Voorwaardelijke opmaak op basis van ander veld

• Onderwerp starter Onderwerp starter RDIE
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RDIE

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2013
Hallo,
Ik heb in een rapport o.a. een veld [maandkosten] en een veld [soort].

Als de inhoud van [soort] bestaat uit het woord "Inkomsten" dan moet de inhoud van [maandkosten] in blauw komen
Bij "Uitgaven" in rood.

De opmaak van [maandkosten] is dus afhankelijk van de inhoud van [soort]
Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Bij voorbaat dank.

Dat doe je met Voorwaardelijke Opmaak.

Dat snap ik en is ook geen enkel probleem wanneer ik de opmaak afhankelijk maak van hetzelfde veld.
Maar hier is de opmaak van [maandkosten] dus afhankelijk van de inhoud van [soort]

En dat krijg ik vooralsnog niet voor elkaar.
Ik neem aan dat ik het in een expressie moet gieten maar kom er niet achter wat er dan precies in de expressie moet staan.

Het zou ook geen enkel probleem mogen zijn met een formule, want dat werkt op exact dezelfde manier. Je moet dus een formule maken op basis van de inhoud van het veld [Soort].

Enig idee hoe die er uit zou kunnen zien ?
Ik heb inmiddels vele opties uitgeprobeerd maar krijgt het niet werkend

Hoe ziet je formule er dan uit?

Wat ik doe is als volgt:
1) rapport openen in ontwerpfase
2) knop voorwaardelijke opmaak
3) bij Opmaakregels weergeven voor: heb ik maandkosten geselecteerd
3) in het venster dat verschijnt geef ik in achter expressie is [soort] = 'Uitgaven"

In mijn redenering zou Access nu de inhoud van [maandkosten] moeten opmaken zodra de inhoud van [soort] gelijk is aan Uitgaven.

(mijn redenering zal wel niet kloppen, maar ja, dat is nu juist het euvel )

Ik zou het niet anders doen. Sterker nog: als ik zo'n voorbeeldje maak, dan doe ik exact hetzelfde. Dus iets als: [Tussenvoegsel_Ouder]="de" werkt bij mij perfect. Dat geeft dus te denken.... Eén oorzaak zou kunnen zijn, dat je niet het veld [Soort] gebruikt, maar een keuzelijst.

Het veld [soort] is oorspronkelijk wel op basis van een keuzelijst. Via een query komt dit veld dan op het rapport terecht.
Kan het 'm daarin zitten dan? En zo ja waarom haakt 't daarop af?
bvd voor je reactie

Velden moet je (als je mijn cursus volgt, weet je dat ;) ) niet baseren op een keuzelijst, want dat levert alleen maar ellende op. Keuzelijsten zijn voor formulieren, niet voor tabellen. Tenzij je een lijst met waarden als bron gebruikt, dan mag het wel.
Dus als je veld is gebaseerd op een keuzelijst op basis van een tabel, dan staat er geen tekst in je veld maar een getal. En je moet je formule dan dus op een getal baseren. Maar doe jezelf een lol, en verwijder alle keuzelijsten uit je tabellen :).

O.K.
Dan ga ik daar eens mee aan de slag
Bedankt.

Je moet dus kijken welke waarde je eigenlijk in je veld hebt staan. Ik denk een getal, en geen tekst. En dan kun je uiteraard niet op tekst filteren.

Ik snap 'm.
Feitelijk staat er inderdaad een numerieke waarde is het veld. (het ID-nr)
Als ik dat nr als voorwaarde ingeef bij de opmaak dan werkt het wel.
Wat niet wegneemt dat je opmerking over keuzelijsten een waardevolle is.

Probleem opgelost. Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan