• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gotty

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2004
Berichten
491
Hallo iedereen,

Ik ben nu bezig met de office-cursus van excel lerend met Les 3 Voorwaardelijke opmaak in het Gevorderden-gedeelte (op de helft).

Ik kom daar een aantal problemen tegen:
Allereerst is hier het excel-bestand te downloaden.

In het tabblad: weekdag wordt cel G21 alleen rood als er geen waarde (weekdag) in staat. Terwijl ik volgens mij alles heb gedaan wat in de cursus beschreven wordt.

In het tabblad: aantal.als heb ik de volgende oefenopgave uitgeprobeerd en deze werkt volgens mij wel maar allleen als het criterium niet binnen het bereik staat. Kan iemand dit bevestigen???

Dan ga ik bezig met de volgende opdracht en kom ik het probleem tegen zoals weergegeven in onderstaande afbeelding:

Klik hier voor een grote afbeelding.

02_Storingen_in_voorwaardelijke_opmaak_klein.JPG


Kan iemand mij verder helpen?
 
Betreft de VW opmaak:
De voorwaardelijke opmaak werkt prima.
Jouw probleem zit ergens anders.
Als de cel leeg is neem je als het ware de weekdag van dag 0. In datum systeem 1900 is dag 1: 1-1-1900. Dag 0 is volgens excel 0-1-1900, dit was een zaterdag.
De functie weekdag() zonder type_getal geeft voor zaterdag de uitkomst 7.
Ik gebruik daarom altijd het type_getal 2. Deze geeft voor maandag een 1, t/m een 7 voor zondag. Dus zo: =WEEKDAG(cel;2).
In jouw voorbeeld zal je zien dat de cel ook rood kleurt bij een 7, 14, enz.
 
Betreft de AANTAL.ALS:
Het criterium mag ook deel uitmaken van het bereik.
 
Voor de getalnotatie laat je het plusje weg
[Blauw]#.##0;[Rood]-#.##0
(althans voor excel 2003)
mvg leo
 
Laatst bewerkt:
Beste Gotty,

Als je een + wilt zien bij positieve getallen, dien je de notatie neer te zetten als:
Code:
[Blauw]+0,00_ ;[Rood]-0,00
Tussen de rechte haken mag alleen een kleur genoemd worden, al herkent Excel niet alle woorden van een kleur.

Richard
 
Betreft de VW opmaak:
De voorwaardelijke opmaak werkt prima.
Jouw probleem zit ergens anders.
Als de cel leeg is neem je als het ware de weekdag van dag 0. In datum systeem 1900 is dag 1: 1-1-1900. Dag 0 is volgens excel 0-1-1900, dit was een zaterdag.
De functie weekdag() zonder type_getal geeft voor zaterdag de uitkomst 7.
Ik gebruik daarom altijd het type_getal 2. Deze geeft voor maandag een 1, t/m een 7 voor zondag. Dus zo: =WEEKDAG(cel;2).
In jouw voorbeeld zal je zien dat de cel ook rood kleurt bij een 7, 14, enz.

Hey bandietje ;),

Ik heb gedaan wat je zei, en ik gebruik nu type_getal 2 dat wil zeggen dat dag 7, 14, enz. staat voor zondag. Maar in de cursus willen ze dat het bij zaterdag rood wordt. Oke... dan gebruik ik: in de vw opmaak =WEEKDAG(G21;2)=6 zou je zeggen, maar dat werkt ook niet. Wat wel werkt is =WEEKDAG(G21;2)=5 als ik dán 6 (zaterdag) invoer in de cel wordt het wel rood, kun je me uitleggen waarom die verspringing qua getallen erin zit. Met verspringing bedoel ik dat je bij type_getal 2 (1 t/m 7 = maandag t/m zondag dus zaterdag is 6) G21 pas rood krijgt als je aan het eind van de formule een 5 hebt staan? Het zou toch veel logischer zijn dat G21 rood wordt als je aan het eind van de formule een 6 hebt staan. (6 staat immers voor zaterdag). Hier staat het nieuwe bestand, zoals ik hem nu heb

Ik hoop dat het duidelijk is, ik moet het toch proberen...

Betreft de AANTAL.ALS:
Het criterium mag ook deel uitmaken van het bereik.

Maar ben je het met me eens dat op de manier zoals in de cursus beschreven wordt de cel A2 altijd rood zal zijn?

Beste Gotty,

Als je een + wilt zien bij positieve getallen, dien je de notatie neer te zetten als:
Code:
[Blauw]+0,00_ ;[Rood]-0,00
Tussen de rechte haken mag alleen een kleur genoemd worden, al herkent Excel niet alle woorden van een kleur.

Richard

Oke, dat is me nu duidelijk. Heel erg bedankt
 
Beste Gotty,

als je een 6 invoert dan staat dit voor de datum 6-1-1900, wat een vrijdag is.
M.a.w. je moet een datum invullen en geen getal. Dan zal je zien dat het klopt.
 
Hey bandietje ;),

Maar ben je het met me eens dat op de manier zoals in de cursus beschreven wordt de cel A2 altijd rood zal zijn?
Nee, dat ben ik niet met je eens:p. Er staat:
Code:
=AANTAL.ALS($A$2:$A$13;A2)[B][COLOR="Red"]>[/COLOR][/B]1
Oftewel, als het argument van cel A2 in het bereik meer dan 1x voorkomt in het bereik dan zal er voorwaardelijke opmaak plaatsvinden. Als er had gestaan
Code:
=AANTAL.ALS($A$2:$A$13;A2)[B][COLOR="red"]>=[/COLOR][/B]1
dan had je gelijk gehad.
 
Laatst bewerkt:
Het was even prutsen maar nu ben ik er uit. Bedankt weer jongens :thumb:, en tot de volgende keer
bedankt.gif
.

Edit: Mijn agenda zegt trouwens daat 1 Januari 1900 op een Maandag was. Hier zou ik eigenlijk nog wel even over door willen disscusieren.
 
Laatst bewerkt:
Edit: Mijn agenda zegt trouwens daat 1 Januari 1900 op een Maandag was. Hier zou ik eigenlijk nog wel even over door willen disscusieren.
Hmmm, dat is inderdaad raar. Excel (2007) zegt dat 1-1-1900 een zondag was.
1 van beide kan dus niet goed zijn.
Ik zal straks ff googelen om te kijken of ik wat kan vinden...
 
In sommige landen begint we week op zondag, in nederland op maandag.
je kunt dat op verschillende manieren aangeven
kijk bv naar de help van weekdag()

mvg leo
 
Hmmm, dat is inderdaad raar. Excel (2007) zegt dat 1-1-1900 een zondag was.
1 van beide kan dus niet goed zijn.
Ik zal straks ff googelen om te kijken of ik wat kan vinden...


Ik ben er achter:)
In excel zit een fout(je).In excel staat 1900 als een schrikkeljaar wat het NIET is.
Vanaf 1-3-1900 gaat het goed, maar de 2 maanden hiervoor gaat het fout omdat excel 29-2-1900 kent.

De regel is:

Een jaar met jaartal deelbaar door 4 is een schrikkeljaar (366 dagen). Andere jaren zijn gewone jaren (365 dagen). Maar omwille van de kalenderhervorming zijn ook de jaren deelbaar door 100 gewone jaren, tenzij ze deelbaar zijn door 400. Dan zijn ze schrikkeljaren.
 
Wel typisch dat het in excel in 2100 wel goed gaat...ik had verwacht dat het hier dan ook wel fout zou gaan:(
 
Hey bandito,

Hardstikke mooi dat je dat hebt kunnen uitzoeken, maar dat zou dan volgens mij moeten betekenen dat de seriële waarde van de datum 1-3-1900, 1 waarde hoger is als de seriële waarde van de datum 28-2-1900. Ik heb datums in dit werkblad gezet (automatisch aangevuld dus dat moet goed zijn), en daar heeft 28-2-1900 een seriële waarde van 59. 1-3-1900 heeft een seriële waarde van 61 dus dat snap ik dan niet helemaal. Kun je dit ook verklaren???...
schaampte.gif
 
Hey bandito,

Hardstikke mooi dat je dat hebt kunnen uitzoeken, maar dat zou dan volgens mij moeten betekenen dat de seriële waarde van de datum 1-3-1900, 1 waarde hoger is als de seriële waarde van de datum 28-2-1900. Ik heb datums in dit werkblad gezet (automatisch aangevuld dus dat moet goed zijn), en daar heeft 28-2-1900 een seriële waarde van 59. 1-3-1900 heeft een seriële waarde van 61 dus dat snap ik dan niet helemaal. Kun je dit ook verklaren???...
schaampte.gif
Excel ziet 1900 als een schrikkeljaar en heeft dus een 29-2-1900. Dit terwijl 29-2-1900 nooit is geweest. Excel ziet het dus zo:
28-2-1900 >> seriële waarde : 59
29-2-1900 >> seriële waarde : 60
01-3-1900 >> seriële waarde : 61

Vanaf 1-3-1900 gaat alles goed, maar hiervoor is alles 1 dag opgeschoven.
 
Van een engelstalige site:
Note:
Unfortunately Microsoft made a mistake, so they think 29/2/1900 exists - but 1900 isn't a leap year!! This clearly only has an impact in the 1900 date system, standard on Windows Excel. Therefore to handle this error, we simply assume an Excel value of 60 to correspond to 1/3/1900. While values below 60 are incremented by 1.


Of een nog mooiere site:
http://blogs.msdn.com/brian_jones/archive/2006/10/25/spreadsheetml-dates.aspx
 
Laatst bewerkt:
Excel ziet 1900 als een schrikkeljaar en heeft dus een 29-2-1900. Dit terwijl 29-2-1900 nooit is geweest. Excel ziet het dus zo:
28-2-1900 >> seriële waarde : 59
29-2-1900 >> seriële waarde : 60
01-3-1900 >> seriële waarde : 61

Vanaf 1-3-1900 gaat alles goed, maar hiervoor is alles 1 dag opgeschoven.

Natuurlijk! Wat stom van me! De datums zijn gewoon gekoppeld gelaten aan de seriële waarde en 29-2-1900 is er tussen uit gehaald samen met zijn seriële waarde, maar de waarde's die erna kwamen zijn niet (via een update ofzo) 1 naar voren geschoven, dit is natuurlijk voor mensen die er al mee aan het rekenen zijn gegaan, zodat hun werkbladen niet in de war raken.

Maar stel nu dat ik deze voorwaardelijke opmaak wil toepassen in een maand na Januari 1900 ? Ik kom namelijk niet verder dan 28 (bij een opmaak van:
Code:
=WEEKDAG(G21;2)=6
) Zou je ook weten hoe ik er dan mee om moet gaan?
 
29-2-1900 is er niet tussenuit gehaald, maar bestaat nog steeds in excel. Dit om grote problemen te voorkomen.

Van die laatste vraag snap ik niets:confused::(
 
Laatst bewerkt:
29-2-1900 is er niet tussenuit gehaald, maar bestaat nog steeds in excel. Dit om grote problemen te voorkomen.

Van die laatste vraag snap ik niets:confused::(

Dat is ook zo, ik bedoelde eigenlijk datgene wat jij zegt.

:), Stel: je wilt de vw opmaak gebruiken als volgt
Code:
=WEEKDAG(G21;2)=5
met rood als opmaak. die functie wil dus zeggen (even voor de duidelijkheid) als de cel de datum heeft van een Vrijdag wordt die cel rood. als ik er een "6" neerzet wordt de cel dus rood omdat 6 Januari (volgens Excel) een Vrijdag is. Zo wordt de cel ook rood als er een 13, 20, of 27 komt te staan. Al deze datums zijn dus in Januari van het jaar 1900.

"Nu wil ik hebben" dat de cel ook rood wordt als de datum van een Vrijdag in Februari van het jaar 1900 er komt te staan, bijvoorbeeld de "3", van 3 Februari 1900 (zie mijn voorheen gemaakte printscreen). Of een datum in de huidige maand Juni 2009. Ik kan me voorstellen dat gebruikers van Excel cellen waarin datums staan van deze tijd ook voorwaardelijk willen antwoorden. Ik hoor van je :thumb:.
 
Dat is ook zo, ik bedoelde eigenlijk datgene wat jij zegt.

:), Stel: je wilt de vw opmaak gebruiken als volgt
Code:
=WEEKDAG(G21;2)=5
met rood als opmaak. die functie wil dus zeggen (even voor de duidelijkheid) als de cel de datum heeft van een Vrijdag wordt die cel rood. als ik er een "6" neerzet wordt de cel dus rood omdat 6 Januari (volgens Excel) een Vrijdag is. Zo wordt de cel ook rood als er een 13, 20, of 27 komt te staan. Al deze datums zijn dus in Januari van het jaar 1900.

"Nu wil ik hebben" dat de cel ook rood wordt als de datum van een Vrijdag in Februari van het jaar 1900 er komt te staan, bijvoorbeeld de "3", van 3 Februari 1900 (zie mijn voorheen gemaakte printscreen). Of een datum in de huidige maand Juni 2009. Ik kan me voorstellen dat gebruikers van Excel cellen waarin datums staan van deze tijd ook voorwaardelijk willen antwoorden. Ik hoor van je :thumb:.
Dan zal je met een ALS functie moeten kijken of de datum van voor 1-3-1900 is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan