• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanJongste

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2016
Ik zoek mij suf maar kom er ondanks alle voorbeelden op het internet niet uit met de voorwaardelijke opmaak.

In mijn excelblad staan in kolom A, vanaf cel A8, startdatums. Ik wil graag dat de kleur van de cel in kolom C naast de startdatum (A8 - C8) verandert in
Kleur geel: van startdatum tot 20 dagen nadien
Kleur oranje: van 21 na startdatum tot 41 dagen nadien
Kleur rood: > 41 dagen na startdatum

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt en een vriendelijke groet,

Jan

Waar heb je gezocht dan en wat lukt er niet? Deze vraag komt bijna dagelijks voor op alleen dit forum al. Als je veel gezocht hebt dan ben je ook vast wel tegengekomen dat een voorbeeldbestand wenselijk is. Een datum is een getal en daar kan je gewoon mee rekenen. In het linkje de basis van voorwaardelijke opmaak.
http://www.gratiscursus.be/Excel_Tips/Excel_Tip_034.html

Oei, mijn browser is zo ingesteld dat het geen geschiedenis bewaard VenA. ik zocht op voorwaardelijke opmaak icm datums / conditional formatting dates.

natuurlijk vond ik vele aanwijzingen. Het lukt ook om een cel te laten verkleuren als er een een conditie wordt voldaan
Code:
A8=VANDAAG()+20

Als de datum exact gelijk is aan de datum in A8 + 20 dagen, dan verkleurt de cel.

Het lukt mij echter niet om de formule zo te maken dat vanaf de datum in cel A8 (en de daarop volgende 20) dagen de cel verkleurt.
Dus de cel C8 moet verkleuren op 02-12-2018 (startdatum, maar ook op 03-12-2018, 04-12-2018 etc. tot 22-12-2018. Vanaf de 23-12-2018 moet er dan een volgende kleur komen.

Ik snap niet zo goed wat de browsergeschiedenis te maken heeft met zoeken op het forum..

Antwoord VenA ook nog niet goed doorgelezen:
... dat een voorbeeldbestand wenselijk is...
Of moeten we nu jouw bestand na gaan maken? Plaats dit hier s.v.p. dan heb je binnen 15 minuten het juiste antwoord. Geef hierin ook aan (handmatig) wat voor antwoord je verwacht.

Vooruit, geen 15 minuten maar iets meer dan een half uur is ook niet slecht dacht ik.

In bijlage een uitwerking, met daarbij 2 opmerkingen:
1. Ik heb aangenomen dat de eerste datum in de kolom de startdatum is, hoewel de hele kolom "startdatum" heet. Anders begrijp ik de vraag niet.
2. Als het altijd opeenvolgende datums zijn is VO niet nodig...

Bijlagen

Code:
=A3>=VANDAAG()
=A3>=VANDAAG()+20
=A3>=VANDAAG()+41

Probeer het eens met deze 3 voorwaardelijke opmaak formules

Dank popipipo voor de reactie :thumb:. Ik heb de formules geprobeerd maar die geven niet de gewenste opmaak. Punt is dat alle 20 dagen na de startdatum de cel geel moet kleuren, van 21 tot 40 dagen is dat oranje en vanaf 41 dagen rood.

Waar ik vastloop is dat je het dus niet afzet tegen VANDAAG() maar de conditie steeds afzet tegen de startdatum. Een dergelijke post ben ik nog niet op de forum tegen gekomen.

Bekijk bijlage Map2.xlsx

Huh Alexcel, ik zie uw bericht nu pas ... twee berichten om 21:53. Binnen een half uur is top hoor :thumb:

Ik ben niet duidelijk geweest denk ik. Elke regel heeft een eigen startdatum. Achter die startdatum komt dan de kleur geel (elke dag tot en met 20 dagen na de startdatum) of oranje (elke dag van 21 tot en met 40 dagen na de startdatum) dan wel rood (als we inmiddels 41 dagen en verder na de ingevoerde startdatum zijn.

Laatst bewerkt:
Dit is er een met de start datum in A2. Als je zonder vaste startdatum werkt zijn alle cellen geelwant het is altijd we binnen de 20 dagen.

Bijlagen

Je wilt dus wel alle individuele (start)datums in kolom vergelijken met de huidige datum (VANDAAG)?

En bij verschil:
< 0 dagen: geen opmaak
van 0 tm 20 dagen: geel
van 20 tm 40 dagen: oranje
> 40 dagen: rood

Dit staat nu in bijlage.

Tip: het is ook wel handig als je in een voorbeeld even (handmatig) aangeeft wat je als uitkomst verwacht.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Veel gokwerk m.b.t. wat Jan zoekt...
We wachten af.

Ik verwacht dat hij zoiets zoekt maar dan gecombineerd in kolom B. helaas...

Bijlagen

Excuses voor de latere reactie. Vandaag een dubbele dienst moeten werken. AD1957 heeft mij precies begrepen en de juiste oplossing gebracht! Dank daarvoor :thumb:. Natuurlijk ook dank aan de andere experts voor de motivatie en inzet!

Code:
kleur geel met code     =EN((VANDAAG())-A2>=0;(VANDAAG())-A2<=20)
kleur oranje met code   =EN((VANDAAG())-A2>20;(VANDAAG())-A2<=40)
kleur rood met code     =(VANDAAG()-A2)>40

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan