• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorraadbeheer artikel met meerdere items

Status
Niet open voor verdere reacties.

Djego

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2012
Berichten
20
Hallo,
op dit forum staan diverse interesante oplossingen voor voorraadbeheer, zo ook bijgevoegde file.
Waar ik nu tegenaan loop is, dat een artikel niet uit 1 item bestaat maar uit meerdere bijvoorbeeld:
artikel 1 bestaat uit 2 vaten 200 en 185 kg, hoe kan ik dat dan in de bijgevoegde file verwerken.
In de praktijk hebben we meerdere artikelen(items) die uit een x aantal vaten bestaan
Ben erg benieuwd of hier een oplossing voor is.
Alvast bedankt voor de medewerking
 

Bijlagen

  • gevonden file forum.xls
    38 KB · Weergaven: 144
Geef de artikels waarvan meerdere onderdelen aanwezig zijn een oplopend nummer:
bv. 16 en 16a
 
Lijkt u deze werkwijze niet beter/gemakkelijker.

Is nog niet helemaal uitgewerkt, het gaat over het principe.
 

Bijlagen

  • gevonden file forum(cobbe).xls
    50,5 KB · Weergaven: 111
Laatst bewerkt:
voorraadbeheer artikel met meerdere items

Beste Cobbe, allereerst hartelijk dank voor de snelle reactie.
U voorstel ziet er goed uit, maar om het duidelijker te zijn heb ik op werkblad 2 een voorbeeld gemaakt zoals de situatie in de praktijk is (met fictieve code's)
Mogelijk dat dat meer duidelijkheid schept in mijn misschien te vage omschrijving.
Nogmaals bedankt!! Hoop dat er een oplossing is.
Groeten
Djego
 

Bijlagen

  • gevonden file forum(cobbe).xls
    47,5 KB · Weergaven: 55
Hoi,
Volg dit ook even.
Zit te denken aan een unieke sleutel die is samengesteld uit: artikel code, vat nr en exp-date
ik heb een voorbeeldje toegevoegd, Zit wel een macrotje in maar alleen voor het toevoegen of je moet een negatief gewicht invullen (bv -12)
userforms is voor mij nog even :shocked: dus even simpel gehouden gaat ook meer om het idee

op blad3 doe je de mutaties en op blad2 ontstaat dan een log van in en uitgeboekte, door de unieke sleutel wordt dit dan van het juiste vat afgeboekt
op blad 3 kan je linksboven de totaal gewichten zien die op voorraad is dit door een formule.


Zoals gemeld puur een idee

Bekijk bijlage mogelijke-oplossing.xls
 
voorraadbeheer artikel met meerdere items

Hallo, Wildboy, ook hier mijn dank voor de reactie.
dit ziet er goed uit en komt zeker in de buurt naar wat ik zoek.
Maar hoe boek in in deze vorm kg af?
Of is dat dan een volgende stap in het ontwerp?
En wat is precies de functie van deze unieke sleutel?
Nogmaals dank.
Groeten
Djego
 
Hoi,

Het in en uitboeken doe je altijd in kg
de unieke sleutel zorg dat dit van het juiste vat wordt afgeboekt.
bijgaande een draaitabel toegevoegd , kijk maar eens bij vat 35 deze heb ik even als voorbeeld gebruikt
binnenkomst was 12 maar er is 6 afgeboekt

Neem aan dat iemand op dit forum dit wel in een userform weet te verwerken en er iets moois van weet te maken

Bekijk bijlage mogelijke-oplossing-2.xls
 
Je eerste voorbeeld is een voorbeeld van statisch voorraadbeheer. Het is een momentopname, je kunt bijv nooit meer achterhalen wat de voorraad vorige maand was, of het verbruik.
De oplossing van Wildboy is een vorm van dynamische voorraadbeheer. De essentie is: je legt elke transactie vast, en met draaitabellen maak je rapportages.
Bijlage is daar ook een voorbeeld van. Een transactie bestaat uit het "schuiven" met producten van de ene locatie naar de andere. Van Leverancier naar Voorraad (=Inkopen), van Voorraad naar Verkopen; dat zijn drie locaties, in werkelijkheid zijn dat er vaak veel meer.
Transacties zijn redelijk gemakkelijk in te voeren (een userform kan helpen) maar niet goed bruikbaar voor draaitabellen. Daarom wordt na wijzigingen de transactietabel geconverteerd naar de Data tabel.
Er zijn twee voorbeelden van draaitabellen gegeven maar er is veel meer te bedenken.
 

Bijlagen

  • Inventory v02.xlsm
    64,1 KB · Weergaven: 163
voorraadbeheer artikel met meerdere items

Hoi, Pixcel en Wildboy,
het verheugd me ten zeerste dat er zoveel meegedacht word:thumb:
Ik steek er iedere keer weer wat van op. Op dit moment denk ik dat ik het meeste gebaat ben bij de oplossing van Wildboy zoals die in eerste instantie was.
Dus "mogelijke oplossing"". Mag en kan ik die versie verder uitwerken? Zo ja waar kan ik dan de uitzoeken hoe die knop (inboeken) werkt.
Ik wil dan proberen er zelf een te maken met ""äfboeken". Denk dat ik dan een eind op weg ben.
Pixcel, ik kom niet goed uit de database die jij hebt bijgevoegd, hoe doe ik dan in- afboeken?
Nogmaals bedankt en hopelijk nog een reactie
Djego (Ruud)
 
Pixcel, ik kom niet goed uit de database die jij hebt bijgevoegd, hoe doe ik dan in- afboeken?
Door een transactie toe te voegen aan de tabel. Bijv: transactie 128 is een "afboeking" van de voorraad van 30 stuks Dried Plums: van Inventory naar Sales. Ipv naar Sales hadden ze ook naar Uitval kunnen gaan, of retour Supplier, of wat jij maar wilt bijhouden.
Het gaat om het concept; er is amper user interface of validatie.
 
Hallo, ik heb de status op opgelost gezet, blijkt dan we binnenkort gaan scannen.
Wil eenieder toch hartelijk bedanken en misschien komt jullie hulp later nog eens van pas.
Nogmaals DANK
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan