• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak over meerdere werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwenhuyzen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 okt 2009
Hallo,

Vanuit de verschillende berichten heb ik begrepen dat voorwaardelijke opmaak over verschillende werkbladen via wat omwegen mogelijk is. In het bijgevoegde bestand werk ik echter met dynamische gegevens in het werkblad 'uren uit formatplan'. Deze gegevens wijzigen per periode (4 perioden) afhankelijk van het aantal gerealiseerde uren in het jaar. We moeten inderdaad aan 850 uur minimaal komen, vandaar.

Om per cel met een (tekst)waarde te werken is erg veel werk. $F$7=test / $F$7<test / enz.
Graag wil ik bij de realisatie van de uren (werkblad realisatie uren 2009-2010) dat de voorwaardelijke opmaak van 'realisatie_uren_2009-2010 $F$7' op het eerste werkblad zijn waarde matcht met de waarde in het werkblad 'uren_uit_formatplan $F7$7) en op basis van het verschil of overeenkomst met die waarde een voorwaardelijke opmaak genereert.

Hoe doe ik dat zonder alle cellen te moeten benoemen?

Bijlagen

De vraag is mij maar gedeeltelijk duidelijk. En aan het aantal reacties te zien denk ik dat ik niet de enige ben....

De vw opmaak van welke cel moet afhankelijk zijn van welke cel(len), en moet deze b.v. te kopieren zijn naar beneden/rechts??

Verheldering vraag

Beste Bandito Bob

In het testbestand zijn twee werkbladen nl. 'uren_uit_formatplan' en 'realisatie uren 2009-2010'. Beide werkbladen zijn identiek.

Je vraag is van welke cel de voorwaardelijke opmaak afhankelijk is:

- In principe kijkt 'realisatie uren 2009-2010$F$7' naar 'uren_uit_formatplan$F$7'
- Indien de waarde gelijk is (dus 'realisatie uren 2009-2010$F$7' = 'uren_uit_formatplan$F$7' dan blijft de cel 'realisatie uren 2009-2010$F$7' gewoon wit
- Indien de waarde kleiner is (dus 'realisatie uren 2009-2010$F$7' < uren_uit_formatplan$F$7' dan verandert de cel 'realisatie uren 2009-2010$F$7' in rood.
- Indien de waarde groter is (dus 'realisatie uren 2009-2010$F$7' > 'uren_uit_formatplan$F$7' dan verandert de cel 'realisatie uren 2009-2010$F$7' in groen.

Ik heb zitten stoeien met de benaming van de cel (TEST) maar ik weet niet of ik dan alle cellen een naam moet gaan geven om de voorwaardelijke opmaak op sheet 1 afhankelijk te laten zijn van de waarde van sheet 2.

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben.

Zet bij de naam test de volgende formule:
Code:
=INDIRECT(ADRES(RIJ();KOLOM();;;"uren uit formatplan"))
Vervolgens zet je in cel F7 op blad "realisatie uren" in de vw opmaak de volgende formules:
=F7<test >> opmaak rood kiezen en
=F7>test >> opmaak groen kiezen.

Deze opmaken kan je hierna kopieren naar rechts/onder.

p.s. hier zie je hoe handig een gedefinieerde naam kan zijn.:D:cool:

Laatst bewerkt:
Verwijder de eerste "$" in je gedefiniëerde naam "test".
='uren uit formatplan'!$F$7 in ='uren uit formatplan'!F$7
En de formule bij Voorwaardelijke opmaak:
=$F$7<test in =F$7<test
Vervolgens doorvoeren naar rechts, en dan alleen opmaak doorvoeren.
Je zal zien dat de gedefiniëerde naam "test"ook mee veranderd in:
='uren uit formatplan'!G$7 enz. enz.

Succes.

Tja, da’s ook een manier van dankjewel. :confused:
Gewoon als opgelost markeren zonder enige reactie.
Maakt mij niet uit welke aangeboden oplossing je neemt.
Maar een reactie lijkt me wel het minste voor de helpers en de gekozen oplossing voor andere zoekenden.
I.i.g. succes.

Bedankt!

In een reaktie op je mail HSV:

Tja, beide voorstellen voor het oplossing van het probleem hebben een deel van mijn probleem opgelost, waarvoor dank.

Het lastige van het werken met verschillende werkbladen en voorwaardelijke opmaak blijft echter het feit dat je de naamgeving van de cellen moet blijven toepassen bij elke waarde die in het achterblad toegepast wordt.

Zodra de waarde wijzigt is een andere naam noodzakelijk. En dat is best heel veel werk.

Maar nogmaals bedankt voor de oplossingen die aangereikt zijn.

Kees

Leuk dat je nog even reageert Kees.

Meestal schort er nog iets aan, als iemand het zomaar als opgelost zet... vandaar mijn reactie in #6.

In onderstaand voorbeeld heb ik maar één gedefiniëerde naam gebruikt voor het gehele bereik.
Elke cel in "realisatie uren 2009-2010" die kleiner ia aan dezelfde cel in "uren uit formatplan" wordt rood, en groen bij groter.
Is er nog niets ingevuld in "realisatie uren 2009-2010" dan blijft de cel wit. zie cel $AD$14, rood omringd

Eén voorwaarde hierbij is, dat de lay-outs van beide bladen exact hetzelfde moeten zijn.
Wil je voor een bepaalde cel geen VW opmaak, dan verwijder je de VW opmaak voor die cel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ten slotte...

Beste Harry,

Helemaal gelukt met één gedefinieerde naam! Hartelijk dank voor de oplossing, scheelt enorm veel werk.

Voor degenen die de oplossing zoals aangedragen door HSV nogmaals exact willen weten:

Excel 2007
- Voor voorbeeldbestand in voorgaande berichten
- Werkblad: 'realisatie uren 2009-2010'
- Definieer bereik van cel F7 -> rechtermuisknop 'Een bereik benoemen'
- Nieuwe naam: test
- Verwijst naar: ='uren uit formatplan'!F7

Elke cel uit realisatie uren 2009-2010 heeft nu in het NAAMVAK een test erbij gekregen (controleer of verwijzing ook daadwerkelijk werkt).

Je kunt nu de voorwaardelijke opmaak in het realisatieblad toevoegen met het daarbij behorende bereik.

Werkt fantastisch bij exact dezelfde lay-outs!

Helemaal gelukt met één gedefinieerde naam! Hartelijk dank voor de oplossing, scheelt enorm veel werk.
Werkt fantastisch bij exact dezelfde lay-outs!

Daar ben ik blij mee Kees. :)
Werpt mijn bericht in topic #6 toch nog z’n vruchten af.
Graag gedaan en veel plezier eraan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan