Voorselectie in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bloem2009

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 apr 2009
Beste allemaal,

Als startend access gebruiker ben ik bezig om een formulier te maken voor de registratie van onze productie op stuks basis. Dus elk geproduceerd product krijgt zijn eigen record (en uniek recordnummer). Aangezien het ongeveer 100 verschillende producten betreft, levert dat een lange lijst op in mijn registratieformulier. Deze lijst wordt thans alfabetisch weergegeven. Van die 100 zijn er echter slechts 10 die er zeer regelmatig produceren en het zou dus handig zijn als deze bovenaan het lijstje staan. Sterker nog, het betreft 2 grote groepen producten, waarin elk ongeveer 5 veel geproduceerd worden.

Graag wil ik in mijn registratieformulier, bij de invoer van het product een soort van voor selectie zijn bij de registratie. Dus bij de invoer van een nieuw record, geef ik eerst aan welke groep producten het betreft, waarna een lijstje volgt met alle producten uit die groep met de 5 favorieten boven aan de lijst.

Hoe moet ik dit aanpakken?

Jos

Ik zou een aparte kolom in de tabel van je producten aanmaken waarin je sorteervolgorde aangeeft. In deze kolom zet je een getal of letter (maakt niet uit) waarop gesorteerd gaat worden. Nummer/letter hoeft niet uniek te zijn, je geeft alleen een 'gewicht' mee.
In je selectie criteria geef je aan dat je op deze kolom wilt sorteren (je hoeft deze kolom niet zichtbaar te maken).

Dank Floor E voor je reactie. Wat je beschrijft werkt inderdaad zo via een query. Ik wil dit graag in mijn formulier hebben.

Om het een en ander te verduidelijken heb ik vereenvoudigd bestand toegevoegd.

Als ik op dit moment in mijn formulier (f2) een keus maak bij "Tbl Palletnumber_Product description", worden automatisch het type en het fav nummer automatisch geslecteerd.

Ik wil echter graag eerst het type selecteren (potten/pannen), waarna de "Tbl Palletnumber_Product description" zichtbaar wordt, waarbij de eerste 5 de meest geproduceerde zijn. Dat is dus niet perse alfabetisch.

Met belangstelling kijk ik uit naar een reactie.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan