• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak ander werkblad

• Onderwerp starter Onderwerp starter wheel
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wheel

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2009
Hallo experts,

Ik ben bezig met een planbord.

Op het ene blad de gegevens met werkdagen. Die kunnen wel eens veranderen per werknemer.

Op het andere blad de planning die ik automatisch van kleurtjes wil voorzien, afhankelijk van de werkdagen.

Als iemand niet werkt geen invulling en als iemand wel werkt bijvoorbeeld blauw. Ik moet daarna wel iets kunnen invullen in de opgemaakte cel. Bijvoorbeeld of iemand in het magazijn werkt of elders.

Kan iemand mij op weg helpen? :confused:

Alvast bedankt, Wheel

Bijlagen

Hallo WHER,

Bedankt voor je bijdrage. Het is precies wat ik zoek. Kun je me kort uitleggen wat je precies hebt gedaan? :thumb:

Ik zie een benoemd bereik 'rng'. Waarvoor staat dat?

Kun je me deze formule uitleggen:

=INDEX(rng;RIJEN($3:3);KOLOMMEN($B:B))="ja"

Kan ik dit op het blad 'Planning' doortrekken voor een heel jaar?

Gr. Wheel

Laatst bewerkt:
rng staat voor Gegevens!B3:O7, dat kun je zien als je in Insert >> Name >> Define op "rng" klikt.
Index heeft als argumenten: bereik;rownr;columnnr
Dus index(rng,1,1) = Gegevens!B3
Index(rng(3;5) = Gegevens!F5, oftewel de cel op de derde rij en vijfde kolom van gebied "rng".
rijen($3:3) telt het aantal rijen tussen rij 3 en 3, dus 1. Als je dit verder naar beneden sleept, wordt het rijen($3:4) (=2), vervolgens rijen($3:5) (=3) enzovoort. Zelfde systeem voor kolommen($B:B)
de formule =INDEX(rng;RIJEN($3:3);KOLOMMEN($B:B))="ja" heeft als resultaat "waar" of "onwaar", naargelang er een "ja" in de betreffende cel staat. Indien "waar", dan wordt de voorwaardelijke opmaak uitgevoerd.

Oké, dat is een duidelijk verhaal. Thnx... :thumb:

Op het blad Gegevens staat een 2-wekelijks terugkerend rooster. Dat wil ik graag doortrekken voor de rest van het jaar op het blad Planning.

1. Hoe kan ik die range op het blad Planning invoeren?
2. Als er nieuwe medewerkers worden ingevoegd of verwijderd, past de range zich dan automatisch aan?
3. Is er een mogelijkheid om de medewerkers op blad Planning te sorteren zodanig dat de voorwaardelijke opmaak meegaat?

Alvast bedankt voor je geweldige input :thumb:

Wheel

Laatst bewerkt:
1: daar kan ik me weinig bij voorstellen, de range "rng" bevindt zich op sheet "Gegevens", niet op "Planning". Op "Planning" bevindt zich enkel voorwaardelijke opmaak, die je met de zogenaamde "paintbrush" naar een groter bereik kan overzetten, zoals ik reeds gedaan heb voor B8:O13.
2: de genaamde range "rng" heb ik nu dynamisch gemaakt (via een aangepaste formule), hij past zich nu aan als je op sheet "Gegevens" in kolom A medewerkers toevoegt.
3: als je de medewerkers wil sorteren, moet je dat doen op sheet "Gegevens", en kolom A van "Planning" linken aan kolom A van "Gegevens", zie bijlage.

Bijlagen

Hoi,

Ehm... :confused:

Wat is paintbrush? Ik snap er langzaam helemaal niets meer van.

Op het blad Gegevens staat een 2-wekelijks terugkerend rooster. Dat wil ik graag op het blad Planning helemaal doortrekken voor een heel jaar (.xls haalt dat niet, maar .xlsx wel).

Zo heb ik dan voor elke werknemer voor een heel jaar zijn rooster. Mocht iemand op een andere dag gaan werken (bijvoorbeeld niet op maandag, maar op dinsdag), dan hoef ik dat alleen maar aan te passen bij de Gegevens.

Wat je met het linken van de ene kolom aan de andere kolom bedoelt, weet ik niet. Is dat iets met synchroniseren? Als er iets verandert in de ene kolom dat het mee verandert in de andere kolom? :confused:

Please be patienced with me :o

Wheel

Bijlagen

Ik geloof niet dat je begrijpt wat ik bedoel.

In ieder geval bedankt voor je inzet. :thumb:

Wheel.

Laatst bewerkt:
Heb ik eigenlijk wel goed uitgelegd wat ik graag zou willen bereiken? :confused:

gr. Wheel.

Indien je bedoelt dat je het patroon van 2 weken op sheet Gegevens telkens wilt herhaalt zien naar rechts op sheet Planning, zie bijlage.

Bijlagen

Hallo WHER,

Voor zover ik ermee heb gestoeid, is dit precies wat ik zoek. :thumb:

Ik heb nu in Excel 2007 de kolommen doorgetrokken tot 1 januari 2011 en de bereiken aangepast. Het 2-wekelijks rooster schuift geheel mee tot het eind van het jaar. Wijzigingen, aangebracht op Gegevens, worden helemaal meegenomen. Top! :thumb:

Wat de aangepaste formule

=INDEX(rng;RIJEN($3:3);KOLOMMEN($B:B)-(14*INTEGER((KOLOMMEN($B:B)-1)/14)))="ja"

precies doet, weet ik niet. Misschien dat je die kort kunt uitleggen, zodat ik daar iets van leer.

Bedankt voor je oplossing! :thumb:

Wheel.

Het gedeelte:"KOLOMMEN($B:B)-(14*INTEGER((KOLOMMEN($B:B)-1)/14))" genereert een kolomnummer van 1 tot 14, terug 1 tot 14, terug 1 tot 14 enz.. als je deze formule naar rechts sleept. Op die manier refereer je naar kolom 1 van "rng", kolom 2, ... kolom 14, kolom 1, kolom 2 etc..

WHER,

Bedankt voor je bijdrage! Ik heb weer wat geleerd. :thumb:

Wheel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan