• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaarde bij cel met validatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroen A

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2008
Hallo allemaal,

Ik wil cel D37 (waar middels een pulldownmenu/valideren uit 'ja' en 'nee' kan worden gekozen) automatisch op 'nee' laten springen als er in cel D9 het woord 'stapelwoningen' (ook middels pull down menu) wordt gekozen.

is dit mogelijk en zo ja, weet iemand hoe?

met vriendelijke groet,

Jeroen

In D37:

=ALS(D9="stapelwoningen";"Nee";"Ja")

Ron

Hallo Ron,

Bedankt voor je reactie! de formule werkt wel... maar nu kan ik volgens mij niet meer in cel D37 zelf voor 'ja' of 'nee' kiezen klopt dat? dit is namelijk handig als er in D9 een andere keuze wordt gemaakt...is het mogelijk om dit naast de formule te behouden?

met vriendelijke groet,

Jeroen

Dit gaat volgens mij niet zonder VBA.

Je kan wel een andere dropdown laten zien afhankelijk van D9, maar niet een ja of neen "opdringen" (zonder de dropdown te verliezen).

Wigi

Dit gaat volgens mij niet zonder VBA.

Je kan wel een andere dropdown laten zien afhankelijk van D9, maar niet een ja of neen "opdringen" (zonder de dropdown te verliezen).

Wigi

owh ok dan moet ik even wat anders verzinnen, bedankt voor de reactie!

met vriendelijke groet,

Jeroen

In dit soort gevallen maak ik gebruik van een hulpcel voor cel D37, bijvoorbeeld in F37 met de formule
Code:
=ALS(D9="stapelwoningen";"nee";D37)
Hiermee krijgt de hulpcel F37 altijd de in D37 ingevoerde waarde, tenzij er "stapelwoningen" staat in D9, dan krijgt F37 waarde "nee". Je moet overal in je sheet waar je refereert aan cel D37 de formules wijzigen en refereren aan F37.

Verder maak ik de waarde in cel D37 onzichtbaar met voorwaardelijke opmaak als er in D9 "stapelwoningen" staat, want dan hoeft er immers in D37 niet meer gekozen te worden. Bijvoorbeeld tekst wit maken.

Groet, Daan.

PS Als je vaak verwijst naar D37 en je wilt bovenstaande toepassen, dan is het handig om cel D37 te verslepen naar F37, de validatie te verwijderen, en de formule in te tikken. Vervolgens in D37 de validatielijst "ja";"nee" opnieuw instellen en de voorwaardelijke opmaak definieren. Je hoeft dan niet al je formules in de sheet die eerst D37 in de formule hadden te wijzigen, want door het verslepen is dat automatisch F37 geworden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan