• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaarde en voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

elda

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2005
Berichten
195
Beste,

voor de freaks geen probleem, maar voor leek een heel big problem.

hoe vul ik mijn formule verder aan als men weet dat:
- lunchpauze 30 min is, maar indien werkeinde voor 12:00 uur is de lunchpauze = 00:00 uur
- lunchpauze 00:30 is als werkeinde na 12:00 uur is
rekening houdend dat lunchpauze 00:00 uur is ongeacht wanneer men stopt tijdens weekendwerk en/of feestdagenwerk

hoe programmeer ik mijn voorwaardelijk opmaak opdat de weekends en feestdagen van het ganse jaar automatisch geel aankleuren over de drie à vier naast elkaar liggende cellen en donker geel aankleuren wanneer men werkt op een weekend en/of feestdag

In bijgevoegd voorbeeld is alles duidelijk (allee dat hoop ik toch)

thanks for any kind of help

mvg

Jaak
 

Bijlagen

  • Uurrooster 2008 Lynn 1.zip
    45,1 KB · Weergaven: 31
Eeh… je zegt “hoe vul ik mijn formule verder aan”, maar welke formule wil je precies aanvullen dan? Er staan er nogal wat in...

Wat betreft het kleuren van meerdere cellen, dat is niet zo moeilijk. Stel dat je rij 14 helemaal donkergeel wilt kleuren, omdat het een weekend/feestdag is. Selecteer alle cellen in de desbetreffende rij, die aan een bepaalde voorwaarde moeten voldoen, en klik op [opmaak]>[voorwaardelijke opmaak]. Kies nu voor FORMULE IS. Geef nu de cel aan die de voorwaarde bevat, tezamen met de voorwaarde. Voor rij 14 betreft dat cel G14, daarin staat weekend/feestdag.
Voer de formule (voor voorwaarde 1) in als =$G14="WEEKEND" Let op het $ tekentje, daarmee maak je een cel/kolomadres absoluut. Met $G14 zet je dus kolom G “vast” terwijl het rijnummer (14) variabel blijt. Dat wil je ook, want je hebt die formule straks ook nodig in andere rijen.
Met $G$14 zet je zowel rij als kolom vast, met G$14 alleen de rij.
Doe hetzelfde voor voorwaarde 2, maar nu met feestdagen, dat wordt dus =$G14="FEESTDAG"

De opmaak kan je zelf wijzigen in wat je maar wilt.

Okee, je hebt nu je voorwaarden, maar nog maar voor één rij. Dat gaan we dus even verder kopieren. Selecteer opnieuw de cellen in rij 14 (die nu dus een opmaak hebben), klik op je rechtermuisknop en kies voor “kopieren”. Selecteer nu alle cellen die ook aan eenzelfde voorwaarde moeten voldoen (voor het eerste blok met gegevens zijn dit dus alle cellen in het bereik van A15 t/m J44, en klik weer op je rechtermuisknop. Kies nu voor “plakken speciaal” en kies nu “opmaak”. Voilá….. op alle cellen geldt nu een voorwaarde , gerelateerd aan de waarde in cel G…. van de betreffende rij.

Op deze manier kan je tot maximaal 3 voorwaarden aan een cel vastmaken. Nog meer voorwaarden kan wel, maar dat wordt erg ingewikkeld.


ik heb het voor het eerste urenblok even voor je ingevuld. Let op dat ik ook de kolomopmaak heb gewijzigd van "getal" naar "tijd" anders krijg je rare getallen.
 

Bijlagen

  • Uurrooster 2008 Lynn 2.zip
    40,6 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg, ik zal er mij straks wel eventjes op toeleggen.
Wat betreft de formule, ik had het over de formule die vermeld staat in de f-kolom en die rekening zal moeten houden met de waarde (einduur) in de d-kolom. Zoals bijvoorbeeld in cel F 78, waar ik het manueel heb aangepast.
Wat de weekends betreft, zou bijvoorbeeld in voorbeeld rij 25 en rij 26 ook moeten aangekleurd worden, omdat het een weekendwerk is.
Ik weet niet of ik dit kan doen als derde voorwaarde en dan een ander kleur daaraan geven

mvg

Jaak
 
Laatst bewerkt:
mijn vragen zijn ondertussen opgelost.
Na heel lang zoeken is het uiteindelijk toch gelukt.
Hartelijk dank voor de bijdrage van iedereen.

mvg

Jaak
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan