• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak bij dubbele waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pookster

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2008
Ik heb eens flink rondgekeken in dit forum maar ben helaas niet het goede antwoord voor mij tegen gekomen.

Ik wil graag er in twee kolommen wordt gekeken of er dubbele waarden zijn. Wanneer dit het geval is, dient er een voorwaardelijke opmaak in 1 kolom op te treden. Een voorbeeld om het te verduidelijken.

hans 13 -> geen voorwaardelijke opmaak
hans 14 -> geen voorwaardelijke opmaak
jaap 14 -> geen voorwaardelijke opmaak
hans 13 -> wel voorwwaardelijke opmaak. Cijfer 13 wordt bijvoorbeeld rood.

Ik hoop dat mijn probleem duidelijk is. Waarschijnlijk is de werkwijze exact hetzelfde als bij de andere formule wanneer je een dubbele waarde uit 1 kolom wilt halen. Het is mij alleen nog niet gelukt.

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk is de werkwijze exact hetzelfde als bij de andere formule wanneer je een dubbele waarde uit 1 kolom wilt halen.
Nee, zeker niet, bij 1 kolom moet je alleen naar het aantal te kijken.
Zal wel geen toeval zijn dat Pookster zich nu geregistreerd heeft, ik heb de indruk dat de vragensteller ook onder een andere naam ook op dit forum rondwaart, het zij zo.

Ervan uitgaande dat de namen in kolom A staan en de getallen in kolom B en dat de gegevens op de eerste rij beginnen:
Selecteer B2 en stel in bij voorwaardelijke opmaak: Formule is:
=en(vergelijken(a2;$a$1:a1;0);vergelijken(b2;$b$1:b1;0))
Kopieer de opmaak naar beneden in kolom B.

" Zal wel geen toeval zijn dat Pookster zich nu geregistreerd heeft" Die begrijp ik niet echt. Wat geeft jou de indruk dat ik hier ook onder een andere naam sta geregistreerd? Via een google zoekactie ben ik vandaag op deze site terecht gekomen. Ik heb rondgezocht in het forum en pas toen ik het idee kreeg dat ik er niet uit ging komen heb ik me geregistreerd om een vraag te kunnen stellen.

Maar ik moet je wel bedanken voor je antwoord. Helaas werkt ie alleen niet. Misschien dat ik iets verkeerds doe. Je zegt ook dat ik de opmaak van cel b2 dan naar beneden moet trekken zodat elke cel naar de formule kan kijken. Maar is het ook mogelijk om die voorwaardelijke opmaak aan een hele kolom te koppelen. Ik weet namelijk niet hoeveel gegevens ik in het blad zet,

Pookster zei:
Helaas werkt ie alleen niet. Misschien dat ik iets verkeerds doe.
Ik denk het, bij mij werkt het nl. wel.
Pookster zei:
Je zegt ook dat ik de opmaak van cel b2 dan naar beneden moet trekken zodat elke cel naar de formule kan kijken.
Ik schreef dat je de OPMAAK naar beneden moet kopiëren. Met "naar beneden trekken" kopieer je ook de inhoud. Dat is uiteraard geen bezwaar als er in de onderliggende cellen nog niets staat.
Pookster zei:
Maar is het ook mogelijk om die voorwaardelijke opmaak aan een hele kolom te koppelen. Ik weet namelijk niet hoeveel gegevens ik in het blad zet,
- Ja: selecteer B2 waarin de voorwaardelijke opmaak staat die ik in mijn eerste antwoord gaf en kies inhet menu: "Bewerken - Kopiëren";
- Selecteer de gehele kolom B door boven cel B1 op de "B" te klikken;
- Kies dan in het menu: "Bewerken - Plakken Speciaal - Opmaak" en klik op Ok.
- Druk op de ESC-toets.
- Selecteer B1, kies in het menu: Opmaak - Voorwaardelijke opmaak, en VERWIJDER de voorwaardelijke opmaak voor B1.

Opmerking:
Die voorwaardelijke opmaak op een gehele kolom (meer dan 65000 rijen !! )toepassen zou ik nooit doen, dat is erg oneconomisch, tenzij je werkelijk zoveel rijen gebruikt.

Laatst bewerkt:
Pookster,
als je probleem de wereld uit is,
zet dan de vraag op 'Opgelost' a.u.b.

zal ik zeker doen. Heb er al wel naar gekeken maar is nog niet gelukt. Morgen doe ik nog een poging.

Het lijkt te werken alleen nog niet goed. Ik heb er goed na gekeken maar ik krijg niet voor elkaar wat ik graag zou willen. Ik heb een voorbeeld als bijlage toegevoegd zodat je misschien kunt zien wat er mis gaat.

ik wil dus graag wanneer de waarden van beide kolommen voor een tweede keer voorkomen, de laatste toegevoegde waarde in de tweede kolom een achtergrondkleur krijgt. In het voorbeeld krijgt gewoon het voorgaande getal een achtergrondkleur wanneer de gegevens in de twee kolommen daarna dubbel voorkomen.

Moeilijk uit te leggen misschien maar ik denk dat het duidelijk wordt met het voorbeeld,

Bijlagen

In B1 de voorwaardelijke opmaak zoals je die er al in hebt staan.

In B2 en verder de voorwaardelijke opmaak:

Code:
=EN(VERGELIJKEN(A2;$A$1:A1;0);VERGELIJKEN(B2;$B$1:B1;0))

dan doet-ie het volgens mij zoals je bedoelt.

dat is m nog niet. Misschien dat ik het verkeerd uitleg. Maar als ik die code gebruik dan gebeurt er eigenlijk nog hetzelfde.

Stel ik heb in 2 kolommen deze gegevens:
A1 t/m A20 = w
B1 t/m B20 = 1, 2, 3 enz.

Dus er staat steeds w 1, w 2, w 3, enz. Wanneer ik zo doorga en in de 10 rij vul ik weer in w 1 dan is de waarde van kolom A en B in rij 10 gelijk aan die van rij 1. In dit geval wil ik dat het cijfer 1 in rij 10 een achtergrondkleur krijgt en dus niet de rij ervoor (in dit geval w 9)

Ter illustratie heb ik nog een bestandje toegevoegd, zonder voorwaardelijk opmaak. In dit voorbeeld zie je dus hoe de voorwaardelijke opmaak zou moeten reageren.

Bijlagen

Het lijkt te werken alleen nog niet goed. Ik heb er goed na gekeken maar ik krijg niet voor elkaar wat ik graag zou willen. Ik heb een voorbeeld als bijlage toegevoegd zodat je misschien kunt zien wat er mis gaat.
ik wil dus graag wanneer de waarden van beide kolommen voor een tweede keer voorkomen, de laatste toegevoegde waarde in de tweede kolom een achtergrondkleur krijgt. In het voorbeeld krijgt gewoon het voorgaande getal een achtergrondkleur wanneer de gegevens in de twee kolommen daarna dubbel voorkomen.
Moeilijk uit te leggen misschien maar ik denk dat het duidelijk wordt met het voorbeeld,
Je hebt ook niet precies uitgevoerd wat ik schreef.
Bekijk deze bijlage eens.

Toevoeging:
Je laatse bericht lees ik nu pas, maar wat in mijn berichten stond en in mijn bijlage is nog steeds geldig!

Laatst bewerkt:
dank je wel! Het duurde even voordat ik nu precies door had wat er precies anders was dan mijn eigen bestand. Ik begrijp wat ik verkeerd deed. Bedankt!

Ger Bouwmeester schreef:
In B2 en verder de voorwaardelijke opmaak:
Code:
=EN(VERGELIJKEN(A2;$A$1:A1;0);VERGELIJKEN(B2;$B$1:B1;0))
Antwoord:
Die oplossing had ik hierboven al gegeven!

Gert Bouwmeester schreef:
In B1 de voorwaardelijke opmaak zoals je die er al in hebt staan.

Antwoord:
In B1 mag geen voorwaardelijke opmaak staan, zoals ik eveneens hierboven al aangaf.
Doe je dat wel, dan kun je een fout resultaat krijgen !!

Laatst bewerkt:
Daar ben ik weer. Door de drukte heb ik er niet ontzettend goed meer naar gekeken en het leek ook dat alles het goed deed. Maar ik heb nog iets ontdekt.

Hij checkt nu inderdaad twee kolommen op de waarden maar hij doet de voorwaardelijke inhoud ook wanneer de waarden niet naast elkaar staan. Moeilijk uit te leggen misschien maar ik probeer het te doen dmv van eerder gegeven voorbeeld. Ik geef aan wat ie nu doet

hans 13 -> geen voorwaardelijke opmaak
hans 14 -> geen voorwaardelijke opmaak
jaap 14 -> geen voorwaardelijke opmaak
jaap 13 -> Hier geeft ie het nummer 13 een voorwaardelijke opmaak omdat beide gegevens al eens voorkomen.

Dit is dus niet de bedoeling. Hij moet alleen een opmaak krijgen wanneer de combinatie van beide kolommen al eens voorkomt. In dit geval dus hans - 13 of hans - 14

Hopenlijk dat het duidelijk is wat er mist. Ik heb eens gespeeld met de formule die jullie gegeven hebben maar kom er niet echt uit

Hij moet alleen een opmaak krijgen wanneer de combinatie van beide kolommen al eens voorkomt. In dit geval dus hans - 13 of hans - 14
Hopenlijk dat het duidelijk is wat er mist. Ik heb eens gespeeld met de formule die jullie gegeven hebben maar kom er niet echt uit
Dit is zoals je het wil, denk ik (zie bijlage).

Edit,
De bijlage die hier stond wilde ik wijzigen en ik heb ze daarom verwijderd.
Wie ze al gedownload heeft: verwijder ze en download de bijlage die bij mijn volgend bericht staat.

Laatst bewerkt:
Hier dan de bijlage waarover ik het in mijn vorig bericht had.

Echt geweldig. Dit is inderdaad wat ik bedoel. Hier was ik dus zelf ook echt niet uitgekomen... die formule ziet er ingewikkeld uit. Ik ga er maar eens even voor zitten om m te begrijpen. Maar in elk geval ontzettend bedankt, dit gaat mij een hoop ellende besparen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan