigenschappen van het veld er een standaard tekst of voorbeeld tekst inzetten.

Zie bijlage

Hallo Kramer,

Dit is inderdaad wat ik bedoel, alleen moet die tekst verdwijnen al ik er op klik, of als ik er met F11 naar toe ga.

m. vr. gr.

Jos

tekst verdwijnt

de tekst verdwijnt alleen wanneer je er iets in typt anders blijft gewoon de standaard tekst staan.

hier trouwens nog 2 handig macro om snel je formulier te beveiligen zodat je met de tab toets snel naar alle velden kan gaan (macro "Vulin") en de andere om alles naar platte tekst te zetten ("Verwerken")

Code:
Sub vulin() 
'formulierbeveiliging aanzetten
ActiveDocument.Protect Password:="", noreset:=False, Type:=wdAllowOnlyFormFields
End Sub

Sub verwerken() 
' deze macro selecteert de hele tekst en zet velden om naar gewone tekst
Set doc = ActiveDocument
If doc.ProtectionType <> wdNoProtection Then
   doc.Unprotect
    ActiveDocument.FormFields.Shaded = Not ActiveDocument.FormFields.Shaded
End If
    Selection.WholeStory
    Selection.Fields.Unlink
    Selection.EndKey Unit:=wdStory
End Sub

Het bleek dus toch wel om Word te gaan?

Ja, Tha Devil, het gaat inderdaad om Word.
Daarom heb ik de vraag ook in dit forum gesteld.

Sorry als ik mijn vraag niet helemaal duidelijk was.

En natuurlijk hartelijk dank voor uw moeite!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan