• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak op meerdere andere cellen (Excel 365)

anjaddijkstra

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2020
Ik wil in een aantal cellen (kolom) een voorwaardelijke opmaak instellen wanneer de waarde in twee andere kolommen aan een bepaalde voorwaarde voldoen. Het gaat om een tabel met abonnementen, waarbij een BeginJaar en een EindeJaar is aangegeven (jaren haal ik weer uit een kolom met de datum). Ik heb een kolom per jaar, waarin staat aangegeven hoeveel men in dat jaar heeft betaald aan het abonnement. Ik wil de cellen van abonnees die in dat jaar niet hoefden te betalen (omdat abonnement nog niet gestart was of omdat abonnement is afgelopen grijs kleuren, zodat in één opslag is te zien dat het klopt dat hier een bedrag van 0,- in staat. Of wanneer daar wel een waarde in staat dat de abonnee recht heeft op terugbetaling.
Ik heb even een testbestandje aangemaakt om te laten zien wat ik bedoel (zie bijlage).

Bij voorwaardelijke opmaak heb ik de volgende regel aangemaakt:
Formule: =EN($B:$B<2021;$C:$C>2021)

Ik zou dan verwachten dat het er zo uit komt te zien als in deze afbeelding.
Test voorwaardelijke opmaak.JPG

Wat doe ik fout?

Bijlagen

Je hebt aan één regel genoeg:
Code:
=OF(D$1<$B2;D$1>$C2)
Van toepassing op:
Code:
=$D$2:$I$5

Wauw, zo simpel? Het werkt inderdaad (of lijkt te werken), nu nog even toepassen in het eggie...
Kun je me uitleggen wat er gebeurt?

Helaas werkt het niet in de echte tabel, hier zitten meer voorwaardelijke opmaken in.
Kun jij zo aan de afbeelding zien waarom het niet werkt?
Een heel testbestand maken hierop is wel een beetje een gedoe ...Test voorwaardelijke opmaak2.JPG

Verhuis je opmaakregel eens helemaal naar beneden of vink "Stoppen indien waar" eens aan.

De formule OF(D$1<$B2;D$1>$C2) uitgelegd:
Voor het toepassingsgebied geldt dat als het jaartal in rij 1 (kolom D t/m I) kleiner is dan het startjaar of groter dan het eindjaar van de betreffende rij dan geldt de gekozen opmaak.

Bedankt voor je uitleg, duidelijk. Helaas krijg ik het nog niet voor elkaar.

Opmaakregel naar beneden geeft dit resultaat (alleen de cellen waarin een waarde staan wordt grijs):
Test voorwaarde naar beneden.JPG
Het ijkt in de opmaakregel met de voorwaarde = 0 te zitten, daar ben ik ook al wat mee aan het schuiven geweest en heb hem er zelfs uitgehaald. Maar als ik hem er uit haal worden alle cellen roze en dat is ook niet de bedoeling.

Stoppen indien waar geeft dit resultaat:
Test stoppen indien waar.jpg
Enig idee zo of kan ik toch het beste even een voorbeeldbestand maken?

Groet, Anja

Hm, lastig zonder het document.
Toch maar even een kopie van het origineel, namen wissen, en een stuk of tien rijen is genoeg.

Origineel zat vol tabbladen, dus was even een klusje.... maar wil het ook wel graag klaar hebben dus asjeblieft. Als je verder nog tips hebt: altijd welkom!

Bijlagen

De kolomkoppen van een tabel zijn niet numeriek, maar met een kleine wijziging van de formule kun je weer verder:
Code:
=OF(WAARDE(G$1)<$D2;WAARDE(G$1)>$F2)

Terug
Bovenaan Onderaan