• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak met datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

wheel

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2009
Hoi,

Ben erg druk met voorwaardelijke opmaak:

Cel E4 moet rood kleuren als in cel J8 een datum verschijnt van werknemers die exit zijn. Als cel J8 leeg blijft hoeft er niets te gebeuren.

Wie heeft een oplossing? :confused:

Thnx.. Wheel

Hoi,
Cel E4 moet rood kleuren als in cel J8 een datum verschijnt van werknemers die exit zijn. Als cel J8 leeg blijft hoeft er niets te gebeuren.

hoe zie je dat je werknemers "exit" zijn? Moet de datum van J8 dan een bepaalde datum overschrijden?

Dat de werknemers exit zijn wordt ingegeven vanuit een ander blad. Bij werknemers die nog in dienst zijn, verschijnt geen exitdatum.

Het gaat erom dat als er een datum (of gewoon een waarde dus) verschijnt, dat dan een andere cel verkleurt.

Bedankt alvast :thumb:

Dat de werknemers exit zijn wordt ingegeven vanuit een ander blad. Bij werknemers die nog in dienst zijn, verschijnt geen exitdatum.

Het gaat erom dat als er een datum (of gewoon een waarde dus) verschijnt, dat dan een andere cel verkleurt.

Dus als er in cel J8 één of andere waarde verschijnt, moet cel E4 rood worden?
In dat geval selecteer je cel E4, ga je naar voorwaardelijke opmaak. Ipv "Celwaarde is", kies je "Formule is" en je voorwaarde wordt dan
Code:
=$J$8<>""
Als opmaakvoorwaarde (Klik op opmaak) om je patroon rood te maken.

Indien het niet duidelijk is, zie bijlage:
verkeerde bijlage erbij gestoken; hier klopt het ;)

P.S. Is je vraag opgelost, klik dan rechts onder op 'Vraag is opgelost'

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi,

De formule werkt perfect. :thumb:

Echter, als J8 leeg is, blijft E4 rood en dat moet nou juist niet :confused:

Thnx..

Als ik cel J8 handmatig leegmaak, dan werkt het. Dan verdwijnt echter ook mijn formule.

Op blad 2 haal ik in cel E4 via gegevensvalidatie een naam van een lijst in blad1. Door het verschijnen van de naam worden op blad 2 een aantal velden ingevuld via vert.zoeken. Naam, adres, etc. Zo staat in cel J7 op deze manier bij iedereen keurig de datum in dienst.

In cel J8 staat de volgende formule: =VERT.ZOEKEN($E$4;Gegevens!$A$2:$AC$88;9;ONWAAR) , bedoeld om de datum van uit dienst op blad 2 te toveren voor degene die uit dienst is.

De voorwaardelijke opmaak werkt niet als ik in E4 een andere naam selecteer van iemand die nog in dienst is. Cel E4 blijft dan rood, terwijl J8 leeg is. Als ik handmatig cel J8 leegmaak, is de formule ook weg.

Ik hoop dat het zo enigszins duidelijk is. Ik kan in verband met de privacy geen bestand bijsluiten.

Gr. Wheel.

Laatst bewerkt:
kan je geen bestand toevoegen ontdaan van gevoelige informatie?
Neem een kopie van je huidige bestand (of een deel hiervan indien het een groot bestand is) en veranderen namen/adressen ... in fictieve data. Bvb naam1, naam2..., adres1, adres2...

Want zo blijft het moeilijk werken :)

voorwaardelijke opmaak

De formule van sickofitall is goed.

De formule in de voorwaardelijke opmaak van e4 is:=$J$8<>""

Dit betekent dus dat er wordt gekeken naar de waarde in j8.
De waarde van e4 is dan dus niet van belang en daarom verandert de voorwaardelijke opmaak ook niet.

P.s. zie nu dat je een bestandje hebt toegevoegd.
de naam wordt rood als in j8 een datum wordt ingevuld.
dit is toch ook de bedoeling (deze mensen zijn nl uit dienst).
Wat is de vraag nu dan? of is het probleem nu opgelost?

Zet dan graag even de vraag op opgelost.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Laatst bewerkt:
Dit betekent dus dat er wordt gekeken naar de waarde in j8.

De waarde van e4 is dan dus niet van belang en daarom verandert de voorwaardelijke opmaak ook niet.
Oeldere

Ik begrijp dat het niet om de waarde in E4 gaat, maar als ik de waarde in E4 aanpas, zodat er in J8 geen waarde meer staat, blijft de voorwaardelijke opmaak van kracht. En dat is dan niet de bedoeling, omdat J8 geen waarde meer heeft. Toch? :confused:

Gr. Wheel.

Ik begrijp dat het niet om de waarde in E4 gaat, maar als ik de waarde in E4 aanpas, zodat er in J8 geen waarde meer staat, blijft de voorwaardelijke opmaak van kracht. En dat is dan niet de bedoeling, omdat J8 geen waarde meer heeft. Toch? :confused:

Gr. Wheel.

de opzet is:
als in j8 geen waarde staat => e4 blijft leeg.
staat er in j8 wel een waarde => kleur cel e4 rood.

in jouw model komt in j8 de datum van uitdiensttreding.
is deze ingevuld (persoon is uit dienst) dan is j8 gevuld => e4 kleurt rood.
is j8 leeg (persoon is dus niet uit dienst) dan is e4 leeg.

waarom wil je een waarde in e4 invullen die de waarde van j8 bepaalt?
je wilt nl dat j8 bepaalt wat in e4 wordt ingevuld.

heel verhaal, is het nog te volgen.

laat het gewoon even weten!;)

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Ik geloof dat niemand begrijpt wat ik bedoel. :confused:

Als ik in cel E4 een medewerker selecteer en de cel blijft wit, dan is dat voor mij een teken dat deze werknemer nog in dienst is. Ik krijg in alle overige velden zijn data te zien en ook zijn behaalde diploma's e.d. Cel J8 blijft bij deze medewerker dan leeg.

Als ik in cel E4 een medewerker selecteer en de cel kleurt rood, dan zie ik meteen dat deze medewerker uit dienst is. Ook bij hem zie ik dan gewoon alle overige data en in cel J8 de datum van uitdiensttreding. Cel J8 is dus de trigger voor cel E4 om rood te kleuren of niet.

Selecteer ik daarna de volgende medewerker (die nog steeds in dienst is), dan is cel J8 weer leeg en cel E4 kleurt van rood weer naar wit.

Duidelijker kan ik het denk ik niet uitleggen. Sorry. :o:o

Hoop dat dit voor jullie zo iets meer uitleg geeft. :thumb:

Laatst bewerkt:

Gr. Wheel.
Voor E4 in de vw opmaak de volgende formule:
=$J$8>0
Testen op een lege cel gaat hier inderdaad niet op door de formule in cel J8.

Hier is mijn oplossing

Het probleem is vlgns mij het volgende
Cel J8 is niet leeg er staat immers een formule
Ook al is de uitslag van de formule - "" - de formule blijft er staan en de voorwaarde opmaak =$J$8<>"" geeft als uitslag dat hij niet leeg is dus de cel wordt rood gekleurd

In de voorwaardelijke opmaak moet je dus niet kijken naar de inhoud van de cel maar naar de uitslag van de formule in die cel!!

Kijk maar eens wat hij doet bij naam 1 tm 3

Bijlagen

Ik kan wel kijken naar de formules, maar het zegt mij helemaal niets. Ben niet zo thuis in deze - voor mij - diepgaande materie :o

Leer hoop ik wel een boel van jullie commentaar en opmerkingen en ook van andere topics, maar ikzelf heb gewoon geen oplossing en blijf dus aandachtig jullie verrichtingen volgen.

Simpele gedachte van mij: als ik een voorwaardelijke opmaak instel voor cel E4 - middels die formule $J$8<>"" - dat die rood moet kleuren als er enige waarde in cel J8 staat, kan ik dan niet eenvoudig zeggen dat ik een tweede voorwaarde maak - middels een formule - die zegt dat cel E4 wit moet zijn als er niets in J8 staat? Of blijft hij de formule zien ook al lijkt de cel voor het oog leeg?

Gr. Wheel

@ Paul,

Helemaal geweldig :thumb::thumb:

Is de formule in de voorwaardelijke opmaak het enige wat je hebt gedaan of zijn er nog andere punten, omdat je de formule al eerder hebt gebruikt en toen niet werkte op lege cellen?

Kun je me de formule uitleggen?

Thnxx :thumb:

Laatst bewerkt:
Leuk dat jij dit geweldig vindt, dit is excel op z'n simpelst:p.

Ik heb de formule niet eerder gebruikt in een bestandje hoor.

De uitleg:
Een datum is in excel een getal met een celeigenschap als datum.
1 staat voor 1-1-1900 en 2 staat voor 1 dag later dus 2-1-1900 (in datumsysteem 1900).
Ik kijk simpelweg of in cel J8 een datum(getal) staat groter dan 0.
Als de uitkomst van de formule in J8 leeg (dus "") is dan is J8 niet groter dan 0.
Bij een datum als uitkomst van de formule is dit wel het geval.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan