• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke rijhoogte

Status
Niet open voor verdere reacties.

grietsenwijma

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Berichten
233
Ik ben bezig om een nieuw calculatiesysteem op te zetten, maar nu ZONDER het gebruik van codes/macro's
Onze systeembeheerders hebben daar een ban op gelegd ivm de veiligheid.

Het wordt me steeds meer duidelijk dat ook zonder gebruik van codes de mogelijkheden van Excel nog steeds enorm zijn.

Deelhobbel die ik steeds tegen kom is het aan de hand van de berekende waarden verbergen van rijen.
Met gebruik van code geen enkel probleem, zonder code heb ik de truuk nog niet ontdekt

Basisprincipe dat ik zoek is het volgende:
Aan de hand van de waarde in kolom A (bijv. een 0 of een 1) wordt bepaald of de betreffende rij zichtbaar is of niet.
Een filter zou de truuk natuurlijk ook kunnen doen, maar ik wil hierin juist van het handwerk af.
(een zichzelf voortdurend verversend filter zou trouwens wél kunnen werken, maar: Bestaat zoiets wel?)

Zelf verwacht ik eigenlijk niet dat er een oplossing bestaat, maar het is me al vaak gebleken dat er op dit forum meer intellect te vinden is dan er in mijn hoofd past :p

Alvast dank voor het meedenken!
 
Ik ben bezig om een nieuw calculatiesysteem op te zetten, maar nu ZONDER het gebruik van codes/macro's
Onze systeembeheerders hebben daar een ban op gelegd ivm de veiligheid.

Het wordt me steeds meer duidelijk dat ook zonder gebruik van codes de mogelijkheden van Excel nog steeds enorm zijn.

Deelhobbel die ik steeds tegen kom is het aan de hand van de berekende waarden verbergen van rijen.
Met gebruik van code geen enkel probleem, zonder code heb ik de truuk nog niet ontdekt

Basisprincipe dat ik zoek is het volgende:
Aan de hand van de waarde in kolom A (bijv. een 0 of een 1) wordt bepaald of de betreffende rij zichtbaar is of niet.
Een filter zou de truuk natuurlijk ook kunnen doen, maar ik wil hierin juist van het handwerk af.
(een zichzelf voortdurend verversend filter zou trouwens wél kunnen werken, maar: Bestaat zoiets wel?)

Zelf verwacht ik eigenlijk niet dat er een oplossing bestaat, maar het is me al vaak gebleken dat er op dit forum meer intellect te vinden is dan er in mijn hoofd past :p

Alvast dank voor het meedenken!

en er is u waarschijnlijk reeds gevraagd een voorbeeldbestand te plaatsen?
 
Zie bijgevoegd voorbeeldbestand

Bedoeling van mij is om automatisch de rijen met een 0 in de A-kolom te verbergen
En dit te doen zonder gebruikmaking van een code
 

Bijlagen

  • nul-een.xlsx
    8,4 KB · Weergaven: 26
Wel een zeer summier voorbeeld...

Kan je niet een tweede tabblad gebruiken waarin met formules een lijst gegenereerd wordt?
Als je Excel 365 gebruikt kan dit met de FILTER functie.

"Automatisch verbergen" of "geen handwerk' vereist VBA.
 
...een voorbeeld moet niet ingewikkelder zijn dan dat waar het om gaat
en dat is heel simpel, inhoud 0 is verbergen, inhoud 1 is laten zien.

...maar om dit zonder code te bereiken is het moeilijke deel
 
Geef eens antwoord op mijn vraag.

Kan je niet een tweede tabblad gebruiken waarin met formules de gevraagde lijst gegenereerd wordt?
Als je Excel 365 gebruikt kan dit met de FILTER functie.
 
De nullen en enen zijn in het echt natuurlijk het resultaat van formules
Maar dit leidt af van waar ik om zoek:

Op basis van die resultaten (0 of 1) de rijen wel of niet verbergen op basis van een instelling in plaats van een handeling.

Achtergrond:
Er gaan straks allemaal "leken" mee werken
Als dit niet automatisch kan gaan die leken allemaal eigen werkwijzetjes bedenken
...en als die zelfbedachte werkwijzetjes niet het juiste resultaat op leveren gaat dat weer mijn schuld zijn :rolleyes:
 
Waarom geef je geen duidelijk antwoord op de vraag van AlexCel.
 
Geef eens antwoord op mijn vraag.

Kan je niet een tweede tabblad gebruiken waarin met formules de gevraagde lijst gegenereerd wordt?
Als je Excel 365 gebruikt kan dit met de FILTER functie.

Het is niet de bedoeling om een printbare uitdraai te maken.
Er moet tegelijkertijd in het huidige tabblad gewerkt worden.
Mijn bedoeling is om te zorgen dat aan de hand van wat je invult niet-relevante zaken uit beeld verdwijnen. Kortom: als je bij wijze van voorbeeld ergens "man" in vult moet alles wat met vrouwendingen te maken heeft verdwijnen.

Voor het simpel houden van de vraagstelling heb ik dat gereduceerd tot 0 en 1 Wat die cellen triggert om 0 of 1 te worden is geen deel van de vraag, het gaat mij uitsluitend om de selectie.
0 is regel verbergen
1 is regel laten zien
Als ik die selectie automatisch kan maken ben ik er.
 
Laatst bewerkt:
En hoe krijg je die rijen dan weer terug als ze verborgen zijn?

"Automatisch verbergen" of "geen handwerk' vereist VBA. Dus wat jij wilt kan in mijn optiek niet, anders dan een tweede tabblad dat je aanmaakt op basis van filtercriteria.

Tot zover mijn bijdrage.
 
Een beetje systeembeheerder zou er een eer in stellen 'veilige' omgevingen op het netwerk te creëren. Volledige veiligheid op dit terrein is slechts bereikbaar door af te zien van automatisering.
Mij lijken ze totaal niet op de hoogte van de mogelijkheden van het vertrouwenscentrum.
Office gebruiken zonder VBA is afzien van 95% van de functionaliteit van Office met een gigantsche toename van de kans op menselijke fouten.
 
Laatst bewerkt:
@AlexCEL: Jammer dat je tot ongeveer dezelfde conclusie komt als ik.
Ik had hoop dat er nog iemand een geitenpaadje wist, zou niet de eerste keer zijn op dit forum.

@snb: Mooi gezegd, 100% mee eens. :rolleyes:
 
Waarom plaats je geen representatief voorbeeldbestand zodat AlexCel zijn voorstel kan laten zien ?
Misschien is dat wel een goede oplossing.
 
Ok, nogmaals een representatie(ver) voorbeeld

Nog steeds heel erg uitgekleed, alles dat niet relevant is geeft alleen maar ruis.

De gele cellen in kolom A hebben altijd een vaste waarde (1)
De groene cellen hebben een variabele waarde, (0 of 1) afhankelijk van de blauwe cellen

Wat ik zoek is een instelling zodat automatisch de rijen met een 0 in kolom A worden verborgen en de rijen met 1-waarden wél zichtbaar blijven.
...en dus ook de rijen met een 0 weer oppoppen zodra ze in een 1 veranderen.

Ik kom er wel uit hoe dat moet met code, maar het moet zónder gebruikmaking van code. (company policy:rolleyes:)
 

Bijlagen

  • nul-een.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Zonder VBA lijkt het me niet mogelijk.
Opmerking: zelf zou ik niet met 1 en nul werken(geeft een onrustig beeld.
Zelf heb ik geen Excel 365 (de optie van AlexCel is voor mij dus geen optie.:d
Andere optie: Geef de "leken" een korte cursus hoe de FILTERKNOP te gebruiken.
Aangezien ze allemaal met excel werken zullen ze niet zo'n "leken" zijn.
 

Bijlagen

  • nul-een-2.xlsx
    13,9 KB · Weergaven: 16
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan