• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijk optellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Calc
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Calc

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2008
Beste mensen,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, omdat ik er niet aan uit kom.

Als bijlage heb ik een voorbeeld bestand gemaakt om duidelijker te maken wat ik graag zou willen.

In het bestand dienen de gele velden ingevuld te worden, bij naam is het mogelijk middels een pulldown-menu een keuze te maken.

Door hier een keuze te maken veranderen er een aantal gegevens in de twee tabellen eronder.

Wanneer de twee namen gelijk zijn dan zijn de waarden in cellen B11 en B22 ook aan elkaar gelijk namelijk (Overig of Belasting). Echter wanneer een van de twee een andere keuze heeft dan zijn deze cellen niet aan elkaar gelijk. Hier zit hem dan ook mijn probleem.

Hoe kan ik er voor zorgen dat het mogelijk is om een optelling te maken?
Wederom voor gelijke celwaarden is dit makkelijk namelijk de optelling in B29 moet zijn B7+B18 echter wanneer het om de cellen B11 en B22 gaat moet deze optellen juist zijn voor de cellen B33 en B34.

Wie-o-wie kan mij helpen niet mijn hoofd te breken over dit obstakel.

Groeten,

Bijlagen

Dit zou denk ik wel op te lossen zijn met een matrixformule:
Voor je formule in E33, zou ik dit invullen:

Code:
{=SOM(ALS(E7:E22=B33;B7:B22;""))}

Groeten,
Dennis

Kan het niet simpel met een sumif op overig of op belasting over beide tabellen?

Code:
=SUMIF($B$3:$B$22;B33;$E$3:$E$22)
en
=SUMIF($B$3:$B$22;B34;$E$3:$E$22)

Kan het niet simpel met een sumif op overig of op belasting over beide tabellen?

Code:
=SUMIF($B$3:$B$22;B33;$E$3:$E$22)
en
=SUMIF($B$3:$B$22;B34;$E$3:$E$22)

Soms zijn de oplossingen ook meer voor de hand liggend dan in eerste instantie verwacht.

Dank Maurice!

Hijlkema ook bedankt, echter krijg ik hem met jou formule niet werkend, hij telt dan ineens alle waarden op en kijkt niet per regel of het voldoet aan de voorwaarde.

Groet,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan