• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorraad hoogte berekenen in combinatie met productie lijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

Victor77

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2010
Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje te zoeken naar een formule waarmee ik de verwachte voorraad kan berekenen.
Er is een productie lijn die pallets uit het magazijn halen en weer nieuwe in terug plaatsen.
Dit gebeurt door meerdere personen iedere dag van de week en op verschillende tijden.

Nu zie ik het liefst dat formule de datums die gelijk zijn, daar de pallets in en pallets uit bij elkaar optelt.

Hierdoor kan ik via een grafiek laten zien wat de voorraad per dag is de komende x periode, denk zelf 7 dagen vooruit moet voldoende zijn.

Volgens mij is het een ingewikkelde formule de enige optie alleen weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen.

Bekijk bijlage Pallets.zip

...datums die gelijk zijn, daar de pallets in en pallets uit bij elkaar optelt... kan in principe met formule
Code:
=SOM.ALS(bereikData;deDag;bereikIn)
waarin bereikData de cellen met de data zijn, deDag de (cel met de) dag waarvoor je de pallets in (of uit) wilt optellen, en bereikIn de cellen Pallets in (of uit). Maar in jouw voorbeeld lukt dat niet zonder meer omdat het bereik met data niet alleen de dag maar ook de tijd bevat. Je krijgt dan nooit een match met je ingevoerde dag. Dat gebeurt wel als je het bereik met data opschoont door de tijd eraf te kappen zodat er alleen dagen overblijven. Daarmee is dan ook het volgende probleem opgelost dat de data+tijd als tekst zijn ingevoerd (en niet getallen) waardoor het moeilijk vergelijken wordt.
Zie bijgesloten file.
De vraag m.b.t. het voorspellen van voorraden is niet duidelijk. Wil je de voorraden van de afgelopen tijd extrapoleren naar de komende paar dagen? Daar zijn wel functies voor hoor. Dat werkt trouwens alleen goed als de voorraden een duidelijk verloop laten zien.
Groet, Daan.

Bekijk bijlage Pallets _bewerkt.xlsx

Bedankt voor de hulp, ik gebruik nu de volgende formule:
=SUMPRODUCT((TRUNC($B$3:$B$146,0)=$O3)*($F$3:$F$146))
Deze werkt super.

Nu telt de formule alles per dag op. Maar nu werken de 'machine' twee dagen achter elkaar en wil ik per dag weten wat ze max kunnen.
We weten dat machine A 5 pallets per uur maakt en Machine B 4 pallets per uur.
Hoe kan ik dan de splitsing maken dat excel maar een aantal uur pakt van een dag en de volgende uren bij een andere dag optelt.
Zie bijlageBekijk bijlage Pallets2.xlsx

Alvast bedankt voor de hulp

Plongske, heel erg bedankt voor je hulp.

Uw formule werkt ( volgens mij) als start en stop werk binnen twee dagen valt maar als het meerder dagen zijn dan werkt deze niet.

Ik weet dat machine in een periode (meerdere dagen) 500 pallets kan maken. Hoeveel zijn dit er per dag als we 7.1 per uur kunnen maken.
Excel voorbeeld in het rood, alleen handmatig :(

Bedankt voor uw hulp, het doel is om een verwachten voorraad te voorspellen de komende 7 dagen voor 40 machines :)Bekijk bijlage Kopie van Pallets2-1.xlsx

Als je weet dat de machine 7.1stuks kan maken per uur
En je weet hoeveel uren de machine draait per dag
Dan weet je toch hoeveel palletten er zullen uitkomen per dag

aantal stuks per uur * aantal uur dat machine draait

Plongske,

idd maar dan van 40 machines bij elkaar die allemaal een ander start en stop datum en tijd hebben.
Dat in een formule en vervolgens de aantallen bij elkaar optellen die in (op) de zelfde dag vallen.

Dan weet ik per dag hoeveel pallets er gemaakt worden van alle 40 machines bij elkaar opgeteld.
Als ik een Max aantal per dag in onze loods kan opslaan kan ik aan de hand van de grafiek zien wanneer ik daar overheen ga.
Dan kan ik daarop inspringen en een machine stop zetten of later laten beginnen ( of eerder stoppen)

gr

Bekijk bijlage pallets3.0.xlsx

Hi,

zou het ook mogelijk zijn dat totaal verwerkt wordt automatisch over de tijd te verdelen
Dus we verwachten dat Machine A 80 pallets maakt tussen start en stop
Voor machine B is dat 100 pallets tussen start en stop. Start en Stop tijden zijn verdeeld over 1 of meerder dagen

Geeft niet ben al blij met alle hulp.

Laat ik het anders uitleggen misschien met vrachtwagens wat makkelijker (voor mij) om uit te leggen
Ik heb een loods en daar komen dagelijks chauffeurs pallets brengen, nu weet ik dat ik mag 900 pallets kwijt kan.
Iedere chauffeur / vrachtwagen vraagt een tijd aan wanneer hij er is en wanneer hij weg gaat en hoeveel pallets hij komt lossen of of laden.
Door de tijden te gebruiken en los en laad aantallen wil ik berekeken wanneer ik op de max van mijn voorraad van 900 pallets zit of niet

Alvast bedankt
Bekijk bijlage pallets 4.xlsx

Snap de uitleg nog niet
zie in voorbeeld enkel een chauffeur toekomen op 9/9/16 om 12:05 en nog ene om 9u
In voorbeeld mis ik dan ook hoeveel er kan gelost worden per uur

Plongske,
Ik kijk naar aankomst en vertrek, in die periode krijgen we X pallets in ons warehouse. Het is geen vaste waarde hoeveel pallets we per vrachtwagen per uur behandelen, ligt aan de tijd dat de vervoerder binnen is ( aankomst en vertrek)
09/09/2016 1200 tot 09/10/2016 1200 = 24 uur en lost 24 pallets.
Dan zou de berekening 12 pallets op 09/09/2016 moeten geven en 12 pallets op 09/10/2016

groeten
Victor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan