• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijk vertikaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

swanwil

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2010
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365 NL
Hallo,

Ik ben op zoek naar een formule (met ik denk vertikaal zoeken) waarbij een waarde (bijv. 113) bekend is.
Daarlangs heb ik een matrix bestaande uit 2 kolommen met waarden.

Nu ben ik op zoek naar een formule die in de 1e kolom van de matrix zoekt naar de eerstvolgende waarde die groter of gelijk is aan de bekende waarde.
In het voorbeeld is dus de bekende waarde 113 en moet dan de waarde 135 gevonden worden.
Als deze gevonden is moet de waarde die erlangs staat (7) gegeven worden.

Iemand een idee hoe ik dit kan doen?Bekijk bijlage voorwaardelijk vertikaal zoeken.xlsx

bijgevoegd mijn voorbeeld blad

groeten, swanwil

Hallo JeanPaul28,

Bedankt voor je reactie.
Ik begreep de formule niet helemaal maar heeft me wel op het idee gebracht om met Index te gaan werken.
Ik heb in cel A11 een verwijzing gemaakt naar cel D1
Daarna met rang gezocht naar de positie van de bekende waarde en via index de juiste waarde gezocht die in kolom B staat.
Formule ziet er dan als volgt uit; =INDEX(A2:B10;RANG(D1;A2:A11;0)-1;2)

Bedankt!

En heb je ook al een ander getal getest bv 300, dan blijf je uitkomst op 7 staan

Dat komt dan weer omdat de berekening op handmatig staat.

Werkt prima bij mij (na Shift-F9)

Dat was me nog niet opgevallen, maar toch een mooie oplossing, deze kende ik nog niet, maar zeker bruikbaar in meerdere toepassingen, dank u wel weer iets bijgeleerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan