Voorraad beheer

Status
Niet open voor verdere reacties.

ACER10

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2010
Ik zoek een voorbeeld van een voorraadbeheer in access te maken, maar ik ben nog niet zo bedreven in access...
Met andere woorden ik ben een beginneling.

Heeft er iemand een voorbeeld van een dergelijke database soms in zijn bezit ?

Of waar zou ik iets dergelijks kunnen vinden...

Ik kan het dan wel zelf trachten aan te passen.

Alvast bedankt.

Ed

Ik denk dat je voor de verkeerde deur staat… Wat je zou moeten doen, is bij het begin beginnen, en niet bij het eind (een database). De grootste fout die beginners maken is een simpele: denken dat een voorbeeld van een ánder óók voor jou gaat werken. Dat is namelijk zelden zo. Al was het maar omdat je dan gelijk al begint met oogkleppen op te zetten, en een bestaand systeem aanpast dat vanuit een heel ander perspectief is ontworpen dat geheid niet het jouwe is. Alsof iemand je de verkeerde weg op stuurt, en je van erre moede dan maar gewoon door blijft fietsen.

En stel dát ik een voorbeeldje post (wat ik dus nu even niet ga doen): hoe ga jij dan verder? Je laatste zin (“zelf trachten aan te passen”) laat bij mijn alle nekharen overeind staan. Zeker in combinatie met de zin “ik ben een beginneling”. Wat stel jij je daarbij voor? De combinatie Access + Beginneling is een hele slechte. Access is géén Excel of Word waarin je gelijk kan gaan prutsen, ook al heb je er geen enkele kennis van. Databases ontwerpen is een vak. En zoete zien heb jij dat niet in de vingers.

Mijn databases zitten vol geautomatiseerde formulieren en VBA procedures. Hoe denk jij die zonder kennis aan te kunnen passen? Kansloze zaak….

Maar even terug naar het begin; elke database begint bij het maken van een (Functioneel) Ontwerp. Daarin beschrijf je wát je doelen zijn met de database. En wat je er uiteindelijk uit wilt kunnen halen. Voorraadbeheer heeft heel veel verschillende aspecten, die wij niet kennen, maar jij hopelijk wel. Jij weet tenslotte wat je aan het doen bent. Wellicht gebruik je nu al een ander (Excel?) systeem waarvan je de data wilt kunnen hergebruiken. Hoeveel mensen gaan er met het systeem werken? En wat zijn, in dat geval, hun rollen? En wat voor soort output wil je kunnen maken? (Overzichts)Rapporten, facturen?

Kortom: begin met het op papier zetten van jouw wensen (tegenwoordig doen we dat a.d.h.v. User stories) en begin dán aan het ontwerp van (eventueel) de database.

Elke applicatie begint bij een goede analyse. Hier heb je alvast een voorbeeld van de analyse van een stock project. Het project dateert van 2002, maar de basis is nog altijd gezond.

Bijlagen

En ik had nog zó gehoopt dat niemand een voorbeeldje zou posten voordat TS zijn bedoelingen wat nader had verklaard.... Ik heb nog nooit een database voor iemand gemaakt zonder dat ik wist wat de bedoeling was. Jij blijkbaar wel :).

Geen idee waarom Octafish denkt dat ik ooit een applicatie, laat staan database zou gemaakt hebben zonder dat ik wist wat de bedoeling was?????

Ik heb het over deze vraag. En blijkbaar heb jij een prima idee wat TS wil... Maar zullen we stoppen met dit soort onzinnige berichten en wachten tot er weer wat concreets over de vraag te zeggen valt?
En als je mij wat te vragen hebt, stuur dan een PM. Geen nutteloze discussies in een vraag svp.

Mijn bericht #3 is een voorbeeld hoe je een analyse (WORD doc) van een magazijn kan doen, en de analysevragen zijn net bedoeld om te weten komen welk programma je wil. Dat lijkt me helemaal niet nutteloos. Ik denk dat dit nuttig kan zijn voor iedereen.

Ben benieuwd of TS daar wat mee kan :).

Nog een aanvulling niet geheel in de geest van dit forum, maar toch. Als je geen kennis hebt van deze materie zou je kunnen overwegen een bestaand systeem te gaan gebruiken. Er zijn zeer vele oplossingen op de markt voor voorraadbeheer. Kan je heel tijd schelen.

Behoorlijk eens met @RogerS. Zoals ik al schreef in mijn eerste antwoord, is het ontwerpen van een database van een geheel andere orde dan een briefje tikken in Word, of een boodschappenlijstje in Excel (om maar even twee gechargeerde voorbeeldjes te noemen).

Als je een nieuw systeem nodig hebt, om wat voor reden dan ook, en je begint met een Functioneel Ontwerp, dan is één van de uitgangspunten vaak ook dat het eindproduct helemaal niet vastligt. Tijdens het proces wordt bepaald wat de beste oplossing in een bepaalde situatie is. Dat kan best een database zijn, maar ook een goed gebouwd Excel systeem, of een extern pakket. Of wellicht een SAAS oplossing, waarbij je sowieso het hele onderhoud uit handen geeft.

Kortom: een nieuw systeem nodig hebben en dan beginnen met de vraag: Wie heeft er een database liggen die ik kan gebruiken en aanpassen? (zeker met in het achterhoofd dat TS niets weet van database ontwikkeling en van Access) is een volkomen verkeerd uitgangspunt.

In eerste instantie hoef je niets van Access te weten, maar een goed idee hebben over de business, in dit geval voorraadbeheer. Normaal wijst de analyse uit wat voor jou de beste tool is om verder te gaan. Daarom ook mijn voorbeeld hoe je een analyse kan doen. Octafish noemde al het gebruik van user stories. Daarom hierbij het eerste deel van mijn cursus betreffende user stories. Jammer genoeg heb ik die alleen in het Engels. Omdat ik wou vermijden dat ik én een Nederlandstalige én een Franse versie zou moeten schrijven gaf ik de lessen altijd in het Engels.

Bijlagen

In eerste instantie hoef je niets van Access te weten, maar een goed idee hebben over de business, in dit geval voorraadbeheer.
Maar dan moet je het zeker niet zelf gaan bouwen :).

Wel grappig trouwens dat Ed niets (meer) van zich laat horen.... Waar doen we het eigenlijk nog voor? :D

Maar daar is het forum uiteraard niet voor bedoeld; iemand heeft een vraag, en wij geven antwoord. Wil je informatie en denkwijzen uitwisselen, dan kun je beter daar een eigen topic voor starten. Toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan