• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak met datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

rautek666

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2013
Hallo,

ik ben op zoek naar de formule die ik kan gebruiken bij een voorwaardelijke opmaak met datum;

Voorbeeld;

In een kolom voer ik de verloopdatum van het paspoort van mijn personeel in. Nu wil ik dat ik een aantal maanden of dagen (dit moet variabel zijn) voordat dit paspoort verloopt de cel met deze specifieke datum verkleurt.

De formule wil ik dan gebruiken op meerdere cellen waarin een datum staat die onderhevig is aan een vervaldatum;

Paspoort
Rijbewijs
etc

In het ene geval wil ik bijvoorbeeld 100 dagen vooraf geïnformeerd worden, in het andere geval is misschien 50 dagen voldoende.

als voorbeeld had ik al geprobeerd;

=$b14$-vandaag()<100

maar dit doet helemaal niets.

rautek666,

Kijk hier maar eens.
Of probeer deze formule
Code:
=$B$14-100
Ik had het verkeerd gelezen, je moet de formule voor de v.w. opmaak hebben.
Code:
=$B$14-100=VANDAAG()

Laatst bewerkt:
voorwaardelijke opmaak datum werkt niet

Bedankt voor je snelle reactie maar, of ik doe iets verkeerd, of het werkt gewoon niet.

ik zal het voorbeeld nogmaals proberen uit te leggen;

in een cel (of hele kolom) staat de datum dat een paspoort verloopt, bijvoorbeeld 30-6-2013. indien ik er dan voor kies dat ik 100 dagen vooraf een waarschuwing wil hebben, dan wil ik dat op 30-6-2013 min 100 dagen dat deze cel van kleur verandert. Deze cel moet dan ook deze kleur behouden tot ik de nieuwe verloopdatum van het paspoort ingevoerd heb.

alvast bedankt

Zie mijn voorbeeld.
Hoe je dit zo kan maken dat de cel gekleurd blijft tot de datum zo ik niet weten.
Misschien dat dit dan met een macro gedaan moet worden?

Wacht nog even af zou ik zeggen.

Bijlagen

Hoi Rautek666,

Je werkt in Voorwaardelijke opmaak met een vaste verwijzing naar een cel.
Probeer: =B3-Vandaag()<=100 eens.

Je wilt bovendien het aantal dagen variabel maken. Sta dat dit getal in H3 staat wordt de Voorwaardelijke Opmaak:
=B3-vandaag()<=H3

Groet,
Jeroen

Laatst bewerkt:
werkt een beetje

Wel super dit forum,

met de formule;

=ALS($F$2="";"";$F$2<=VANDAAG()+30)

werkt het deels (een cel verkleurt, de cel F2) nu zou ik deze formule willen laten gelden voor een hele kolom met natuurlijk verschillende paspoort verloopdata???

om het allemaal beter te begrijpen, wat betekent "":""

bedankt

Hoi Rautek666,

de $-tekens in de formule weghalen en dan kopieren.

Groet,
Jeroen

hoe kan ik deze formule voor een hele kolom laten werken, maar wel in elke rij afzonderlijk

dus voor meerdere personen (paspoortverloopdata), en dan ieder z'n paspoortverloopdatum.

ik wil dus dat iedere cel verkleurt indien de verloopdatum voldoet aan de criteria, gesteld in de formule, zonder 25 formule regels te hoeven toevoegen

het werkt bijna

Beste allemaal,

De voorwaardelijke opmaak werkt bijna, al moet ik zeggen dat er volgens mij meerdere formules werkbaar zijn. Ik heb de volgende formules gebruikt;

=ALS($F$9="";"";$F$9<=VANDAAG()+30) (deze formule heb ik van dit forum)

=G3-VANDAAG()<$J$3 (deze is van mezelf, en werkt zolang is de verwijzing naar $J$3 maar niet in een ander werkblad zet)

Nu wil ik graag een werkblad maken met daarin een tabel met de verschillende waardes (aantal dagen voor een verloopdatum dat ik gewaarschuwd wil worden). Hierdoor kan ik voor meerdere gegevens gewaarschuwd worden (Paspoort, Rijbewijs, andere vaardigheidsbewijzen).

Hierdoor kan ik in deze tabel in een cel een waarde veranderen die dan van toepassing is voor een volledige kolom (in het andere werkblad)

Als bijlage heb ik mijn voorbeeld excelbestand gevoegd.

graag jullie commentaar en advies

alvast heel erg bedankt

Bijlagen

Jeroen,

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Om het beter te begrijpen kun je de verschillende onderdelen van de formule uitleggen die je er zo snel ingezet hebt

=EN(ISGETAL(G5);G5-VANDAAG()<G$2)

Is er overigens, buiten dit forum een DUIDELIJK boekwerkt waar ik een uitleg kan vinden voor het maken van dergelijke formules

Gr

Jack

Hoi Jack,

Eerst over het boekwerk, op Youtube zijn diverse cursussen Excel te zien waarbij per les een onderdeel van Excel onderhanden genomen wordt. Dat is misschien wat praktischer dan een boekwerk.
Zelf vind ik Excel vooral een programma dat je door ervaring moet leren. Uit je hoofdstampen wat allemaal mogelijk is in Excel is niet doenlijk.

Met isgetal controleer je of in de cel een getal (Datum is een getal) staat of niet. Met EN controleer 2 criteria waaraan voldaan moet worden, In G5 moet in dit geval een getal staan EN dat getal moet minder dan G$2 dagen vanaf vandaag zijn.

In plaats van EN kun je ook OF(voorwaarde1;voorwaarde2) gebruiken als je wilt dat voldaan moet worden aan 1 van de 2 voorwaarden.

Groet,
Jeroen

Jeroen,

bedankt het werkt.

nog een vraag;
in jouw formule verandert de cel nu absoluut bij bereiken van een waarde. Bijvoorbeeld, stel het duurt nog honderd dagen dat een paspoort geldig is, en de waarde is 100, dan kleurt de cel rood.

is er ook een mogelijkheid dat de cel langzaam verkleurt van bijvoorbeeld geel naar rood. met als waardes;

indien het paspoort nog 210 (7 maanden) geldig is wordt de cel geel en bij 180 dagen (6 maanden) is hij rood. In dit geval moet er dus een verlooppmogelijkheid zitten in de formule

thnx

Jack

Hoi Jack,

Dat kan, je kan drie niveaus instellen met voorwaardelijke opmaak, waarbij de strengste norm het eerst staat (180 dagen).
In de tweede voorwaardelijke formule verwijs je naar G$3 met afwijkende dagen. Voor de rest hetzelfde.
Ook zou je met 1 datum kunnen werken en de tweede voorwaarde 1.15*G$2 kunnen maken (180*1.15 is ongeveer 210)

Groet,
Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan