• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaarde in grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaspervdh

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2016
Berichten
53
Hallo,

Ik heb een excel lijstje met m'n cijfers. En nu wil ik een lijn grafiek maken met het gemiddelde dat ik sta per toets.

Maar op het moment dat ik de 1e keer de toets maak en een onvoldoende haal moet dit wel verwerkt worden in de grafiek.
Maar zodra ik dan de toets herkans moet vanaf het moment dat ik de herkansing gedaan heb de 1e poging niet meer mee geteld worden maar dus nog wel in het eerdere gedeelte van de lijn.

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? (Is dit überhaupt mogelijk?)

Hopelijk was het een beetje duidelijk.

Ps, ik keek even naar de excel regels, en zag dat je geen huiswerk opdrachten mag indienen. Dit is geen huiswerk opdracht, vind het zelf gewoon leuk om te hebben.
 
Post dan eens een voorbeeldbestandje.
 
Kan je hier je gading uithalen?
 
Hij ziet er heel simpel uit. Maar toch snap ik niet helemaal hoe hij werkt.
 
Staat er nochtans bijgeschreven.
In kolom C heb ik de vakken geplaatst zonder dubbele vermelding in kolom A
In kolom D heb ik het max aantal punten behaald per vak uitgefilterd.
Kolom C en D gebruik ik dan in de grafiek.

Simpel hé.

PS: Heb wel 2 naambereiken gedefinieerd: vakken en punten.
 
Ja zover begreep ik het ook haha. Maar ik bedoel meer hoe weet ik welke toets ik herkanst heb en welke niet?

//Oh ik begrijp hem nu. Maar ik heb met meerdere vakken meerdere toetsen en hoef natuurlijk niet alles te herkansen. Dus eigenlijk moet vak toets naam zijn toch?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de naambereiken dynamisch gemaakt dat betekent dat je gewoon vakken en punten onderaan kunt toevoegen.
Die worden dan ook opgenomen in de rest.
 
Maar stel
1 december heb ik Voor engels een 5 gehaald.
Lijn staat nu op 5
5 december heb ik voor italiaans een 7 gehaald
Lijn staat nu op 5+7/2=6
10 december heb ik voor nederlands een 6 gehaald
Lijn staat nu op 5+7+6/3=6
15 december heb ik voor engels herkansing een 9 gehaald
Lijn staat nu op 7+6+9/3=7
20 december heb ik voor italiaans h2 een 6 gehaald
Lijn staat nu op 7+6+9+6/4=7

Bij jou pakt die wel de hoogste, alleen op moment dat ik de toets herkanst heb gaat die op 1 december ook al omhoog. en dat wilde ik dus niet.
De horizontale as moet trouwens ook een tijdbalk zijn van datums, maar dat had ik zelf ook nog niet gefixt dus dat kon je niet weten.

En snap nog steeds niet hoe ik een 2e toets (dus een 2e hoofdstuk ofzo) kan toevoegen want hij denkt steeds dat het een herkansing is.
 
Gebruik dan deze formule in D2:D11:

Code:
=ALS($C2="";"";ALS.FOUT(GEMIDDELDE.ALS(vakken;C2;punten);""))
 
Ik snap dat ik lastig ben, maar nu heb ik weer niet dat ik een herkansing kan hebben. Of doe ik iets verkeerd?
 
Noteer eens in dit bestand wat er fout loopt en wat er moet komen.

Want ik begrijp echt niet wat je in beeld wil krijgen.
 
[video=youtube;3Na0Ty2NCj0]https://www.youtube.com/watch?v=3Na0Ty2NCj0[/video]

Hopelijk is het duidelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan