• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak; 3-kleurenschaal als percentage van een cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Ik heb een kolom A met getallen. Dit zijn vaste waarden. In kolom B ga ik handmatig getallen toevoegen. Ik wil de waarden in kolom A met die in kolom B vergelijken. Nu wil ik de cellen in kolom B een kleur geven, afhankelijk van het percentage ten opzichte van de naastgelegen cel in kolom A. Hoe hoger het percentage, hoe roder. Hoe lager het percentage, hoe groener en geel een beetje in het midden.

Dus als ik in cel A1 een waarde heb van 80 en ik voer in B1 een waarde van 1 in, dan moet B1 donkergroen kleuren (1,25%). Indien ik 40 invoer (50& van 80) dan moet het geel worden. Indien ik 81 invoer moet B1 rood worden.

Voorwaarde:
- als ik niets in B1 invoer, moet er ook niets gebeuren met de kleur van B1

Nice to have:
- het zou leuk zijn indien de kleur donkerder wordt naarmate de 100% meer wordt overschreden (dus dat 101% een andere kleur rood heeft dan 500%). Is dat mogelijk? In principe zal de waarde in B1 denk ik niet boven de 500% uitkomen, hoewel het merendeel van de cellen in kolom B niet (ver) boven de 100% zal uitkomen.

Jullie suggesties worden zeer op prijs gesteld!

Ik had een keer ontdekt dat je dit kan doen bij Google Spreadsheets, dan moet je naar conditionele opmaak en het ziet er best cool uit :cool:
Tenzij je het persé op excel wilt doen, maar Google spreadsheets is online en gratis (onderdeel van Google Drive)

Ik had een keer ontdekt dat je dit kan doen bij Google Spreadsheets, dan moet je naar conditionele opmaak en het ziet er best cool uit :cool:
Tenzij je het persé op excel wilt doen, maar Google spreadsheets is online en gratis (onderdeel van Google Drive)

Dank voor je reactie, maar ik wil het eigenlijk in Excel houden.

Dank voor je snelle reactie. Dit komt al in de buurt, maar is nog niet helemaal hoe ik het voor ogen had. Ik had bedacht om de kleuren meer gradueel te laten verlopen, zoals je met de kleurenschaal in de voorwaardelijke opmaak kan doen. Maar volgens mij werkt die kleurenschaal door te kijken hoe de getallen van kolom B zich tot elkaar verhouden. Wat ik wil is dat er wordt gekeken hoe B1 zich tot A1 verhoudt, B2 zich tot A2 verhoudt etc. en daar vervolgens die kleurenschaal op loslaat. Dan krijg je dus bij 0,5% een donkergroene kleur, bij 10% een iets lichter groene kleur, bij 25% iets wat het midden houdt tussen groen en geel, bij 75% een oranje kleur en bij 100% een rode kleur etc.

Als onze suggesties op prijs worden gesteld wordt het plaatsen van een voorbeeldbestand dat nog meer !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan