• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak kopieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boreelke

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2021
Hallo,
ik heb gezocht en gezocht, maar kan de oplossing voor mijn probleem niet vinden.
ik heb een aantal machines waar 2 filters opzitten.
die moeten elk jaar vervangen worden.
kolom a de naam van machine
kolom b datum van vervangen filter 1
kolom c datum van vervangen filter 2
kolom d via een formule datum wanneer filter 1 vervangen moet worden.
kolom e via een formule datum wanneer filter 2 vervangen moet worden.

nu wil ik graag dat kolom d en e van kleur veranderen als 1. het filter bijna vervangen moet worden, en 2. als het echt vervangen moet worden.
ik heb een opmaak in cel D3 en E3 zitten, die volgens mij goed zijn. ( als dat niet zo is, graag een verbetering........)
nu wil ik deze opmaak kopiëren naar de cellen eronder, maar daar loop ik telkens vast.
hij blijft alleen maar verwijzen naar B3 en C3.
dus als ik in regel 10 zit, wil ik ook graag de verwijzing naar B10 en C10, en in regel 150 verwijzen naar B150 en C150.
hoe krijg ik dat makkelijk voor elkaar?

groetjes richard

Bijlagen

Door het bereik aan te passen heb je slechts 3 formules nodig.

hallo popipipo,
maar zoals ik het zie blijft mijn opmaak telkens hetzelfde.
=VANDAAG()>(B3)+365
die B3 zou mee moeten veranderen met de regels.
dus bij regel 100 zou het moeten worden: =VANDAAG()>(B100)+365 (als dit al de goede formule is)
dit omdat de datums van het vervangen van de filters niet allemaal op de zelfde dag gebeurt. en vervangen na een jaar is relatief, komt niet op een dag, vandaar ook de +365

tenzij ik het nu helemaal mis heb natuurlijk...........

Heb je alles door gekopieerd tot rij 100 en gekeken wat er gebeurt.
Volgens mij moet dat namelijk gewoon goed gaan.

heb hem aangepast tot regel 200, ook even snel die formules doorgezet om jaar na de datum in te stellen.

datum in regel 37, 186 en 190.
lijkt het te doen ja.
ik kan er alleen niet helemaal bij, die verwijzing in de formule die steeds verwijst naar cel B3 ???

ik heb de excel aangepast bijgevoegd.

maar klopt die verwijzing dan wel die ik gemaakt heb, die komt nog steeds in elke regel terug, of je nu kijkt in regel 50, of regel 150.
=VANDAAG()>(B3)+365 daar is B3 de datum van vervangen van die ene filter.

mij lijkt het namelijk nog steeds zo dat in regel 100 dan hoort te staan =VANDAAG()>(B100)+365.

begrijp me niet verkeerd, ik ben zeer dankbaar voor wat je voor me doet, ik probeer het alleen te begrijpen ..................

en kom er achter dat je in kolom A wel een naam in moet voegen, anders werkt het niet.
dat probeer ik ook te doorgronden.

ik kan redelijk overweg met excel, daar ligt het niet aan. een enkel vakje voorwaardelijk opmaken ..... geen probleem.
maar voor mijn gevoel moest die verwijzing naar B# telkens per regel mee veranderen.

Bijlagen

Het bereik is =$D$3:$E$200
De formule verwijst naar de 1e regel en past zichzelf daardoor aan.

Dus 1 formule voor het hele bereik en niet voor elke regel een formule.

In kolom A moet wat staan want anders wordt alles waar niets staat ook rood gekleurd en dat wil je niet.

Om het beter te begrijpen zet dan de formule =VANDAAG()>(B3)+365 eens in Cel G3
Kopieer deze cel dan naar beneden en bekijk de formule dan nog eens op de verschillende regels

ok, op zich duidelijk.

nu alleen ff uitzoeken hoe ik de datums 30-10-00 wegkrijg uit de cellen die ik op het moment niet gebruik.
staat nu tot regel 200 vol in kolom D en E.

maar in ieder geval, hartstikke bedankt voor je hulp in deze .
ik was er nooit uitgekomen in ieder geval.

nu alleen ff uitzoeken hoe ik de datums 30-10-00 wegkrijg uit de cellen die ik op het moment niet gebruik.

Door alle regels die je niet gebruikt weg te halen en van de overgebleven gegevens een exceltabel te maken, zie bijlage. Voer op de eerste lege regel maar eens iets in

Bijlagen

haha, dankje haije,

maar ik ben niet degene die hem gaat gebruiken, dat is mijn collega.
en ik heb geen zin om telkens alles aan te gaan passen.
dus ik heb alvast bij kolom D en E de formule doorgetrokken tot regel 100
en daar komt dan de datum 30-10-00 te staan.
formule in kolom D en E is overigens =B10+365 en tuurlijk =E10+365 . ( en dat per regel ander nummer natuurlijk)

haha, dankje haije,

maar ik ben niet degene die hem gaat gebruiken, dat is mijn collega.
en ik heb geen zin om telkens alles aan te gaan passen.
Dat hoeft juist niet bij een tabel

hoi Haije,
ik heb je voorbeeld gebruikt.
je hebt gelijk, het werkt precies zoals ik het wil hebben.
ook jij bedankt voor je bijdrage aan mijn probleem.
samen met de oplossing van Popipipo is het allemaal goed gekomen.

BEDANKT

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan