• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak (automatische kleur)

Status
Niet open voor verdere reacties.

BelgianEvo

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2010
Hoi iedereen,

Ik ben al anderhalf uur aan het googlen om een formule te pakken te krijgen.

Ik heb hier een lijst waarin cijfers en letters staan, en ik wil elke cel apart een kleur laten krijgen als er een bepaalde letter in voorkomt

Dit is me gelukt tot op het niveau dat enkel die letter erin staan.

Maar in mijn cel staat ook nog een cijfer van de datum en als ik dat cijfer erbij zet dan werkt heel het boeltje niet meer.

Voorbeeld :

1 D
2 N
3 N
4 K

ik zou dus graag de cellen waarin een D,N of K staat elk een bepaalde kleur geven ongeacht welk cijfer erbij staat (want dit kan variëren van 1 tem 31 uiteraard)

*edit*

Om het even duidelijker te maken :

Dit is wat ik nu heb :

http://img521.imageshack.us/img521/738/excel1.jpg

En dit zou het moeten zijn (de opmaak in deze afbeelding is manueel gedaan)

http://img714.imageshack.us/img714/6325/excel2.jpg

Alvast Bedankt !

Laatst bewerkt:
voorbeeldbestandje

misschien even een excel bestandje plaatsen, ontdaan van gevoelige info.

je zult zien dat je dan meer succes hebt.

excel voorbeeldbestandje

dat is dan mooi, dan kun je meteen je excel file plaatsen (i.p.v. jpg).

Waarom excel file:

er kan dan meteen gekeken worden hoe je dit het beste kunt oplossen.

Je kunt bij voorwaardelijke opmaak ook een formule ingeven.
Met deze formule kun je dan toetsen of een bepaalde letter voorkomt in een cel.
In de bijlage een voorbeeldje

Succes
John

Bijlagen

aangepast bestand met voorwaardelijke opmaak.

in 2007 (zie bijlage)

in 2003 (zie bijlage) => van deze versie kan ik niet goed zien of deze werkt.

in 2007 opgeslagen als 2003 bestand.

laat maar even weten of je dit bedoelt.

Bijlagen

Je kunt bij voorwaardelijke opmaak ook een formule ingeven.
Met deze formule kun je dan toetsen of een bepaalde letter voorkomt in een cel.
In de bijlage een voorbeeldje

Succes
John

Dat is het wat ik moest hebben ! :)

Maar nog een probleempje nu .... ik kan maar 2x toevoegen selecteren, en ik zou er meer moeten hebben.

Is dat ook mogelijk?

ik zou dus graag de cellen waarin een D, N of K staat elk een bepaalde kleur geven ongeacht welk cijfer erbij staat...
Dat klopt al niet met de afbeelding die je geplaatst hebt !
In de afbeelding zijn er ook cellen met getallen, gecombineerd met de letters "vrij", "W", "CV", "JV" die gekleurd zijn. Bovendien zijn er ook nog cellen met een getal zonder letter die gekleurd zijn. Hoe denk je dat lezers van je vraag daarmee overweg kunnen ?
Om een goed antwoord op je vraag te krijgen, zul je je vraag HEEL NAUWKEURIG moeten omschrijven, dus wanneer geldt welke kleur en wanneer gelden welke criteria. Ik wil je nu al zeggen dat als je 365 dagen op zo'n acht of meer criteria wil testen (waar het naar uitziet), dat dat je werkblad enorm traag zal maken.

Dat klopt al niet met de afbeelding die je geplaatst hebt !
In de afbeelding zijn er ook cellen met getallen, gecombineerd met de letters "vrij", "W", "CV", "JV" die gekleurd zijn. Bovendien zijn er ook nog cellen met een getal zonder letter die gekleurd zijn. Hoe denk je dat lezers van je vraag daarmee overweg kunnen ?
Om een goed antwoord op je vraag te krijgen, zul je je vraag HEEL NAUWKEURIG moeten omschrijven, dus wanneer geldt welke kleur en wanneer gelden welke criteria. Ik wil je nu al zeggen dat als je 365 dagen op zo'n acht of meer criteria wil testen (waar het naar uitziet), dat dat je werkblad enorm traag zal maken.

Hoi, die letters waren enkel een voorbeeld :)

Het is de bedoeling dat ik die kleuren niet manueel moet invullen.
Het lijstje is een volledig jaarschema van hoe ik moet werken en om het wat duidelijker te maken heb ik kleurtjes gekozen om de verschillende shiften aan te duiden.

D = Dagshift
W = Van wacht
N = Nachtshift
L = Late shift
vrij = vrijstelling van bepaalde shiften
CV = Compensatieverlof
JV = Jaarlijks verlof

Ik zou dus graag alle verschillende letterjes automatisch een verschillende kleur geven. Voor de rest word dit werkblad zelden bewerkt en zijn er niet veel "berekeningen" meer nodig achteraf.

Enkel de letter "W" kan veranderen in een D, N of L naargelang ik van wacht moet komen met de dag-, nacht, of late shift.

mvg

Hey Evo,

Als ik je goed begrijp, wil je cellen die een bepaalde waarde bevatten een kleurtje geven, en misschien bekijk ik het te simpel, maar volgens mij is dit niet al te moeilijk...

Selecteer alle kolommen waarin jouw waardes staan, klik op de knop voorwaardelijke opmaak, in de tab "Start" in het paneel "Stijlen" en klik op "markeringsregels voor cellen" en vervolgens op de knop "tekst met"

Daar kan je al jouw voorwaardes opstellen voor de opmaak voor de cellen/kolommen!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes Joost:thumb:

Klopt Joost,

Perfect, dat je reageert.

Maar waarschijnlijk heeft de vraagsteller excel 2003 en daar zijn maar 3 keuzemogelijkheden. Dit geeft de vraagsteller zelf ook al aan.

met macro's (VBA) zal dit ook wel gaan lukken, maar dit laat ik graag over aan anderen.

Waarom maak je het je zelf zo moeilijk om de datum en dienstsoort in 1 cel te plaatsen.
Splits het liever en via VO wordt alles een stuk eenvoudiger.

Zie dit basis bestand vul in cel B3 het jaartal en alle datums worden meteen veranderd.
In kolommen C, E,G.... Y kun je dan de diverse letters van je diensten zetten.

Bijlagen

automatische filter

en verder op het bestand van popipipo,

andere insteek

en als je alle dagen onder elkaar zet kun je de shifts met automatische filter filteren.

Ik gebruik zelfs Excel versie 2002 nog :confused:

Ik gebruik het enkel voor dat jaarschema, en heb geen zin om geld uit te geven als ik het voor niets anders gebruik :)

Ik kan het idd ook op de manier van popipipo doen, maar dan zit ik nog met de beperking van die 3 opmaken natuurlijk.

Hoe los ik dat dan op?

Gelijk heb je.
Het is ook niet nodig een nieuwere versie aan te schaffen.
Wijzig iets in Blad1 en kijk naar het resultaat.

Ik denk dat er iets fout is gelopen bij de file.

Ik krijg een melding met iets van "hoog beveiligingsniveau" en daarna gaat het blad open, maar zonder kleurtjes :'(

BelgianEvo,
Ik kreeg mijn bericht niet (goed) geplaatst, vandaar waarschijnlijk de melding die je kreeg.
Degenen die desondanks reeds in staat waren mijn bestand te downloaden, kunnen dat best verwijderen, want er stond een fout in. Hierbij het correcte.
Wijzig iets in Blad1 (of herhaal de invoer in een cel) en kijk naar het resultaat.

Laatst bewerkt:
BelgianEvo,
Ik kreeg mijn bericht niet (goed) geplaatst, vandaar waarschijnlijk de melding die je kreeg.
Degenen die desondanks reeds in staat waren mijn bestand te downloaden, kunnen dat best verwijderen, want er stond een fout in. Hierbij het correcte.
Wijzig iets in Blad1 (of herhaal de invoer in een cel) en kijk naar het resultaat.

Hoi Zapatr,

Nog steeds hetzelfde.
Als ik iets wijzig dan gebeurd er niets.

Ook in het vorige bestand stond nog een foutje, ik wil kennelijk iets te snel te werk gaan.
VERWIJDER DUS het vorige bestand van je computer.

De foutmelding die jij krijgt, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat macro's bij jou worden uitgeschakeld. Stel het beveiligingsniveau voor macro's in op LAAG. Dat kun je doen door in het menu van Excel 2002 te kiezen: Extra - Macro - Beveiliging.

Ook in het vorige bestand stond nog een foutje, ik wil kennelijk iets te snel te werk gaan.
VERWIJDER DUS het vorige bestand van je computer.

De foutmelding die jij krijgt, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat macro's bij jou worden uitgeschakeld. Stel het beveiligingsniveau voor macro's in op LAAG. Dat kun je doen door in het menu van Excel 2002 te kiezen: Extra - Macro - Beveiliging.

Nu werkt het wel ! :)
Dit is wat ik zocht

Maar hoe heb je dat gedaan, want ik ben zo iemand die graag alles weet hoe je iets doet want de lijst die je nu hebt is die van 2010, maar ik zou het graag toepassen op mijn lijst van 2011 ook. Ik heb al plakken speciaal geprobeerd, maar dat werkte niet :(

Wat betreft de macro-beveiliging was niet wat je zei, maar ik heb het zelf gevonden :)

Extra - Opties - Beveiliging - Macrobeveiliging - ....

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan