Opgelost Voorraad op project boeken

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Waar zou ik die code neer moeten zetten, ik heb geen knop "OK" op dat formulier
Hoeft ook niet. Kan bijvoorbeeld bij het verlaten van een specifiek veld, of op de formulier gebeurtenissen.
1 persoon doet de balans, dat is 1 keer uitleggen :)
En toch: het is niet netjes, terwijl het wél simpel netjes kan. Doen dus.

We komen nu bij het invoeren tegen dat bij het invoeren van 0,5 alleen de eerste keer de voorraad met 1 omhoog gaat en de volgende boekingen van 0,5 blijft de voorraad gelijk.
Vind je dat gek? Ik heb geleerd: 0,5 = de helft van 1. Kun je op het scherm afronden, maar het blijft 0,5. 0,5+0,5 = 1. Ook dat is logisch. Hoef je niet meer af te ronden. Maar een half ding in de voorraad leggen, mag nooit de voorraad met 1 verhogen. Zeker niet als je de volgende dag de andere helft erbij legt. Altijd werken dus met gehele getallen.

Werk je met vloeistoffen, en gooi je elk uur een halve liter ergens bij in een container, dan loopt de inhoud toch ook op met halve liters?

Laatst bewerkt:
Hoeft ook niet. Kan bijvoorbeeld bij het verlaten van een specifiek veld, of op de formulier gebeurtenissen.
Opgelost, bedankt voor de aanwijzing.

Altijd werken dus met gehele getallen.
De praktijk is weerbarstiger....
We hebben pallets met isolatie, afhankelijk van de dikte zit er tussen de 80 en 120m² op een pallet.
Bij het ballansen hebben ze ook pallets die voor een deel zijn gebruikt, ze hebben geen zin om de rolletjes te tellen....:(
Is het technisch niet mogelijk om de vakjes met 1 decimaal in te stellen en te gebruiken?

In veel magzijnen worden de goederen in verschillende eenheden opgeslagen. Wij hebben bv. bulkgoederen per TNE, KG of liter.
In een magazijn database heb je normaal een goederen tabel, een verpakkingen tabel en een koppeltabel Goederen/Verpakkingen. Zo kan je als goed: isolatieXYZ hebben die in de volgende verpakkingen beschikbaar is: per pallet, per rol en per m2. Van de laatste verpakking kan je dan 0,5 m2 afnemen/toevoegen. Als je een complete rol gaat stuksnijden dan maak je een mutatie van bijvoorbeeld -1 rol en + 500m2.

Allemaal goed en wel maar dit:

hebben ze ook pallets die voor een deel zijn gebruikt, ze hebben geen zin om de rolletjes te tellen....
Maakt aan elke theoretische discussie wel een eind, lijkt mij. Ook al omdat ik het praktijkgevoel wel snap. Neemt niet weg dat je dus, als je niet met gehele getallen wilt werken, aan decimalen vastzit. Die dan wel weer prima opgeteld kunnen worden. Uiteindelijk heb je dan bij benadering toch een goed beeld. Pallets kun je natuurlijk ook wegen, en dan heb je ook een vrij nauwkeurig beeld van de hoeveelheid. Als je een weegschaal hebt/gebruikt :).

Is niet van belang omdat de nacalculatie en balans rekent vanuit hetgeen als eenheid is aangevinkt.
Ja, maar je moet dan wel bij elk artikel de juiste eenheid aangevinkt hebben. Als "hout" bijvoorbeeld ALTIJD per meter gaat, plaat ALTIJD per m2, Schroeven en spijkers ALTIJD per stuk (verpakking) et cetera, dan is het handiger om de eenheid per groep vast te leggen. Hoef je het niet per artikel te doen; makkelijker en minder kans op fouten.

1 persoon doet de balans, dat is 1 keer uitleggen
Zoals in een andere reactie gezegd: waarom zou je het niet netjes doen als het netjes kan.
Bovendien ziet het er een beetje vreemd uit dat bij een vermissing een negatief getal invult dat bij Aantal plus terechtkomt. Ook is dit dan de enige situatie waarbij je een negatief getal in mag geven. Je validatie (punt 3 vind je toch al lastig) wordt dan ook een beetje krom.

We komen nu bij het invoeren tegen dat bij het invoeren van 0,5 alleen de eerste keer de voorraad met 1 omhoog gaat
Dat is niet zo vreemd. Je hebt Aantal plus en Aantal min gedefinieerd als lange integers. Daar kan je dus alleen gehele getallen in kwijt, maar wel héle grote 😂, tot 2.147.483.647!

We hebben pallets met isolatie, afhankelijk van de dikte zit er tussen de 80 en 120m² op een pallet.
Bij het ballansen hebben ze ook pallets die voor een deel zijn gebruikt, ze hebben geen zin om de rolletjes te tellen
Dus het artikel Dampremmende folie 3x50m is in feite een pallet waar tig rollen op zitten tot een totaal van 150 m2? Om controleerbare mutaties te kunnen maken zal je in ieder geval moeten weten hoeveel er op een pallet zitten.
Stel er zitten 15 rollen op een pallet en je geeft er 4 uit, dan moet de gebruiker dat getal van 15 weten om zelf uit te kunnen rekenen dat er 0,26666666 van de pallet uitgegeven is. Zeer foutgevoelig, gebruikersonvriendelijk en het is niet te vangen in één decimaal.
En hoe gaat het dan bij Doos schroeven 5x80 / 100? Staan die ook op een pallet? Of kan je misschien een doosje aanbreken om er 25 uit te geven?
En Vuren 38x170x5400. Op een pallet of kan je er stuk afzagen?

Ik denk dat je nog maar eens goed in kaart moet brengen hoe jullie nou precies werken bij de verschillende artikelgroepen en vervolgens een oplossing bedenken waarbij je alle mutaties eenvoudig en foutloos kunt vastleggen.

Laatst bewerkt:
Als "hout" bijvoorbeeld ALTIJD per meter gaat
Dat is dus niet zo, daarom lijkt dit mij flexibeler.

Dat is niet zo vreemd. Je hebt Aantal plus en Aantal min gedefinieerd als lange integers. Daar kan je dus alleen gehele getallen in kwijt, maar wel héle grote 😂, tot 2.147.483.647!
Zoals eerder (heel in het begin) aangegeven had ik een bestaande database van dit forum afgeplukt en die aangepast tot wat het nu is. Daarin stonden de lange integers ingesteld.
Dat heb ik aangepast in enkele precisie en ook een stukje code onder de knop "Boeking doorvoeren" is veranderd van "As integer" naar "As Single"

Dus het artikel Dampremmende folie 3x50m is in feite een pallet waar tig rollen op zitten tot een totaal van 150 m2?
150m² is 1 rol :)

Stel er zitten 15 rollen op een pallet en je geeft er 4 uit, dan moet de gebruiker dat getal van 15 weten om zelf uit te kunnen rekenen dat er 0,26666666 van de pallet uitgegeven is. Zeer foutgevoelig, gebruikersonvriendelijk en het is niet te vangen in één decimaal.
Inderdaad is dat niet handig. Dus we moeten ons beraden of we isolatie per pallet of per rol in de voorraad zetten, we moeten tenslotte ook nog per order afboeken, dat gaat per rol en niet per pallet.

Dan komen we eventueel uit op:
Zo kan je als goed: isolatieXYZ hebben die in de volgende verpakkingen beschikbaar is: per pallet, per rol en per m2. Van de laatste verpakking kan je dan 0,5 m2 afnemen/toevoegen.
Dat betekend dat er wat tabellen bij moeten en dat ook de invoer aangepast moet worden.

Alle voorraad en magazijn databases in alle verschillende systemen werken ongeveer op dezelfde manier met in het hart:
  • bewegingen in/uit/correcties/herverpakkingen/... met bijbehorende item lijnen en hun status
  • stocktabel en locaties
  • goederen en verpakkingen
  • klanten en leveranciers
Daarbuiten kunnen dan meer applicatie gestuurde linken bijkomen zoals linken naar projecten, kosten, gevarencodes, ....
Maar ik heb in Access forums reeds veel gehoord dat Access op een andere manier zou werken en daar heb ik niet echt zicht op, dus als tabellen voor verpakkingen toevoegen al of niet ook in Access nodig is kunnen de echte Access gebruikers beter zeggen .

Even ter info.
Wij zijn geen leverancier met een magazijn, maar we produceren elementen waarvoor we materialen voor onszelf op voorraad houden.
Voor dit systeem hoeven we geen rekening te houden met klanten die spullen komen halen.

Dan heb je de klanten niet nodig, allen de bewegingen, stock, locaties en goederen/verpakkingen en misschien ook leveranciers.
Trouwens als je een heel vrije benadering van jullie voorraad nastreven zou ik eerder de voorraad bijhouden in Excel.

Laatst bewerkt:
In feite zijn de projecten de klanten.

Terug
Bovenaan Onderaan