• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak op basis van de gebruiker die de sheet opent.

Status
Niet open voor verdere reacties.

iAmRenzo

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2015
Wij maken op het werk gebruik van een planning. Die planning is door 15 mensen te openen en laat hun rooster zien.
Nu leek het mij handig om op basis van de persoon die de sheet opent (want dat kan Excel natuurlijk weten, de laatste wijzigingen worden ook op geslagen onder die naam) een voorwaarde te laten plaatsvinden.

Het is dan de bedoeling dat de rij van de (voor)naam van de persoon een kleur krijgt. Dus als ik ik hem opent kleurt mijn rij en als een andere hem open dan is zijn rij gekleurt.
Ik heb gezocht maar ik zie nergens een voorbeeld of een methode daarvoor.

Beste,

Bij het oplossen van je vraag is het toch handig een voorbeeld bestandje te uploaden. Dan kan er direct gekeken worden naar de toepassing van de oplossing.

Je kunt de gebruiker of auteur opvragen door:
Code:
[B]Gebruiker:[/B]
Private Sub Gebruiker()

MsgBox ("Gebruiker: " & Environ("USERNAME"))

End Sub

[B]Auteur:[/B]
Private Sub Auteur()

MsgBox ("Auteur: " & ThisWorkbook.BuiltinDocumentProperties(3))

End Sub

Met meer uitleg en een voorbeeldbestandje kan dit eventueel worden toegepast voor je. Al het werk voorkauwen wordt hier niet gedaan ;)

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad al iets. Alleen presenteer je dan de gebruiker in een dialoog. Gezien het feit dat de gebruikersnaam bij ons niet overeenkomt met -zeg maar- de roepnaam is het handig om die gebruikersnaam in een cel te laten schrijven.
Dan zou ik met een voorwaardelijke opmaak en een onzichtbare kolom de boel kunnen laten vergelijken. Bij het openen van het document zal dus de gebruikersnaam direct in die cel ingevuld moeten worden...

Ik begrijp dat je geen handwerkjes aflevert, ik geloof ook niet dat ik daar om vroeg.

Bekijk bijlage Opzetje.xlsx

Onderstaande code zet bij het openen van de werkmap de huidige gebruiker in cel AK2 weg.
Bij de voorwaardelijke opmaak kan je dit gebruiken voor kleurtjes.

Let er even op dat je de code plaatst in "ThisWorkbook".

Code:
Private Sub Workbook_Open()

Sheets("Rooster").Range("AK2").Value = Environ("USERNAME")

End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan