• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voortschrijdende formule,

Status
Niet open voor verdere reacties.

aapje10

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2006
Beste,

Bijgevoegd een bestand waarin probeer de forecast van producten in de tijd te berekenen om daar tijdig op te kunnen anticiperen.
In kolom F heb ik de actuele voorraad staan die ik per moment kan actualiseren door het ophalen van gegevens uit een ander bestand.
In kolom I staan de te verwachten verkopen per week die weer is gebaseerd op eerdere verkopen.
in kolom K, week 16 dus staat =ALS.FOUT(+F4-$I4+J4-J4;"-") en in kolom M staat =ALS.FOUT(+K4-$I4+L4;"-").
De reden hiervoor is dat ik in kolom M dus niet kan verwijzen naar de actuele voorraad en dus kolom K daarvoor gebruik.
Alle kolommen na M hebben dus dezelfde formule waarin ik niet kan verwijzen naar de actuele voorraad.
Hier zit dus mijn probleem: Ik moet elke week de formule van die week aanpassen zodat er dan gekeken wordt naar de actuele voorraad.
Op zich best te doen alhoewel het natuurlijk om veel meer artikelen gaat dan in dit voorbeeld zijn gebruikt.

Al een en ander geprobeerd maar ik zie zelf de oplossing niet, anders dan handmatig blijven aanpassen ieder week.
Is er een methode om dit wel voortschrijdend te laten werken?

Alvast bedankt,

Bijlagen

Code:
=ALS.FOUT(+F4-$I4[COLOR="#FF0000"]+J4-J4[/COLOR];"-")

Waarom staat deze overbodige parameters erin?

Klopt, had ik er eerst uit moeten halen, was nog van een eerdere test.

Het zal wel aan mij liggen maar ik snap het probleem niet.

Komen er nog meer weken na week 19?
Ga je week 16 verwijderen en wil je dat alles dan ook nog werkt?
Welke datum/week hoort bij de actuele voorraad?
Wat gaat er niet goed in het voorbeeld?

Je zou het zo kunnen doen. Die formule in het geel kun je naar beneden en naar recht doortrekken. Let Wel!: De ontvangsten moeten daarna ingevuld worden.

Bijlagen

@Alex, Ik vond het ook lastig te begrijpen. Dit is wat ik er van heb begrepen

bedankt, leek in eerste instantie te werken maar loop toch tegen een probleem aan.

Zal eerst nog proberen te verduidelijken wat ik bedoel: Kolom f geeft de actuele voorraad aan.
Voor de eerste, of huidige week eigenlijk, is de formule simpel te maken zoals ook in het voorbeeld en is altijd up to date omdat er naar de actuele voorraad gekeken wordt.
De weken daarna, die tot in lengte van jaren kunnen doorlopen maar in dit voorbeeld beperkt zijn gehouden, werken in mijn voorbeeld op de voorgaande week.
Dat is dus de reden dat ik telkens de formule van de actuele week moet door kopiëren naar de volgende actuele week om zo de actuele voorraad te laten werken.
Dat doe ik nu elke vrijdagmiddag zodat op maandag alles weer staat ingericht voor die week.
Dit is nogal persoon en tijds afhankelijk en ik ben dus op zoek naar een oplossing hiervoor en liefst zonder dat ik de voorgaande weken hoef te bewaren.

In de oplossing van JVeer blijft de formule gekoppeld aan een bepaald beginpunt en op zich klopt de formule dus perfect maar dan moet wel het beginpunt intact blijven, toch?
Als er nog een andere oplossing mogelijk is dan hoor ik het graag, anders ga ik hiermee aan de slag en dank ik jullie voor de genomen moeite.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan