• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijk tellen niet lege cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcs51mc

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2008
In bijgsloten voorbeeld zijn cellen
A12 tem A23 een Id nummer die in willekeurige volgorde kan voorkomen (het eerst sorteren van die Id is geen optie)
B12 tem B23 een waarde die bij deze Id hoort

Nu moet ik voor elke Id het gemiddelde en de standaard deviatie weten van de Data kolom.

De formule in cellen B3 tem B5 doen dit perfect op voorwaarde dat bij elke Id een getal staat in de Data kolom.
Staat er niets dan gebruiken die formules "0" wat verkeerd is omdat niets niet nul is :D

Voorbeeld, voor Id 2 is het gemiddelde van 2 en 8 niet 3.33333 zoals daar staat (maar wel 5)
Er is één Id 2 zonder data, dus 0 voor de average formule en 10 / 3 is inderdaad 3.33333

Ik dacht dit te omzeilen door a) eerst de som te nemen en b) delen door het aantal ingevulde cellen in Data kolom voor een specifiek Id

Wel:
de som nemen is ok, zie cellen C3 tem C9, altijd correct (omdat 0 optellen geen probleem is)
het aantal nemen is NIET ok, zie cellen D3 tem D9, hier wordt een lege cel ook meegerekend :evil:

Ik dacht dan een Countif te nemen met voorwaarde ">0" maar die geeft #value! als foutmelding.
Zeer zeker omdat die functie niet overweg kan met de "False" in de range.

Iemand een ander idee... ... ...
Alvast bedankt!

Bijlagen

Zo voor het gemiddelde in B3?
Code:
[NL] =ALS.FOUT(GEMIDDELDE.ALS(rngKey;A3;rngData);"")
[EN] =IFERROR(AVERAGEIF(rngKey,A3,rngData),"")
En voor de standaard-deviatie zoiets (let op: matrixfunctie, dus afsluiten met Control+Shift+Enter):
Code:
[NL] =ALS.FOUT(STDEVP(ALS(rngKey=A3;ALS(rngData<>"";rngData)));"")
[EN] =IFERROR(STDEVP(IF(rngKey=A3,IF(rngData<>"",rngData))),"")
Misschien de "," in de Engelse varianten nog vervangen door een ";". Is versie-afhankelijk.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als ik voor iedere keer dat ik vraag "Waarom geen draaitabel" toch een stuiver kreeg...
In de bijlage zowel met (geen array-) formules als met een draaitabelletje.

Ja man, nu zak ik wel door de grond hoor!
Had die AverageIf functie nooit zien staan in de lijst.
Shame on me

Nu nog even naar MS bellen voor de StDev.SIf functie zeker?
Want ik zal nog steeds het aantal elementen nodig hebben… …

Alvast bedankt!

Ja inderdaad een PivotTable, jkpieterse
Spijtig is niet iedereen in de organisatie even Excel minded om daarmee om te gaan.
Dus kan ik die niet gebruiken.
Je weet wel, de zwakste schakel in de keten… …

Laatst bewerkt:
Ik zou niet weten op welke manier je "om moet gaan met een draaitabel". Als jij als maker ervoor zorgt dat ie hernieuwd bij bijvoorbeeld bestand openen, dan is een draaitabel beter dan formules want als iemand key 4, 5 of 6 toevoegt, dan gaat de draaitabel die vanzelf erbij zetten. Je formules doen dat niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan