• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaarde toevoegen aan formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Textor

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2016
Beste leden,

Ik heb een formule
Code:
=(INDEX(Data!$C$1:$W$13;VERGELIJKEN(A19;Data!$A$1:$A$13;);VERGELIJKEN(DATUM(20&$E$1;VERT.ZOEKEN($D$2;$N$2:$O$13;2;0);$C$2);Data!$C$1:$W$1;0)))
en zou daar graag nog een voorwaarde bij aan koppelen, namelijk dat Excel op het blad Data bijkomend gaat kijken of er "P" of "C" staat en dan de waarde geeft bij "P". Immers, in de eerste kolom A staan alle benamingen twee keer, de ene keer met in kolom B een "P" en de andere keer een "C".
Alvast bedankt,

Voorbeeldbestand in bijlage

Bekijk bijlage Data_nr_Wiedoetwat.zip

Beste,

Hierbij het voorbeeldbestand. Bedoeling is om vanuit het tabblad Data daggegevens over te schrijven naar tabblad Wiedoetwat. Enig probleem dat ik nu ondervind, is dat ik in kolom A van tabblad Data items heb met dezelfde naam, die verschillen door de vermelding in de kolom B, ofwel P ofwel C. Daarom zoek ik een bijkomende voorwaarde, namelijk dat de formule ofwel selecteert op de P of op de C.
Ik weet niet of dat duidelijk geformuleerd is (ik vrees ervoor).
Alvast mijn dank,

Met Data!A:A gedefiniëerd als tabel:
Code:
=ALS.FOUT(ALS(VERT.ZOEKEN($A19;tabel;2;0)="P";INDEX(Data!$C$1:$W$13;VERGELIJKEN(A19;Data!$A$1:$A$21;0);VERGELIJKEN(DATUM(20&$E$1;VERT.ZOEKEN($D$1;$N$2:$O$13;2;0);$C$1);Data!$C$1:$W$1;0)));"")

Oeps

Dag Cobbe,

ik heb geprobeerd om die dynamische tabel aan te maken in Data (selectie Ctrl+Shift+End, eerste rij als veldnaam gedefinieerd, Tabelmaand genoemd) en heb in je formule het woord tabel vervangen door Tabelmaand, maar ik krijg enkel een blanco veld. Als ik de "P" door "C" vervang dan krijg ik onwaar.
Heb ik de boodschap verkeerd begrepen of verkeerd uitgevoerd?
Prettige avond,

3de mogelijkheid, heb een foute oplossing voorgesteld.

Zal morgenvroeg nog even puzzelen.

Of zonder hulpkolom
Code:
=SUMPRODUCT((Data!$C$2:$C$21=C$18)*(Data!$B$2:$B$21=$A19)*(INDEX(Data!$D$2:$U$21;;MATCH(DATEVALUE($C$1&"-"&$D$1&"-"&$E$1);Data!$D$1:$U$1;0))))

Bijlagen

Top!

Beste VenA, Plongske en Cobbe,

bedankt voor jullie meedenkoefeningen en ad hoc oplossingen. De oplossing van VenA komt het meest tegemoet aan mijn noden. Ik snap er nog niet veel van hoe de formule in zijn werk gaat, maar ik kan nu gewoon een nieuwe data in het tabblad Data gooien en nieuwe uitkomsten bekomen.
Dikke merci en zonnig weekend,
Ik sluit af als opgelost.

Haha

Hahaha VenA,
Soms voel ik mij hier een kleuter die aan rocket science probeert te doen. Ik ga die knop eens zoeken en testen...
Zonnig weekend,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan