• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorraadbeheer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Makebelieve

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2011
De situatie die je je voor moet stellen ;

In A1 staat een waarde, negatief. bijv, ; a1 -20
In A2 staat een waarde, positief. bijv, ; a2 30

Ik wil graag in A2 (altijd in het vak met de positieve waarde) het verschil van 10 tevoorschijn laten komen via een ALS formule. De negatieve waarde moet hierbij 'onzichtbaar' worden. Wat moet ik dan in A2 invullen ?

Ook zou ik in bijv. B1 de waarde zoals in A1 staat tevoorschijn willen laten komen, zonder dat dit de formule in A2 in de weg zit.

Het gaat om 2 verschillende klanten in 1 warehouse, van de 30 uit A2 aanvullen naar A1 om op 0(a1) & 10(a2) te komen zou een extra handeling betekenen, dus wil ik de 20 (door deze weer te geven in B1) door de ene groep mensen laten halen, en de 10 uit het andere vak door een andere groep mensen, om in het beheersysteem exact dezelfde waarden over te houden. Nogal erg ingewikkeld uit te leggen....

Het is duidelijk, maar waarom wil je het per se in dezelfde cellen als de huidige waarden? 2 a 3 extra rijen en je hebt alle informatie direct beschikbaar.

Dat is een goeie vraag. Eigenlijk meer om te voorkomen dat er dubbele werkzaamheden worden uitgevoerd, aangezien we kruislings werken, en met niet al te slimme mensen ;)

Vak A1 betreft -20 (20 over) van Klant A naar Klant B
Vak A2 betreft 30 van klant B naar Klant A.

Er zijn voor die dag 30 pallets besteld. De A1 -20 is eigenlijk een weergave van wat over is, en dit zou dus als eerste verladen moeten worden, vandaar de zichtbaarheid in een ander vak, dit voor een andere afdeling binnen het bedrijf. Dan hoeven er slecht 10 van Klant B rechtstreeks verladen te worden. (Misschien verwarrend dat die 10 hier dan niet in het negatieve zijn weergegeven, maar dit klopt wel:))

Anders zou ik zien gebeuren dat er 30 verladen worden vanuit vak A2, en de voorraad zoals in de computer nog steeds niet klopt, en achteraf die 20 pallets vanuit A1 teruggereden moeten worden naar A2, wat een extra handeling betekent.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp je doelstelling, maar het gaat me dan ook om het design en presentatie. Technisch is wat je wil mogelijk. Ik neem aan dat je de data van beide inputs uit een externe bron betrekt en dan een overzicht wil maken? Je kan dan het beste met een template werken. Echter is het moeilijk voor ons om daarmee te helpen, omdat we niet weten hoe je je sheet vult, en hoe je de output het beste naar anderen presenteert.

Zodra je dit weet en een goed voorbeeld hebt kunnen we misschien makkelijker helpen met de invulling zoals formules en macro's

Ik heb nu zo ongeveer dit uitgewerkt ;

=AND(K17<=0;C17>-1)*K17+C17+AND(K17<0;C17>-1)*K30;(K17+C17)+AND(K29>-1)*K17

Staat bij het ene vak een min, en het ander niet, dan is het gewoon -20 + 30 = 10.

Volgende formule werkt op 1 of andere manier niet. Wat ik probeer is dat als K17 een min is en C17 een plus is, dat dan in K30 K17+C17 optellen.

Als K29 (verwijst naar K17) gewoon positief is, moet ie blijven staan.

Volgende formule die ik wil gebruiken is als K29 (of K17) negatief is, is dat ie dan een vak kopieert waar gewoon een nul instaat.

Hoe zou ik het bestand waar ik aan werk toonbaar moeten maken ter vergemakkelijking ?

=ALS(EN(K16-K14<=0;C15-C14>0)*K17+C17*EN(K16-K14>=0;C15-C14<0)*K17+C17*EN(K16-K14<=0;C15-C14<=0)*0)

=ALS(EN(K16-K14<=0;C15-C14>0);K17+C17*ALS(EN(K16-K14>=0;C15-C14<0);K17+C17*ALS(EN(K16-K14<=0;C15-C14<=0;0))))

=ALS(EN(K16-K14<>0;C15-C14<>0;K17+C17;ALS(K16-K14<=0;C15-C14<=0;0)))

Ik heb 3 opdrachten eigenlijk om uit te laten voeren, en hierop zei een collega dat dit niet mogelijk is in een ALS-EN formule(WAAR-ONWAAR zijn er maar 2). Als de uitkomst van K16-K14 boven of onder 0 is, en het tegenovergestelde bij C15-C14, dan wil ik de uitkomsten laten optellen. Als de uitkomst een - ervoor heeft, geeft ie 0 weer, zoals in t laatste stuk van elke code te zien is. Maar toch pakt ie geen van de volgende codes als een goede. Wat doe ik hier fout ? Zijn de sterretjes in de bovenste 2 codes correct ?

Zit hier nou al een hele tijd op te puzzelen dus alle hulp is welkom :)

Makebelieve,

Als je "Formule Evalueren" gebruikt, kun je de formule doorlopen.
Zo kun je zien wat hij doet en zien je wat of waar het fout gaat.

Ik neem aan dat je bedoelt dat =IF(logische test [Waarde als Waar] [Waarde als Onwaar].

Ik besef me veel te laat dat ik maar 2 opdrachten had moeten ingeven ;

=IF(K16-K14<0;C15-C14>0;K17+C17);(K16-K14<0;C15-C14<=0;0).

Als K-16-14 lager dan 0 zijn en C15-14 hoger dan 0, dan K17 + C17 optellen.
Beide lager dan 0, dan ook daadwerkelijk een 0 in het betreffende vak.

Nu krijg ik : Logische test : K16-K14<0
Waarde als waar : C15-C14>0
Waarde als onwaar : K17+C17

Maar ik wil graag de gehele formule tussen de eerste haakjes als ware waarde, en de 2de formule als onware waarde.

Hopelijk is het in zijn geheel niet al te verwarrend, ik ben namelijk continue zelf ook in de formule aan het knutselen met de logica die ik heb. Nu heb ik de logical test (waar)(onwaar) goed staan.

=IF(K16-K14<0+C15-C14>0>0(logische test);K17+C17(waar);(K16-K14<0+C15-C14<0<0;0)(onwaar).

Echter nu geeft ie een foutmelding dat er een fout in de formule zit. Hij lijkt me anders vrij logisch.

Ik weet niet welke versie je gebruikt.
Zelf heb ik hier Excel 2007 en daar staat bij tab Formules / Formules controleren het teken fx (staat in een rondje, dat is Formule evalueren)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan