Voorraadbeheer in Access dmv Barcode Scanner

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom Dewaele

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 jan 2009
Berichten
3
Hallo,

Wij hebben een bedrijf maar door de groei die we kennen willen we een zicht hebben op onze voorraad door het registreren van onze ingaande en uitgaande bewegingen. Ik heb zelf in access iets gemaakt (zonder vb) waardoor we alle ingaande en uitgaande bewgingen kunnen invoeren om daarna een soort totaalbeeld te krijgen. Nu is het zo dat alles manueel dient ingevuld te worden en dat dit veel te veel werk vergt. Nu hebben we gezien dat al onze producten al een barcode dragen (van de leverancier) en dat het idee is ontstaan om de invoer en de uitvoer gewoon te gaan scannen.

Probleem is dat ik echt geen idee heb hoe te starten:

- Als ik een scanner koop, wat moet ik doen opdat deze iets zou kunnen lezen? Heb je daarvoor software nodig? Ik lees ook dat het mogelijk zou zijn om je barcode in te lezen in excel? Hoe doe je dit?

- Eens dit kan, heb je dan VB nodig om dit in je access tabel te krijgen? Is dit moeilijk of bestaan er eventueel gratis voorbeelden die al kant en klaar zijn gemaakt?

Het is me er gewoon om te doen die ingaande en uitgaande bewegingen te captureren (in excel of access) Daarna ploeter ik wel verder om die data te ordenen.

Jullie zouden me fantastisch kunnen helpen, want zit er al een tijdje mee!

Tx alvast
Tom
 
Bij je scanner zit software die de gescande code doorgeeft aan je programma alsof het is ingetikt. Als je dat eenmaal door hebt dan moet je ervoor zorgen dat je in je programma die input direct wegschrijft.

Enjoy!
 
Hoi,

Even alleen een reactie op het stukje barcodes:
Een barcode is niets anders dan een font. Gewone tekst die dus in barcode font wordt weergegeven. Er zijn echter meerdere barcodes in omloop, dus zorg wel dat je weet welke codes je leveranciers gebruiken! Barcodes lijken allemaal op elkaar, maar hoeven niet hetzelfde te zijn.

Er wordt echter wel iets aan toegevoegt: een startidentifier en een stopidentifier. Bijvoorbeeld voor Code 39 (vaak gebruikt in de industrie) is zowel de start- als de stopidentifier een asteriks (*). De barcode voor artikel 12345678 wordt dan *12345678*.

Niet onbelangrijk:
Is de scanner van het type 'batch' of 'on line'? Batch betekent dat alle scans in de scanner blijven staan totdat deze 'leeggemaakt' wordt, ofwel verbonden met een computer. On line betekent dat elke scan direct draadloos naar een werkstation verstuurd wordt. De eerste optie is vaak goedkoper, echter is niet tot op de minuut actueel (lees: je voorraad wordt bijgewerkt na het verbinden met een werkstation). De tweede is duurder, maar je huidige voorraad is altijd actueel (wees ook alert op netwerkbelasting!!). Afhankelijk van het aantal goederenbewegingen en de noodzaak voor een last-minute-up-to-date voorraad maak je je keuze.

Dus:
- Vraag je scanner leverancier welke codes de scanner kan lezen
- Vraag je product leveranciers welke codes zij gebruiken en vraag ook gelijk wat de identifiers zijn (deze kan je eventueel ook vinden op internet als je weet welke code het is => http://www.activebarcode.com/codes/code39.html )
- Vraag je scanner leverancier in welk formaat de data wordt weggeschreven (.txt, .xls, ...)
- Vraag je scanner leverancier welk type scanner hij kan leveren (batch of online)

De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid, denk bijvoorbeeld ook eens aan het plaatsen van jullie ordernummer op de leveranciers paklijst in barcode..... Als dan ook de aantallen in code staan wordt een ontvangst (na controle uiteraard) een kwestie van drie scanbewegingen: artikelcode, aantal en ordernummer......

Groet en succes,

Zqwiqly
 
Laatst bewerkt:
beste Tom,

Werken met een (hand) barcode scanner is heel eenvoudig. Alle scanners kan je aansluiten als toetsenbord. Bij het scannen reageren ze gewoon als of je een rij toetsen in drukt. Als je een invoervak maakt, kan je met een scanner gewoon dat vak vullen met de waarde van de barcode (meestal een getal). je kan de scanner instellen dat deze na een scan automatisch een 'enter' commando geeft. Als je dan aan het invoervak op 'enter' een functie maakt om een handeling uit te voeren gaat de rest vanzelf. Zo doe ik het al jaren met volle tevredenheid.

gr. arjen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan