• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak - formule

Status
Niet open voor verdere reacties.
Grappig, wist ik niet. Ik zou verwachten dat er bij een exacte match de waarde wel gevonden wordt.

In XL-2007 is het net als bij gegevensvalidatie waarvan de lijst op een ander blad staat dat je gebruik moet maken van een gedefinieerde naam.

Die formule van @Garfield007 geeft overigens niet altijd de laatste waarde.

Het ligt er aan wat voor getallen er staan.
Doordat je benaderen weglaat moet de lijst gesorteerd zijn, en dat is niet het geval.
Kijk maar eens in dit voorbeeld.

Nu is het 300 die de formule retour geeft terwijl die niet onderaan staat.
Vul een 2 in op B11 en zie dat het nu wel de laatste waarde retour geeft.

De formule is dus niet betrouwbaar.

Ik heb verzuimd een bestand mee te zenden waar ik ook andere getallen had geplaatst, maar maakt niet uit.

Verwijder in jouw bestand B16: B19, dan zie je dat het niet​ betrouwbaar is.

Dit komt omdat in de formule het bereik stond tot B:19
als jij dan B16-B:19 verwijdert, klopt de formule niet meer

maar dit is opgelost, kijk maar even, door de kolom aan te duiden ipv een bereik
ook de getallen zijn niet meer oplopend gesorteerd, en toch krijg je nu het gewenste resultaat

de correcte formule is dus =VERT.ZOEKEN(MAX($B:$B);$B:$B;1)

Bekijk bijlage Kopie van ledcontr.xlsx

Het bereik in dat vorig bestand staat op:
Code:
=VERT.ZOEKEN(MAX(B:B);B:B;1)

Dus onbetrouwbaar.

Verklaar je nader in deze.

Ps: zet deze ernaast.
Code:
=ZOEKEN(9,99999999E+307;B:B)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
harry,

heb er geen logische verklaring, zet er een getal bij, en het lukt wel.
Ik gebruik deze code al jaren, net als vele anderen, binnen bedrijf.
ik zal dit verder laten nakijken, en kom hier later op terug.

Doe nog eens twee getallen weg en het klopt weer niet.

Tijd om mijn formule toe te passen in jullie bedrijf ?

ik denk dat er een misverstand is tussen jullie? ze zoeken het hoogste getal niet het laatste. (denk ik)

@emields, zie #8. Het antwoord kan je vinden in #10 (al is het niet echt een antwoord).

juist ja, hij zoekt het hoogste getal uit tab "totaal " in tab" tabel" zie #5

ja, het is daar dat de vraagsteller in de fout gegaan is door er niet bij te schrijven dat die formule op blad totaal cel F19 stond en dat hij op basis van dat getal een vo wilde op blad tabel.

Verkeerde vragen leiden meestal tot verkeerde oplossingen en misverstanden.

Beste Forummers,

Hartelijk dank voor de rijke bijdrage aan deze vraag en de leerzame discussie over de uitwerkingen van de verschillende code's :thumb:

Misschien dat ik toch even mag reageren op de laatste opmerking van emields #33 :

in #1 is de vraagstelling :
In de bijlage zou ik graag het laatste getal van de range =totaal!B3:B37 willen gebruiken om op het werkblad de tabel rij die overeenkomt met dit laatste getal (in het voorbeeld : =tabel!C30:V30 (in voorbeeld getal 19) willen kleuren en lettertype vet maken.

en inderdaad ik zocht het laatste getal en niet het hoogste #3:
ik zoek echter niet het hoogste getal in de rij maar het laatst ingevulde getal in de rij

jij zegt :
...door er niet bij te schrijven dat die formule op blad totaal cel F19 stond en dat hij op basis van dat getal een vo wilde op blad tabel.
maar ik zocht geen VO op basis van cel F19 maar op basis van het laatste getal van de range =totaal!B3:B37

Misschien niet voor allen mijn gedachten goed omschreven maar een foute vraagstelling kan ik hierin niet direct terugvinden.

Nogmaals hartelijk dank allemaal :thumb:

Friend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan