• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak - formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bouwer91

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2018
Goedemiddag,

M.b.t. het bestand Bekijk bijlage Dummy matrix.xlsx heb ik de volgende vraag:

In werkblad X wil ik graag in de cellen D8:H14 een voorwaardelijke opmaak hebben. De voorwaardelijke opmaak in cel D8 staat zoals ik hem wil hebben. Echter, ik krijg deze voorwaardelijke opmaak niet goed gekopieerd in de overige cellen. Dat betrekking op de gele kleur.

In cel D8 geeft hij een gele kleur als de titel van de betreffende medewerker, in dit geval Piet, vereist dat applicatie A van toepassing is. In het geval van Piet is applicatie A van toepassing, aangezien er een '1' (of '2') achter applicatie A en onder titel 1 staat in werkblad X. Dat cel D8 geel kleurt, is dus correct.

Echter, ik krijg deze voorwaardelijke opmaak niet mooi over naar de overige cellen. Bijvoorbeeld, cel C8 in werkblad Y zou ook geel moeten kleuren, aangezien in werkblad X een '2' staat achter applicatie B en onder titel 1.

Ik heb zowel de inhoud gesleept naar de overige cellen als de voorwaardelijke opmaak per cel aangepast geprobeerd, maar ik kom er niet uit.

Wie kan mij helpen?

Groeten,
Mat

PS: in de voorwaardelijke opmaak heb ik ook andere regels toegevoegd, die het wel goed doen. Als ik bijvoorbeeld een 1 in cel D8 zou typen, dan moet hij de kleur GRIJS moeten geven.

Bijlagen

Kijk nog eens goed naar uw voorwaardelijke opmaak, er staat nergens een kleur geel.

Garfield007,

Ik zie dat je de voorwaardelijke opmaak voor wanneer de cel geel kleurt van toepassing hebt laten zijn op alle cellen. Echter, hij pakt hem nu alleen goed in kolom D. In de overige kolommen pakt hij hem nog niet goed.

Bijvoorbeeld, cel B8 zou ook geel moeten kleuren, aangezien in werkblad Opleidingsmatrix functiegroep achter applicatie B en onder titel 1 een '2' staat. Ik zou graag willen dat hij alle cellen geel kleurt, die dus volgens werkblad Opleidingsmatrix functiegroep geel zouden moeten zijn. Als er vervolgens in de gele cel in werkblad Vakbekwaamheidsmatrix een getal tussen de 0 en 8 wordt ingevoerd, dan moet hij de kleur geven zoals deze in de voorwaardelijke opmaak is ingesteld.

Ik heb geprobeerd een aanpassing in de voorwaardelijke opmaak van cel D8 te doen door deze alleen van toepassing te laten zijn op de cellen D8 tot en met D14. Hij doet het dan voor die kolom goed. Echter, als ik dan de voorwaardelijke opmaak in cel E8 wil aanpassen en deze van toepassing wil laten zijn op de cellen E8 tot en met E14, dan neemt hij deze weer automatisch mee in de cellen D8 tot en met D14.

Hoe pas ik dat goed aan?

het zou handig zijn dat jij alle cellen geel kleurt, die geel moeten zijn
van daaruit kunnen we dan verder werken aan een oplossing
want cel B8 is piet? heel de regel moet dan geel kleuren?

Garfield,

In het bestand Bekijk bijlage Dummy matrix.xlsx heb ik in de kolommen E tot en met H de cellen geel gemaakt die via de voorwaardelijke opmaak geel zouden moeten zijn. In kolom D zijn de cellen geel via de voorwaardelijke opmaak. Die staan dus goed.

Ik weet wel hoe ik de formule aan zou moeten passen voor de rijen E tot en met H, maar het probleem is dat hij de formule dan ook meepakt voor de andere kolommen. In principe moet elke kolom een andere formule hebben, aangezien per kolom in werkblad Y gekeken moet worden naar een andere rij in werkblad X.

Ik hoop dat je er zo uitkomt. Ik hoor graag van je.

Selecteer D8:H14 en gebruik dan deze formule voor voorwaardelijke opmaak:
Code:
=INDEX(X!$B$3:$F$7;VERGELIJKEN(D$5;X!$A$3:$A$7;0);VERGELIJKEN($C8;X!$B$1:$F$1;0))>0

Rebmog,

Dit is wat ik bedoelde.

Super bedankt!

Ik ga nu proberen om dit in mijn model te krijgen.

@Rebmog,

Ik heb nog 1 vraag:

Is het ook mogelijk om de formule in de voorwaardelijke opmaak zo te krijgen dat indien iets een 'eis' is de cel in werkblad Y geel kleurt en indien iets een 'optie' is de cel in werkblad Y oranje kleur?

Bijvoorbeeld: in werkblad Y zou cel D8 geel moeten kleuren (voor titel 1 is applicatie A een eis) en cel D11 oranje (voor titel 3 is applicatie A een optie).

Ik heb het afgelopen weekend geprobeerd dit voor elkaar te krijgen, maar ik kom er niet uit.

Ik hoor graag van je.

Vriendelijke groet,
Mat

Gebruik dan deze 2 formules:
Code:
=INDEX(X!$B$3:$F$7;VERGELIJKEN(D$5;X!$A$3:$A$7;0);VERGELIJKEN($C8;X!$B$1:$F$1;0))="eis"
en
Code:
=INDEX(X!$B$3:$F$7;VERGELIJKEN(D$5;X!$A$3:$A$7;0);VERGELIJKEN($C8;X!$B$1:$F$1;0))="optie"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan