• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijk verbergen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geddie

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2011
Beste lezers,

Ik ben bezig met het maken een invulblad. Nu wil ik dat de hoeveelheid in te vullen rijen afhankelijk van hoeveel gegevens je moet invullen te verbergen zijn. Dit om de overzichtelijkheid ten goede te komen.

Ik heb even een voorbeeldje toegevoegd.

Bekijk bijlage Voorbeeld voorwaardelijk verbergen.xlsx

Hierbij wil ik dat ik in cel D1 een waarde van 1 t/m 3 kan invullen. Bij een waarde van 1 moeten alleen Rij 1 bij type A, en Rij 1 bij type B zichtbaar zijn. Bij 2 moeten rij 1 en rij 2 bij beide typen zichtbaar zijn. Bij 3 moeten

Ik heb rond gezocht maar kom niet tot een passende oplossing. Kan iemand mij hierbij helpen?

Bij voorbaat dank!

Met voorwaardelijke opmaak de font kleur op wit zetten.

Nadeel is dat je dan nog steeds wel iets in kan vullen, je ziet het alleen niet. Anders kom je al snel op VBA uit.

Ron

Bijlagen

Bedankt voor je reactie, maar dit is niet helemaal wat ik zoek. Ik wil dus dat als er "1" ingevuld wordt, row 5,6,10 en 11 dus niet te zien zijn.

Een oplossing in VBA dan maar? Heb hier verder wel weinig ervaring mee.

Wanneer de lay-out van de file iets gewijzigd mag worden is dit eenvoudig te doen met een AutoFilter.
Selecteer in cel B15 "Rij" welke rij je wilt zien en enkel die blijven zichtbaar.

Wanneer de lay-out niet mag wijzigen, dan zal het inderdaad via macro moeten gebeuren, je zal dan wat meer info moeten geven rond de inhoud van de cellen "Rij 1" tem "Rij 3"
Moet er op het getal "1" geselecteerd worden of niet??
Zijn het altijd 3 rijen per groep??
Is het aantal groepen "Type A" enz wijzigbaar??

Bekijk bijlage Voorbeeld%20voorwaardelijk%20verbergen(1)-2.xlsx

Hier je eigenfile terug.

Bedankt, dit komt heel erg in de buurt. Het getal 1 t/m 3 moet het aantal rijen per type aangeven. 1 en 3 werken nu, maar bij het invullen van '2' krijg ik nu ook drie rijen te zien. Heb gepropeerd dit aan te passen in VB maar ben hier nog erg onhandig mee, dus kom er nog niet helemaal uit.

Mcs51mc, bedankt voor je reactie, maar zocht het antwoord meer in de richting van die van ExcelAmateur. Kende AutoFilter nog niet, kan dit misschien ergens anders nog toepassen.

Zo klopt ie helemaal, bedankt!

Inderdaad!!

Zolang je geen enkele rij tussenvoegt of wis of een groep plots meer rijen krijgt of er een groep bijkomt of verplaatst wordt of... ... ... enfin, een hele reeks zaken kunnen de werking van die code serieus verstoren :confused:

Vandaar dat ik zo vrij ben geweest de macro iets universeler te maken :D
Ik zeg niet dat dit Dé oplossing is want het kan nog véél beter... ...
Voorlopig hou ik het echter hier op.

Mocht de werking niet duidelijk zijn, vraag maar raak.

Bekijk bijlage Voorbeeld-voorwaardelijk-verbergen-Upgrade.xlsm

@ ExcelAmateur: Ik wil hier niet onder je duiven schieten maar ik vond die oplossing toch véél te "amateuristisch" :o sorry :o

mcs51mc,

@ ExcelAmateur: Ik wil hier niet onder je duiven schieten maar ik vond die oplossing toch véél te "amateuristisch" sorry

Ik heb daar niet zo'n probleem mee, ik probeer te helpen.
Vandaar mijn naam ook "ExcelAmateur" is.

Als je weet dat ik al 8 jaar met pensioen ben en nooit iets met Excel te maken had, doe ik het niet slecht.
Mijn werk bestond uit div. machiene's bedienen (convencioneel).
Bedankt voor de verbetering van de code. :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan