• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak bij "za" of "zo"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Confictius

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 okt 2002
In mijn werkblad wil ik via voorwaardelijke opmaak een cel een kleur geven wanneer in een andere cel de uitkomst van een formule een "za" voor zaterdag of een "zo" voor zondag is.

In het voorbeeld dient F7 een kleur te krijgen wanneer de uitkomst van de formule in F5 "za" of "zo" is.

Ik heb de voorlopige opmaak al in het bestand geplaatst.
Ik neem aan dat deze vraag tevens betrekking heeft op je vraag omtrent de Wa, Wb etc. Wat dat laatste betreft denk ik dat dit alleen op te lossen is met een macro.

Laatst bewerkt:
Ik had al wat aanpassingen gedaan. Hier mijn versie tot nu toe. Kijk hoe de dagen worden ingevuld afhankelijk van C1.

Ben benieuwd

Bijlagen

Confictius zei:
Ik had al wat aanpassingen gedaan. Hier mijn versie tot nu toe. Kijk hoe de dagen worden ingevuld afhankelijk van C1.

Ben benieuwd

Als je wilt kan voor het ook als volgt doen:

Voor C1 kan je kiezen voor

=TEKST(VANDAAG();"mmmm")

Resultaat: maart

voor C5 kan je kiezen voor:
=TEKST(DATUM(JAAR(NU());MAAND(NU());C6);"ddd")

Resultaat: wo

De laatste formule kan je kopieren naar de naastgelegen cellen.

Het is maar een idee. Doordat je de cellen heeft gesplitst is het makkelijker geworden.

Ik snap hoe het probleem omzeilt wordt. Maar volgens mij wordt er wel weer een ander probleem mee gecreeerd namelijk dat de naam verschijnt van de maand die het NU is. Met andere woorden; ik kan hem pas de dagen van maart laten invullen als ik het rooster in maart invul. Wat als ik in februari alvast vooruit het rooster voor maart in wil vullen. Verschijnen dan niet de dagen van februari........

=TEKST(VANDAAG() kijkt tenslotte naar de dag van invullen en dat is "vandaag"

Verder werkt het goed :thumb:

IK HEB 'EM!!

Cel C5 wordt

=TEKST((C1);"ddd")

Nu moet ik dit alleen nog doortrekken naar cel AG5 middels "+1" alleen ben ik er nog niet uit hoe d5 t/m ag5 er dan uit gaan zien;

=TEKST((C5)+1;"ddd") doet niet wat ik wil

Roncancio bedankt!! :thumb: :thumb: :thumb:

Laatst bewerkt:
Update:

Ik heb D5 als volgt ingevult:

=TEKST(($C1+1);"ddd") en de cellen daarna steeds
c1+2
c1+3
c1+4
enz. Is wat werk maar 't werkt.

Confictius zei:
Dit is 'em geworden.

Roncancio meer dan hartelijk bedankt !! :thumb:

Graag gedaan.
Wellicht een idee om de 5e rij van DIENSTROOSTER te centreren zodat de dagen van de week mooi boven de getallen staan.

Confictius, een ongevraagd advies.
Wees voorzichtig met het samenvoegen van cellen. Kan je rare dingen mee krijgen als er ergens nog een rij of kolom tussen moet.
Voor het "mooi" kan je ook de inhoud van één cel centreren over meer cellen.

Probleem is bekend, maar wordt nomaals extra in de oren geknoopt.

Beste Confuctius,

Beetje mosterd na de maaltijd, maar als je je functie in E5 en verder had geschreven als:
=TEKST(($C1+KOLOM()-3);"ddd")
dan had je 'm gewoon kunnen doortrekken. De functie Kolom() geeft het kolomnummer van de cel of celverwijzing.
Naja, misschien voor een volgende keer. :-)

Groeten,

Richard

Toegepast en geconstateerd dat 't werkt.

Maar hoe werkt hij en wat doet 't? Als ik hem goed bekijk snap ik niet wat de formule doet. En waarom werkt deze formule voor alle cellen van C5 t/m AG5 zonder dat hij per cel aangepast hoeft te worden?

Wat doet KOLOM()-3 bijv?

Beste C,

De functie =KOLOM() geeft het kolomnummer van de cel of celverwijzing. =KOLOM(A1234) geeft als resultaat een 1 omdat kolom A de eerste kolom is. Jouw functie staat in vijb. kolom E (de vijfde kolom), maar moet een verwijzing zijn naar de tweede kolom. De formule =TEKST(($C1+KOLOM()-3);"ddd") geeft dus eigenlijk =TEKST(($C1+5-3);"ddd") => =TEKST(($C1+2;"ddd"), maar nu kun je de formule doortrekken zonder de "2" te veranderen in een "3".

Snappie?

Groeten,

Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan