• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke som met meerdere mogelijkheden

Status
Niet open voor verdere reacties.

cremerhm

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2009
Hallo allemaal,

Ik heb een excell document waarin allemaal verkochte lidmaatschappen bijgehouden worden.

Op 1 blad laat ik in in het totaalblad kijken hoevel lidmaatschappen van een bepaald type door een bepaalde persoon verkocht zijn. Dit doe ik met de voglende voorwaardelijke som:

=SOM(ALS(Totaal!$K$2:$K$1306="Harm";ALS(Totaal!$E$2:$E$1306="Gold 1/2 jaar";1;0);0))

In november is echter de naam van het lidmaatschap "Gold 1/2 jaar" gewijzigd naar "basis", hoe pas ik de formule nu aan zodat beide criteria geteld worden?

Met een nieuwe voorwaardelijke som krijg ik als uitkomst steeds 0 ... dus dat lukt me niet.

Code:
=SOM(ALS(Totaal!$K$2:$K$1306="Harm";ALS(Totaal!$E$2:$E$1306="Gold 1/2 jaar";1;[COLOR="Red"]ALS(Totaal!$E$2:$E$1306="basis";1;0))[/COLOR];0))
Maar dan moet je hem wel opslaan met Ctl-Shift-Enter want het is een matrix formule

Succes.

Wim

Ik zou ook eens kijken naar =somproduct().

Maar ff een voorbeeld gegeven.
Code:
=SOMPRODUCT((Totaal!$K$2:$K$1306="Harm")*((Totaal!$E$2:$E$1306="Gold 1/2 jaar")+(Totaal!$E$2:$E$1306="basis")))
Een * staat voor EN, een + staat voor OF.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan