• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak. Enkel toepassen op weeknummers

Status
Niet open voor verdere reacties.

WillemijnPraxis

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2013
Hallo,

Misschien zie ik het antwoord op mijn vraag over het hoofd, wie weet is de vraag al vaker gestled maar ik kan het echt niet vinden.
Wij werken hier met een aantal planningen in excel. Wanneer een bepaald weeknumer is gepaseerd moet de kolom met dit weeknummer rood worden.
Ik kan in de voorwaardelijke opmaak uiteraard verwerken dat wanneer celwaarde lager is dan (huidig weeknummer aangeven) maar dan worden ook weeknummers van volgend jaar rood. Vooral aan het einde van het jaar gaat het dan vaak mis (lager dan week 45 rood maken, alles week 1,2,3 etc van het nieuwe jaar wordt ook rood)
Hoe kan ik in excel aangeven dat alles lager dan bepaald weeknummer de voorwaardelijke opmaak moet krijgen maar dan alleen van huidig jaar?

bedankt alvast

Je zult gebruik moeten maken van de EN-functie. De formule voor de voorwaardelijke opmaak wordt dan iets als:
Code:
=EN(A1=JAAR(NU());B1<46)

Rebmog

of

=N(A1=jaar(vandaag())*N(B1<weeknum(vandaag();21))

Je zult gebruik moeten maken van de EN-functie. De formule voor de voorwaardelijke opmaak wordt dan iets als:
Code:
=EN(A1=JAAR(NU());B1<46)

Rebmog

Hoi,

Ok, ik kom al een stuk verder.
=EN(A1=JAAR(NU());B1<46)
Als ik dit dan voor bijvoorbeeld deze week wil doen, moet ik dan in excel een kolom maken waar ik het jaartal invoer (in jouw voorbeeld A1)?
Wat voer ik in dit voorbeeld in in B1?
Wij hebben ijn kolom HH4 het jaartal en in kolom HI4 het weeknummer.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe jouw bestand is opgebouwd. Ik ben ervan uit gegaan dat je een kolom met jaren en weeknummers hebt. Als het jaartal in kolom HH staat en de week in HI, dan wordt de formule:
Code:
=EN(HH4=JAAR(NU());HI4<46)
Als de opbouw van je bestand anders is, dan kun je beter even een voorbeeldje posten.

Rebmog

Bij deze het voorbeeld (het lukte niet de excel te uploaden dus ik heb even een snapshot gemaakt) Het gaat ons erom dat in kolom K t/m N het weeknummer rood wordt wanneer deze geweest is van het huidige jaar. In dit voorbeeld zouden dan K3 en L3 rood moeten worden,

Bedankt

Bijlagen

• voorbeeld.jpg
    voorbeeld.jpg
    28,7 KB · Weergaven: 296
Met een plaatje kunnen we niet veel. Post even een voorbeeld Excel-bestand ontdaan van gevoelige informatie.

Rebmog

Bedoel je zoiets?
In je voorbeeld staan geen data die het probleem met de jaarovergang illustreren. Ik ben daarom maar uitgegaan van het jaar dat in J3 staat.

Rebmog

Bijlagen

kun je hier iets mee? bij mij werkt het maar dat is helaas geen garantie dat het bij een ander ook werkt
Code:
=ALS(EN(WEEKNUMMER(A7)<WEEKNUMMER(VANDAAG()))*JAAR(A7)=JAAR(VANDAAG());1;0)

Hoi,

Werkt het ook als de weeknummers tot stand zijn gekomen met een formule? Ik krijg het nl. niet voor elkaar wanneer het weeknummer door een formule is ontstaan en het llukt wel wanneer ik in de cel gewoon het weeknummer intype. Hoe moet ik het instellen als het door een formule tot stand is gekomen?
Bedankt

Een formule zou normaal gesproken niet uit moeten maken. Plaats even een voorbeeldje zodat te zien is waar het fout gaat.

Rebmog

Dat komt omdat de formule een tekstwaarde teruggeeft in plaats van een getal. Dit kun je veranderen met de functie WAARDE. Dus jouw formule moet dan worden: =WAARDE(jouwformule).

Rebmog

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan