• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijk opmaak Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

shalhevet

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2007
Hallo,

Ik heb een Excel bestand gemaakt voor mijn administratie.
Nu is het zo dat wanneer ik in kolom x bepaalde woord zet moet in kolom y bepaald bedrag komen te staan.
Dit wil ik met behulp van voorwaardelijk opmaak doen.
Ben wel zover dat de formule heb ik
=ALS(B1<>"Sportschool";"0"; "33,50")
Dus als ik in kolom B1 het woord Sportschool intyp komt in kolom C1 bedrag van € 33,50.-
Alleen, wanneer ik deze formule schrijf bij de voorwaardelijke opmaak werkt het niet.
Kan iemand mij helpen?
Zie bijlage voor een voorbeeld van het bestand.

Alvast bedankt

Limor

Die formule hoort ook niet bij voorwaardelijk opmaak; daar hoort een formule die bepaalt of je opmaak moet veranderen of niet. Op welk moment wil je dat de opmaak verandert, als aan welke voorwaarde wordt voldaan?

ps plaats voortaan (ook) een bestand voor Excel 2003, maar weinig mensen hebben 2007

Met Voorwaardelijke opmaak kan je enkel een cel opmaken, geen gegevens daarin wegzetten of verwijderen.

Wat wel kan, is een witte letterkleur toepassen zodat je het niet ziet.

Ook:

=ALS(B1<>"Sportschool";0; 33,50)

getallen zijn geen tekst dus hoef je geen " " errond te zetten.

Wigi

Hi,

Ik wil de opmaak niet veranderen alleen de tekst.

Dus wanneer ik in kolom D "sportschool" typ, wil ik in kolom E automatisch een bedrag zien, 33,50 euro.

ik voeg bij deze hetzelfde bestand als boven in 2003 versie.

Sorry voor het ongemaak

Dan heb je een Als-functie nodig zoals bvb.

=ALS(D1<>"Sportschool";0; 33,50)

Verander die D1 als het naar ergens anders moet wijzen.

Aangezien je hier geen opmaak aanpast, heeft voorwaardelijke opmaak hier niets mee te maken.

Wigi

Bedankt maar ik ben er nog niet

Zo bedoel ik het niet… wat ik wil is :
Datum
Tekst
Bedrag
Dus bijvoorbeeld
Kolom a – datum
04-05-2008
Kolom b – tekst
Sportschool
Kolom c – bedrag
33,50
Elke 4e van de maand gaat dus een bedrag af van 33,50 voor de sportschool.
Dus ik wil dat als ik het woord sportschool in kolom b typ komt in kolom c automatisch het bedrag.
Alleen, wanneer ik geen sportschool intyp, wil ik wel andere teksten in kunnen zetten met andere bedragen. Het gaat me om dat de formule moet voorkomen alleen wanneer de tekst sportschool voorkomt, vandaar dat ik met voorwaardelijke opmaak bezig was.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is :confused:

Dan is het het handigste dat je een klein opzoektabelletje maakt, ergens opzij in je blad of op een ander tabblad. In kolom 1 daarvan komen de categoriën, sportschool, en al de rest. Daarnaast in de 2de kolom, alle bijhorende bedragen. Met een VERT.ZOEKEN functie kan je dan ophalen welk bedrag hoort bij welke categorie.

Wil je echter soms een formule en soms een getal zelf inkloppen, dat kan niet. Wat wel kan is een kolom met formules (vert.zoeken) en een kolom daarnaast waar je zelf iets inklopt. Dan met een andere formule kijk je in welke kolom iets ingevuld werd en neem je dat over als resultaat.

Wigi

Voorbeeld

Hi Wigi,

Zou je voor mij in mijn voorbeeld bestand zo'n tabel kunnen maken met vert. zoeken?

ik weet niet precies hoe dat werkt.

Alvast bedankt

Hi Wigi,

Zou je voor mij in mijn voorbeeld bestand zo'n tabel kunnen maken met vert. zoeken?

ik weet niet precies hoe dat werkt.

Alvast bedankt
Zoiets dus...

Hij kijkt of de tekst in kolom D voorkomt in de lijsten van blad 1. Als die voorkomt dan gebruikt hij die bijbehorende prijs. Anders neemt hij de prijs ingevoerd bij "Niet gevonden!!".

Bijlagen

Bedankt

Sorry dat ik nu pas reageer maar had problemen met de computer.

Ik heb een opslossing gevonden. :thumb:

Heel erg bedankt voor jullie allemaal :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan