• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak met celverwijzing

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoelofvdM

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2015
Ik probeer cellen een lichtrode achtergrond te geven als de waarde in die cel kleiner of groter is dan de norm. Die waarde is een celverwijzing want de inzichten over die die normen kunnen wel eens veranderen.
Zie bijgaand document. De achtergrond van (bij voorbeeld) cel U11 moet lichtrood kleuren als de waarde kleiner is dan de waarde in cel W11 of groter dan de waarde in cel X11.
Ik gebruik Excel 2007. De mogelijkheden voor voorwaardelijke opmaak in excel 2007 zijn dermate groot dat ik er niet meer uit kom.
Groeten, Roelof

Bijlagen

Gerard, bedankt voor je hulp. Ik heb geprobeerd dit aan te passen door te gaan naar start > voorwaardelijke opmaak > regels beheren. Wil niet zo lukken. Ik wil graag de tekst zwart houden en voor beide formules dezelfde lichtrode achtergrond instellen.
Geprobeerd voor een nieuwe cel, U12. Ik ga op U12 staan, ga naar start > voorwaardelijke opmaak > nieuwe regel > een formule gebruiken op te bepalen welke cellen worden opgemaakt. Met de knop "opmaak" stel ik de lichtrode achtergrondkleur in en in het invoervak tiep ik "<W12 OF >X12"en dan op "OK".
Maar als ik dan een hoge of lage waarde invoer in cel U12 gebeurt er niets. Ik moet ergens een principiële denkfout maken maar waar?

Ha Roelof,

Probeer het volgend (het gebeurd nl niet dmv een formule maar door waarde tussen x en y) ;
Start, voorwaardelijke opmaak, regels beheren, huidige selectie veranderen in dit werkblad, en dan van toepassing op veranderen in bv
Code:
=$U$11:$U$30

Dan heb je volgens mij wat je wilt..

Waarbij nog wel even het $ teken voor de 11 weggehaald moet worden. Niet in het bereik maar in de VO formule;)

voorwaardelijke celverwijzing stap voor stap

Gerard, ik kom er nog niet uit. Helaas. Ik zal stap voor stap beschrijven wat ik doe. Eerst het doel omschrijven.
De waarde in de cellen D11 tot en met U11 moet tussen 1430 en 1445 liggen, de huidige waarde in cel W11 resp X11. Als dit niet zo is wil ik graag dat de achtergrond in die cel licht rood kleurt.
Hetzelfde geldt voor de cellen D12 tot en met U12 in relatie met W12 en X12. Enzovoort t/m rij 30.
De rijen 31 t/m 40 zijn anders, daar mag de licht rode kleur verschijnen als er in de kolommen D t/m U iets anders staat dan "goed".
Ik markeer de cellen D11 t/m U11, want alleen in die cellen moet de voorwaardelijke opmaak verwijzen naar W11 en X11.
Dan start>voorwaardelijke opmaak>regels beheren. Daar staat een formule "<W11 OF >X11". Snap niet hoe die daar komt maar dat doet er even niet toe. De opmaak wordt weergegeven als rode letters op witte achtergrond. Bij "van toepassing op" staat "=$U$11".
Dat bereik klopt dus niet. Ik klik in dit venstertje en daar komt te staan"=$D$11:$U$11".
Dubbelklik in het middelste ventertje. Er komt nu een invulschermpje "opmaakregel bewerken". Klik op "opmaak". Maak bij "lettertype" de kleur zwart. Maak bij "opvulling" de achtergrondkleur licht rood. Klik op OK. Klik in het schermpje "opmaakregel bewerken" op OK.
In het schermpje "regels voor voorwaardelijke opmaak beheren" staat nu de juiste formule ("<W11 OF >X11"), de juiste opmaak (zwarte letters op lichtrood) en bij van toepassing op staat "=$D$11:$U$11". Klik op toepassen (wordt grijs), klik op OK.
Maar als ik dan een "foute" waarde invoer in één van de cellen D11 t/m U11 verandert er niets. Waar ga ik nu de mist in?
Hopelijk heb je nog moed en energie om mij op het juist pad te brengen. Het bestand waarin ik heb zitten proberen gaat hierbij.
groeten, Roelof

Bijlagen

Roelof,

Heb je gekeken naar het bestand gepost in #2
Dan had het volgens mij moeten lukken met de aanpassing in #4.

Hierbij nogmaals het aangepaste bestand.
Kijk eens naar de mogelijkheden van voorwaardelijke opmaak.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
voorwaardelijke opmaak

ik stop er mee, ik doe iets principieels fout, ergens waar ik geen weet van heb. Een stap die voor jou vanzelfsprekend is maar voor mij niet. Geen verwijt naar jou, ik kom kennelijk basis excel kennis tekort.
In het laatste bestand dat je stuurde is er opeens een verwijzing van de U-kolom, terwijl ik alleen de waarden in een rij wil vergelijken met de waarde aan het einde van die rij. Als ik dan bij "van toepassing op" het celbereik wil aanpassen verschijnen er allerlei dollartekens die ik (in dit verband) niet snap. Echt, het ontgaat mij compleet.
Ook als ik op een "schoon" bestand begin, de cellen D11 t/m U11 markeer (de cellen waarvoor ik voorwaardelijke opmaak wil instellen), dan naar voorwaardelijke opmaak/nieuwe regel ga, lukt het mij niet er chocola van te maken. Er staat wel iets met een formule (de onderste optie) maar dat is om te bepalen welke cellen ik op wil maken. maar dat weet ik al, de cellen D11 t/m U11.
Ik heb onlangs een dik excel-boek gekocht (een Wiley bible van 812 bladzijden) maar ook daarmee lukt het mij niet iets zinnigs te produceren. Vandaar dat ik mij tot een forum heb gewend. Nogmaals, het ligt niet aan jou, ik kom kennis van excel tekort, of liever mijn logica is niet die van excel. Moet maar een andere list verzinnen. Sorry.

Beste Roelof,

Niet opgeven als het in de eerste instantie niet lukt. Wat ik niet begrijp is dat je bij je eerste vraag de cel U11 wilt laten kleuren als de waarde tussen de waarde van W11 en X11 ligt. Later heb je het over de waarde van D11 tot en met U11. Wil je enkel de cel laten kleuren in U11 als deze afwijkt van je waarde of alle cellen van die rij?

voorwaardelijke opmaak toch nog gelukt

Gerard,
je hebt helemaal gelijk. Tot tien geteld, diep adem gehaald en weer aan het (nacht)werk gegaan. Ik snap nu de methodiek want wat geoefend met jouw voorbeelden, het boek goed gelezen en vooral in excel alle mogelijkheden bekeken.
Zie bijlage, toch nog gelukt. Bedankt.
NB: inderdaad ging het om voorwaardelijke opmaak van alle invoercellen (D11:U40). Dat ik eerst één cel heb genoemd kwam omdat ik ervan uit ging dat als je het kan voor één cel het makkelijk te kopiëren is naar andere cellen. Nu heb ik geleerd dat het erg makkelijk is meerdere cellen tegelijk een voorwaardelijke opmaak te geven. Bijv. D31:U40 ging in één opdracht (moest ik wel ontdekken dat ik als operator "bevat niet" moet gebruiken).
Mede namens de stoomtram, waar ik vrijwilliger ben, hartelijk dank.
Het blijkt maar weer, niets is moeilijk als je weet hoe het moet.
RoelofBekijk bijlage wisselmeting2015poging7.xlsx

Mooi dat het gelukt is. Weer iemand die blij is.
En inderdaad als je weet hoe iets moet dan is niets moeilijk. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan