• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke inhoud

Status
Niet open voor verdere reacties.

yakKe_0nze

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2006
Beste,

Graag wil ik beroep doen op jullie professionele hulp.

Bedoeling is dat er een vergelijking gemaakt wordt tussen observaties en voorspelde waarden voor verschilldende locaties met verschillende modellen gedurende een periode met een verschillende statistische parameters.

Het probleem dat zich stelt is dat er geen statistische vergelijking mag gemaakt worden wanneer 1 van beide waarden ontbreekt (observatie of voorspelling)

Graag zou ik oplossing willen voor het volgende: (cfr. ref bestand: validatie51)
Op 2008120 voor het station 42N045 werd er geen observatie waargenomen, daarom zou ik een graag een "o" zien achter de voorspellingen voor het zelfde station, op de zelfde dag. (Daar waar er wel een correspondance is mag een "I" komen).

(Let op: "o" op dezelfde locatie én op datum)

Zodoende kan ik een selectie maken en dit alles in een draaitabel kappen en verder "statistiekje" spelen

Alvast bedankt voor de instructies!

(In bijlage: valadaite51.xlsx)

Bijlagen

Beste yakKe_0nze,

Ik weet niet of ik de vraag helemaal begrepen heb maar doe toch een poging om tot een antwoord te komen. Zie de gele vlakken in de bijlage.

Bijlagen

Beste Gelens,

Een snelle blik doet mij al vermoeden dat het goed zit.

Het lijkt erop dat je me goed begrepen hebt. De functie indirect heb ik nu door jou leren.

Momenteel probeer ik het uit op een grotere selectie, als dat werkt gaan de test verder op het volledig bestand. Vanwege de omvang duurt dit wel even.

Wanneer ik verder ben hoor je me. Ik wil wel al kwijt dat ik je reactie erg prijs stel!

Vriendelijke groeten,

yakKe onze

Graag gedaan, kan je de status van de vraag wijzigen ?

Beste,

Nadat ik het op kleine delen heb getest heb ik het op het volledige bestand getest.

De resultaten zijn correct, geweldig!

Wat ik wel vervelend vind is dat hij er meer dan 30 minuten over doet om tot het resultaat te komen. (Terwijl mijn systeem zich in goede conditie bevindt)

Nu is mijn vraag of daar iets aan gedaan kan worden. (Een mens is ook nooit tevreden)

Deze bewerking moet ik namelijk in verschillende richtingen uitvoeren.

Moest iemand daar nog een ingeving voor hebben zou dat geweldig zijn.

Laatst bewerkt:
yakKe-onze

hierbij een hopelijk snellere oplossing. Dit houdt echter wel in dat er een extra hulpkolom toegevoegd is.
Ik ben benieuwd wat dit voor de snelheid betekent. ik hoor dat graag.
Om hoeveel regels gaat het ?

Een mens moet niet te snel tevreden zijn. :D:D

Bijlagen

Beste gelens,

De nieuwe formule heb ik alreeds in een kleine test uitgevoerd. Gespannen, wachtte ik af.

Met vreugde kan ik al meedelen dat het resultaat overeenstemt met de resultaten van de eerste functie. Voor de duur van de berekening was het systeem toch ook wel even zoet.

Op naar het volledig bestand... Dan zal ik u kunnen zeggen of de functie als dan niet efficiënter is.

Het volledige bestand bevat 240.000 rijen, dit worden er 480.000 en later 960.000. De test heb ik uitgevoerd was met zo'n 10.000 rijen.We komen dicht bij de limieten van Excel :-)

Uit ervaring weet ik dat vert.zoeken behoorlijk krachtig is. De vorige functies waren voor mij niet bekend. (Zelf was ik ook in de richting van vert.zoeken aan het denken, uw genialiteit bevindt zich in de als functie van de hulpkolom.

Uw hulp wordt zeer hard geapprecieerd! Alvast heel erg bedankt!

Tot later met meer nieuws.

Beste,

De rekentijd was nog altijd behoorlijk, maar ik denk dat deze toch wel gehalveerd is. -50% is niet niks natuurlijk.

Maar een mens wacht natuurlijk niet graag :-)

Ik ben heel blij met uw hulp en heb toch weer wat bijgeleerd.

Uw professionele hulp was zeer op zijn plaats. Keep up the good work!!!

Van harte bedankt! U hebt heel wat manueel werk gespaard voor mij

Bij deze zet ik een slotje op dit onderwerp

Vriendelijke groeten,

yakke_onze

Je komt zeker dicht bij de grenzen van Excel.

Misschien zou je kunnen proberen om niet alles in een keer te berekenen.
Mijn voorstel is om eerst een hulpkolom naar beneden te kopieren en daarna "hard"te maken. Dus dat er een waarde staat ipv een formule.
Daarna de 2e hulpkolom dezelfde behandeling geven en als laatste het beoogde resultaat te laten berekenen. Hierbij wordt er dus gekeken naar waarde ipv formule's en dat lijkt mij een stuk eenvoudiger om te berekenen.
Gevoelsmatig moet dat een stuk sneller gaan. Maar dat durf ik niet te beloven.
Als het werkt dan hoor ik dat graag. :thumb:

Beste,

Vermits ik niet wil dat Excel te pas en te onpas begint te rekenen en heel de boel plat legt. Bepaal ik manueel wanneer hij mag rekenen.

Het kopiëren van de formule voor de hele kolom doe ik door te dubbel klikken rechts onderaan in de cel. De formule tot beneden met de muis verslepen duurt wel even te lang tot ik onderaan ben geraakt.

Ik zou kunnen proberen de berekeningen één voor één te doen. Echter, vermits ik manueel bepaal wanneer hij mag rekenen, laat ik hem rekenen terwijl ik een koffietje ga drinken.

In plaats van 3 maal 5 minuten, zet ik hem voor 15 minuten aan het werk in 1 keer. Volgende keer probeer ik het eens om het in 3 stukken te doen en misschien zijn het dan wel geen 5 minuten.

Bedankt voor de tip

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan