• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke inhoud

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjeses

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2008
Berichten
7
ik ben hier nieuw op het forum, gezien ik meestal met de Help functie een aardig eind op weg kom.

echter, nu heb ik een vrij complex vraagstuk, namelijk het volgende:

gegevens: een tabel met 20 kolommen en 80 rijen, elke rij is een unieke klant.
elke klant heeft 20 (of minder) boodschappen gedaan(bijv: halfvolle melk, tijgerbrood, coca cola), welke in dezelfde rij worden ingevuld.
en daar naast een tabel met productgroepen (bijv: zuivel, brood, frisdrank)

ik wil excel in de tabel met productgroepen een 'x' laten invullen in de betreffende rij voor bijvoorbeeld 'brood' als de klant ergens in de rij met boodschappen een broodsoort heeft gekocht.

hiervoor heb ik weer een andere lijst, waarin staat welke termen onder brood vallen


dus bijvoorbeeld in het vak 'brood', V2, moet de volgende vergelijking gemaakt worden
als; B2 t/m T2 ergens (een van de termen uit lijst brood) bevat, dan V2="x"

op deze manier zou ik achteraf nog een soort brood moeten kunnen aanpassen.



de lijst met afzonderlijke producten is nogal groot, dus het is ondoenlijk om ze allemaal over te typen in de formules. vandaar dat ik ze in een aparte tabel/lijst wil laten staan en op die manier wil opnemen als criteria voor de formule


als iemand mij op weg kan helpen met één van de onderdelen zou ik zeer erkentelijk zijn.

alvast bedankt,
sebastiaan
 
Welkom op het forum.
Het is een goed gebruik om een voorbeeld bestand te sturen zonder gevoelige informatie zodat de helpers een beter inzicht hebben wat je vraagt en/of wilt hebben.

dus bijvoorbeeld in het vak 'brood', V2, moet de volgende vergelijking gemaakt worden
als; B2 t/m T2 ergens (een van de termen uit lijst brood) bevat, dan V2="x"

op deze manier zou ik achteraf nog een soort brood moeten kunnen aanpassen.
Dit alarmeert mij een beetje omdat ik het vermoeden heb dat je achteraf nog dingen handmatig wilt doen die je ook geautomatiseerd kan doen.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
bedankt voor de tip, als ik in de gelegenheid ben zal ik een voorbeeldje meezenden
 
hierbij het opzetje
 

Bijlagen

  • opzet boodschappenlijstjes.xls
    25,5 KB · Weergaven: 15
Ik heb een opzet gemaakt met de nodige toelichting.
Als je nog vragen heeft, dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • opzet boodschappenlijstjes.xls
    51,5 KB · Weergaven: 16
enorm bedankt, ik had niet durven hopen dat het zo snel al opgelost zou worden.

de reden dat het misschien wat omslachtig is, is dat ik een lijst met producten/productgroepen aangeleverd moet gaan krijgen.
die lijst zal ongeveer 5 á 6 duizend verschillende producten kennen (vrijwel allemaal in voor mij onbekende afkortingen)
maar voor het onderzoek moeten we weten welke productgroepen zijn aangeschaft.

om nu te voorkomen dat ik elke code moet gaan opzoeken voor 1000 klanten (gemiddeld 20 boodschappen per klant) had ik dit bedacht.

nu kunnen we gewoon letterlijk de boodschappenlijstjes overnemen, geen opzoeken/nadenken/kennis vereist
 
enorm bedankt, ik had niet durven hopen dat het zo snel al opgelost zou worden.

de reden dat het misschien wat omslachtig is, is dat ik een lijst met producten/productgroepen aangeleverd moet gaan krijgen.
die lijst zal ongeveer 5 á 6 duizend verschillende producten kennen (vrijwel allemaal in voor mij onbekende afkortingen)
maar voor het onderzoek moeten we weten welke productgroepen zijn aangeschaft.

om nu te voorkomen dat ik elke code moet gaan opzoeken voor 1000 klanten (gemiddeld 20 boodschappen per klant) had ik dit bedacht.

nu kunnen we gewoon letterlijk de boodschappenlijstjes overnemen, geen opzoeken/nadenken/kennis vereist

Excel 2003 kent maximaal 256 kolommen.
Het is sowieso (denk ik) voor de leesbaarheid een idee om de groepen in kolommen weer te geven.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
dat heb ik compleet over het hoofd gezien, bedankt voor de tip!
 
sorry voor de dubbele post,

begrijp ik goed dat ik in de macro de variabelen 1rij en 1kol kan omdraaien zodat de kolommen gelezen worden?

oh nee, dan moet ie nog naar boven zoeken, hoe doe ik dat?

het zijn niet 1000 klanten per sheet trouwens, dat worden er ongeveer 80 (meerdere winkels)
 
sorry voor de dubbele post,

begrijp ik goed dat ik in de macro de variabelen 1rij en 1kol kan omdraaien zodat de kolommen gelezen worden?

oh nee, dan moet ie nog naar boven zoeken, hoe doe ik dat?

het zijn niet 1000 klanten per sheet trouwens, dat worden er ongeveer 80 (meerdere winkels)


Nah, ik zal de macro (en een gedeelte van het bestand) wel aanpassen.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Ik heb zowel werkblad Productgroepen als de macro aangepast.
Het resultaat staat opnieuw in het tabel van Boodschappen.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • opzet boodschappenlijstjes(1).xls
    50 KB · Weergaven: 14
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan