• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorraad bijwerken van excel bestand a naar excel bestand b

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joppiesaus

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2010
Hallo,

Wij hebben een producten-database met voorraden die dagelijks een excel bestand (A) kan uitdraaien. Dit excel bestand (A) bevat een kolom F met actuele voorraden in aantallen. Ieder product heeft een eigen id nummer in kolom A.

Een 2e excel bestand (B) wordt dagelijks uit de webshop gehaald. Eveneens zijn hierin de voorraden te vinden in absolute aantallen. Ieder product heeft een eigen ID nummer in kolom A. De vooraden staan in kolom C.

De ID nummers in bestand A en bestand B zijn identiek.

Wij willen dagelijks de voorraden bijwerken (omdat de systemen nog niet automatisch gekoppeld zijn) door de ID nummers in Bestand A kolom A en de bijbehorende voorraden in kolom F te matchen met de ID nummers in bestand B.

Als output zou het volgende wenselijk zijn:
  • De inhoud van betand A wordt gekopieerd naar tabblad 1
  • De inhoud van betand B wordt gekopieerd naar tabblad 2
  • Na drukken op een knop wordt op tabblad 3 bestand B weergegeven met de bijgewerkte vooreraden uit bestand A. Eveneens wordt na drukken op de knop op tabblad 4 uitsluitend de producten weergegeven uit bestand 4 waar een voorraadmutatie is opgetreden.

Is dit haalbaar? Ik heb de excelbestanden met wat voorbeeld data klaargezet in de bijlage. Ik kom er zelf niet uit gezien ik verdere functies als macro's niet machtig ben..

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wat wil je nu eigenlijk zien op Blad3 ? Ik zie eerlijk gezegd niet waar je heen wil (zal wel aan mij liggen maar toch ...)
Bijv product 10001 voorraad 1 in A en voorraad 2 in B. Wat krijg je dan op Blad3 ?
product 10002 voorraad 6 in A en voorraad 6 in B. Wat op Blad 3 ?
product 10003 voorraad 100 in A en voorraad 99 in B. Wat op Blad3 ?

Ha Rudi,

Bestand A komt uit de producten-database. Daarin zitten de werkelijke voorraden. Bestand B heeft producten uit de webshop, deze moet qua vooraaden steeds worden bijgewerkt. De situatie is dat we weten nog niet of het mogelijk gaat worden om de lijst met webshop producten automatisch terug in te lezen wanneer de voorraden zijn bijgewerkt. Vandaar het idee:

- Blad 3: werk alle voorraden van de webshop producten (Bestand B) bij met de actuele vooraaden uit de producten database (Bestand A). Wanneer de webshop dit ondersteunt kan de gehele lijst worden terug-geupload met de actuele voorraden.
- Blad 4: wanneer terug-uploaden van de webshop producten met bijgewerkte voorraden niet automatisch kan moet dit handmatig. In dat geval is het wenselijk een lijst te hebben met alleen de webshop-producten (Bestand B) waarbij de voorraden zijn bijgewerkt (Bestand A) en waar alleen de producten worden getoond waarbij voorraadmutaties zijn opgetreden. Zo ziet iemand direct welke producten aangepast moeten worden.

Op blad 3 zouden dus alle webshop producten (blad 2) nogmaals getoond worden met de bijgewerkte voorraden voor matchende product-database producten (blad 1). Op blad 4 zouden alleen de webshop producten komen te staan (blad 2) waarbij mutaties zijn opgetreden vergeleken met matchende product-database producten (blad 1).

Hoop dat het zo een beetje meer duidelijk is :-). Ik heb bestand B en het het Output bestand aangepast met de warden op blad 3 en 4 aangevuld om een idee te krijgen hoe de output er dan uit zou moeten komen te zien. In werkelijkheid gaat het om 1000+ producten vandaar :-)

Bekijk bijlage Bestand B v2.xlsx
Bekijk bijlage Output bestand v2.xlsx

Laatst bewerkt:
Kort samengevat:
De voorraden per artikel uit bestand B moeten de waarden krijgen van de voorraden per artikel uit bestand A.
Wordt er een verschil gemerkt dan extra melding blad4, bij geen verschil geen melding op blad 4.
Mij lijkt het dat je deze handeling meerdere malen per dag moet uitvoeren dan (bij elke levering wijzigt de voorraad in bestand A toch) en moet de voorraad in de webshop aangepast worden.

Hoi Rudi,

Klopt zoals je het schrijft, alleen bij blad 4 liefst geen melding, maar alleen tonen als er een verschil in voorraad is gevonden als dat mogelijk is.

Idee is om het dagelijks te doen en dan kijken hoe het gaat... Op basis van die bevindingen meer of minder en werken we toe naar een situatie waar dit automatisch wordt bijgewerkt.

Code:
Sub mutatie()
    sn = Sheets(2).Cells(1).CurrentRegion
    sn2 = Sheets(1).Cells(1).CurrentRegion
    For i = 2 To UBound(sn)
        For ii = 2 To UBound(sn2)
            If sn(i, 1) = sn2(ii, 1) Then
                If sn(i, 3) = sn2(ii, 6) Then
                Else
                sn(i, 3) = sn2(ii, 6)
                myArr = sn(i, 1) & "," & sn(i, 2) & "," & sn2(ii, 6)
                Sheets(4).Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Resize(, 3) = Split(myArr, ",")
                End If
            End If
        Next
    Next
    Sheets(3).Cells(1).Resize(UBound(sn), UBound(sn, 2)) = sn
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan