• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo AlexCel,

Wat bedoel je met Optie 1 en 2?
In de keuzelijsten moeten de woorden (Waarde in overeenstemmende kolom E:E) komen, de keuzelijst zoekt de woorden aan de hand van kolom C:C

Keuze1 Keuze 2 Keuze 3

1 -> 11 of 12

2 -> 21 of 22 21 -> 211 of 212
22 -> 221 of 222

3 -> 31 of 32 32 -> 321 of 322

4 -> 41 of 42 42 -> 421 of 422 422-> 4221 of 4222

5 -> 51 of 52 52 -> 521 of 522 522 -> 5221 of 5222

Rikja
 
Mij lijkt een Treeview hier het gemakkelijkst.
 

Bijlagen

  • __HSCODES_snb.xlsb
    20,8 KB · Weergaven: 14
Wat bedoel je met Optie 1 en 2
Zie post #16.
Optie 1) de kolommen H t/m M moeten gegenereerd worden uit kolom E
Optie 2) kolom E moet gegenereerd worden uit kolommen H t/m M

Geen hele uitleg meer nodig, alleen welke optie je zoekt. Dan ga ik eens kijken of ik iets kan bedenken...
 
Laatst bewerkt:
Zie voorbeeldbestand in bijlage Sheet2: Voorbeeld keuzelijsten

Rikja
 

Bijlagen

  • TEST HSCODES (Rikja_6).xlsm
    23,4 KB · Weergaven: 14
Ik haak af. Was een simpele vraag waar geen antwoord op komt.
 
Ik zeg niet dat de oplossing zo gemakkelijk is, maar de vraag begrijpen moet kunnen.
Met een beetje logisch redeneren zou je er toch moeten komen.

Je kiest iets uit een eerste keuzemenu, en door die keuze wordt je tweede keuzemenu bepaald, en met de keuze uit je 2 de wordt de inhoud van je derde bepaald, enzovoorts....

Maar afhaken is natuurlijk ook een optie.

Rikja
 
Ik vraag aan jou drie keer (in post #16, #20 en #23) een simpel antwoord op de vraag: "wil je optie 1 of 2?". En daar komt maar geen antwoord op....
 
Laatst bewerkt:
Hallo AlexCEL,

Omdat geen enkele van je twee opties van toepassing zijn heb ik 5 keer opnieuw het (nochtans niet zo moeilijk te begrijpen) probleem proberen uit te leggen.

Zeker heb je gelijk als je ergens schrijft dat je in bepaalde kolommen geen keuzelijsten te zien zijn. Die kolommen staan er enkel om je een idee te geven. Het is een voorbeeld bestandje!

Duidelijker kan ik het niet maken.

"keuzelijsten in cascade" is wat TS wilt.

Rikja
 
Rikja heeft het bij het rechte eind, beter kan ik het niet verwoorden
 
Hallo hermes79,

ik kijk er nog naar als ik even tijd heb.

Ik had ook nog een vraag geplaatst voor U:

- over hoeveel rijen gaat het
- is gewoon met lijsten waarop je kan filteren werken geen oplossing?

Groeten

Rikja
 
Kennelijk ben ik niet de enige die het onvoldoende begrijpt, gezien het uitblijven van reacties/oplossingen tot nu toe.

Nog 1 poging dan. Zoals ik het nu voor me zie moet kolom E, op basis de keuze in kolom C, uit de lijsten uit kolom H t/m O gegenereerd worden. Is dit correct? Dan zou misschien zoiets kunnen in E2:
Code:
=INDEX($G$2:$N$11;ALS.FOUT(--RECHTS(C2;1);1);LENGTE(C2)+1)
 
Laatst bewerkt:
Hallo AlexCel,

Dank voor je antwoord. Ik zit hier even met grote problemen met mijn mailprogramma, maar ik zal je formule straks uitproberen en daar een vervolg aan te breien.

Het begrijpen van het probleem is inderdaad een doordenkertje.

Stel je een competitie (snooker, voetbal enz) voor. Daar begin je met 32 ploegen die 1/1 spelen. De winnaar van elk spel gaat naar de volgende ronde waar 16 ploegen overblijven. Die spelen weer 1/1.
8 over, kwartfinales zeker (ben geen sportfanaar, dan halve finales en dan heb je in de finale de winnaar.

Bij het vraagstuk van hermes79 is het net omgekeerd.

je begint bij de finale (ik had als voorbeeld een keuzevak via gegevensvalidatie gemaakt) , en deze geeft automatisch een keuze tussen 8 spelers (1,2,3,4,5,6,7,8) . In mijn voorbeeld beperkt tot 1,2,3)

Kies je daar voor de 7, dan moet in de 2 de keuzelijst 71, 72, 73, 74 ...) staan als keuze.
Kies je daar voor de 72 dan moet in de 3 de keuzelijst 721, 722, 723, 724 staan als keuze.

In de bijlage (#8) van hermes79 zie je een completere lijst in kolom C
Daar zie je ook duidelijk de structuur van opgaande getallen, maar ik vermoed dat de lijst langer en uitgebreider zal zijn: 1, 11, 12 2, 21, 211, 212, 213, 22, 221,222, 3, enz...
Ga er maar van uit dat er 8 "rondes" zullen zijn, waar telkens tot 8 keuzes kunnen zijn.

Bovendien gebruik ik in mijn voorbeelden nog steeds de cijfercode van een onderdeel of benaming , maar die kunnen we met VLOOKUP snel omzetten van nummer naar naam (kolom E).

Dank voor het helpen !

Rikja
 
Laten we het onderscheid maken tussen:

1. afhankelijke keuzelijsten
2. opeenvolgende keuzelijsten

Bij afhankelijke keuzelijsten is de volgende keuzelijst de ene keer anders dan de andere keer, afhankelijk van de keuze die gemaakt wordt.

Bij opeenvolgende keuzelijsten is de volgende keuzelijst na ieder keuze dezelfde: het gaat over een ander aspekt, dat niet afhankelijk is van de vorige keuze. Het enige wat ertoe doet,is, dat er een vorige keus is gemaakt. Bijv, bij kleding: eerst een lijst van soorten kleding, dan een lijst met stoffen, dan een lijst met kleuren en dan een lijst met maten; ervan uitgaande dat voor alle kledingstukken dezelfde stoffen, kleuren en maten beschikbaar zijn. De volgorde van deze keuzelijsten is dan ook niet relevant.
 
Hallo snb,

dank voor je reactie. Het gaat dus absoluut over afhankelijke keuzelijsten.


@ hermes79

Ik had ook nog een vraag geplaatst voor U:

- over hoeveel rijen gaat het

Kan je hier even op reageren?

Groeten,

Rikja
 
Goede morgen,

mijn excuses voor de late reactie.
De lijst is zoals zo lang als in de opgenomen file, dus dat valt eigenlijk best mee.

met vriendelijke groeten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan