• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leo22

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2010
Berichten
29
Wie kan mij helpen met dit probleem?

De dropdown lijst in kolom A van tabblad OVERZICHT is een kopie van tabblad INVOER A2:A4. Nou wil ik de cellen A2:A4 op tabblad INVOER kleuren geven.
Bijv:
INVOER
A2 geel, A3 groen en A4 blauw. Dus als ik de volgende klantnaam invul A2 Mega, A3 MCK en A4 Tudor. Vervolgens op tabblad OVERZICHT in Kolom A vanaf cel A3 Mega selecteren moet de hele rij geel worden, als MCK wordt geselecteerd moet de hele rij ook groen worden enzovoorts.

Ik weet het niet of dat mogelijk is zonder vba code. Ik wil geen kleuren geven op basis van namen, want je weet nooit van tevoren welke klantnaam zal worden ingevuld op Cellen A2:A4 tabblad Invoer.

Weet iemand toevallig hoe dat moet?
Ik zal heel erg dankbaar zijn indien iemand mij kan helpen..

Bedankt

Leo
 

Bijlagen

  • SPSP.xlsx
    13,1 KB · Weergaven: 37
Zie bijlage. Let goed op de genaamde bereiken in combinatie met de formules voor Voorwaardelijke Opmaak.
 

Bijlagen

  • SPSP.xls
    35 KB · Weergaven: 35
INVOER
A2 geel, A3 groen en A4 blauw. Dus als ik de volgende klantnaam invul A2 Mega, A3 MCK en A4 Tudor. Vervolgens op tabblad OVERZICHT in Kolom A vanaf cel A3 Mega selecteren moet de hele rij geel worden, als MCK wordt geselecteerd moet de hele rij ook groen worden enzovoorts.
Je hebt je vraag niet duidelijk genoeg omschreven.
Ik heb dit uit je tekst begrepen:
Als je op blad INVOER in kolom A Mega selecteert, dan moet op het blad INVOER A2 geel worden en moet tegelijkertijd in het blad OVERZICHT de gehele rij 3 geel worden. Devraag is dan meteen waarom in het blad OVERZICHT alleen rij 3 geel moet worden en niet de rijen 4 en 5, terwijl die rijen in kolom A ook met "Mega" beginnen. Om een opmaak in te stellen (bv. een rij kleuren), moet er er wel een voorwaarde bekend zijn waaraan moet worden voldaan om die bepaalde rij te kleuren en geen andere. Dus: wat is de voorwaarde waaraan in het blad OVERZICHT rij 3 wel voldoet om ze te kleuren en de rijen 4 en 5 niet. Alleen als dat bekend is (en evenzo natuurlijk voor de andere namen) kan een goed antwoord worden gegeven.
Overigens is het weinig zinvol om gehele rijen te kleuren als je slechts een beperkt aantal kolommen van die rijen gebruikt.
 
Als je op blad INVOER in kolom A Mega selecteert, dan moet op het blad INVOER A2 geel worden en moet tegelijkertijd in het blad OVERZICHT de gehele rij 3 geel worden. Devraag is dan meteen waarom in het blad OVERZICHT alleen rij 3 geel moet worden en niet de rijen 4 en 5, terwijl die rijen in kolom A ook met "Mega" beginnen. Om een opmaak in te stellen (bv. een rij kleuren), moet er er wel een voorwaarde bekend zijn waaraan moet worden voldaan om die bepaalde rij te kleuren en geen andere. Dus: wat is de voorwaarde waaraan in het blad OVERZICHT rij 3 wel voldoet om ze te kleuren en de rijen 4 en 5 niet. Alleen als dat bekend is (en evenzo natuurlijk voor de andere namen) kan een goed antwoord worden gegeven.
Overigens is het weinig zinvol om gehele rijen te kleuren als je slechts een beperkt aantal kolommen van die rijen gebruikt.

In het blad Invoer moet je niets selecteren, wel in het blad Overzicht kolom A.
Ik bedoelde niet alleen rij 3, maar elke rij waarin het woord Mega voorkomt moet geel worden. Dus dit geldt voor elke rij van kolom A (je hebt gelijk is niet zinvol om gehele rijen te kleuren, maar wel de kolommen met gegevens, in dit geval A t/m C werkblad Overzicht) En dat geldt ook MCK indien deze geselecteerd wordt in het blad Overzicht kolom A, moet elke rij waarin dit woord begint groen krijgen en voor het Tudor blauw.

Ik hoop dat ik deze keer een beetje duidelijker ben.

P.S:Maar Ik wil geen kleuren geven op basis van namen, want je weet nooit van tevoren welke klantnaam zal worden ingevuld op Cellen A2:A4 tabblad Invoer.
 
Hoi Wher Bedankt,

Het werkt, alleen een probleem:
Als ik de naam in kolom A van het blad Overzicht verander dan wordt alleen een cel gekleurd in plaats van een rij. Ik wil niet dat de gehele rij wordt gekleurd, maar wel de kolommen met gegevens, in dit geval A t/m C werkblad Overzicht.

Ik heb ook geprobeerd om de cellen A5 t/m 22 (blad Invoer)kleuren te geven volgens je formule maar bij mij doet het niet.

Hebben deze onderstaande formules invloed op de kleuren?
<< cel A2 = genaamd bereik "ATwee"
<< cel A3 = genaamd bereik "Adrie"
<< cel A4 = genaamd bereik "AVier"

Thanks

Leo
 
Maar Ik wil geen kleuren geven op basis van namen, want je weet nooit van tevoren welke klantnaam zal worden ingevuld op Cellen A2:A4 tabblad Invoer.
MAAR: in het blad INVOER staan in kolom A alleen maar namen, dus een oplossing kan alleen maar gebaseerd zijn op die namen, ook al worden die namen in een macro niet genoemd!!!

Wat heeft het voor nut om voor elke naam een andere kleur te gebruiken, als in het blad OVERZICHT toch telkens maar de gegevens van 1 persoon gemarkeerd worden? Naar mijn mening geen, en daarom heb ik in de bijlage een oplossing met slechts 1 kleur gekozen.
 
Leo22,
Ik heb de indruk dat zapatr en ik je vraag anders interpreteren, en dat beide interpretaties nog eens iets anders zijn als wat jij bedoelt. Toch nog een poging.
Dit: << cel A2 = genaamd bereik "ATwee"
is geen formule maar uitleg, je moet dit lezen als: cel A2 is een genaamd bereik, met als naam "ATwee"
 

Bijlagen

  • SPSP(2).xls
    40,5 KB · Weergaven: 38
Zoals zo vaak op dit forum:
een oplossing is er wel, als we maar wisten wat de vragensteller precies bedoelt.
Daar kan ik me wel aan ergeren, dat mensen niet de moeite nemen hun vraag goed te formuleren.
 
Hoi Wher en zapatr,

Ik ben jullie allebei dankbaar, wat wher heeft gemaakt is precies wat ik bedoel, alleen de kleur gaat niet automatisch in cellen van kolom B en C van het blad overzicht. Ik moet telkens handmatig in cel gaan klikken om te refresh.
Bijv:
Als ik Tudor selecteer in cel A3(blad overzicht) dan wordt de cel A3 automatisch blauw, maar cel B3 en C3 niet. Ik moet handmatig in de cel B3 en C3 gaan klikken om de kleur van cel A3 te overnemen. Ik wil dit automatisch.

Mocht dat automatisch gaan dan is het probleem opgelost.
 
Op basis van Wher opzet, is mij uiteindelijk gelukt om cellen van kolom B e C ook automatisch te kleuren. Heel erg bedankt Wher en jij ook zapatr voor het meedenken.

:thumb:

Leo
 
Nu ik begreep wat je wilde (althans dat hoop ik) heb ik mijn bestand ook aan jouw wensen aangepast (zie bijlage).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan