• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke telling

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnnekeB16

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2016
Berichten
10
Ik ben al een beetje aan het zoeken geweest, maar kom er niet uit (alhoewel het voor jullie waarschijnlijk een simpel probleem is).

In mijn bestand wil ik graag een telling van het aantal producten in kolom 3 (menge) als aan bepaalde voorwaarden (personeelsnummer) wordt voldaan, maar als het ordernummer in kolom 1 hetzelfde is moet het aantal slechts één keer worden meegeteld.
Voor personeelsnummer 79 zou het aantal producten dus 11 moeten zijn en voor personeelsnummer 90 is het 68.

Hier het voorbeeldbestandje Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Met vriendelijke groeten,
Anneke
 
En waar moet die optelling komen te staan?

Edit: zie nu dat er meerdere tabbladen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ah ja, dat had ik misschien kunnen vermelden. Scheelt weer zoeken.:eek:

Anneke
 
Probeer deze eens in B4:
Code:
=SOMPRODUCT(Tabel1[Menge]*(Tabel1[pers.nr.]=B$1)*1/AANTAL.ALS(Tabel1[Auf.-Nr.];Tabel1[Auf.-Nr.]))

Wellicht werk je met Duitse versie, dus heb het ook even in een voorbeeldje gegoten.

PS volgens mij moet het aantal bij 79 gelijk zijn aan 12...
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (AC).xlsx
    33,5 KB · Weergaven: 15
Bedankt voor de (snelle) reactie. Dit werkt inderdaad (en het resultaat voor personeelsnummer 79 is inderdaad 12).

Is het ook nog mogelijk deze berekening datumafhankelijk te maken? Zodat bijv. alleen de orders van september meegenomen worden? Ik heb tot nu toe voor iedere maand een ander bestand, maar het lijkt me makkelijker om alles in één bestand te hebben.
De datum in het huidige bestand is tekst, maar die heb ik omgezet naar een datum.
Bekijk bijlage Voorbeeld2.xlsx

Anneke
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (AC).xlsx
    35,5 KB · Weergaven: 12
  • Voorbeeld (AC).xlsx
    35,5 KB · Weergaven: 7
Dat kan, dan moet je de formule een stukje uitbreiden.
Code:
M.b.v. je nieuwe datumkolom:
=SOMPRODUCT(Tabel1[Menge]*(Tabel1[pers.nr.]=B$1)[COLOR="#FF0000"]*(MAAND(Tabel1[Kolom1])=9)[/COLOR]*1/AANTAL.ALS(Tabel1[Auf.-Nr.];Tabel1[Auf.-Nr.]))

M.b.v. originele datumkolom:
=SOMPRODUCT(Tabel1[Menge]*(Tabel1[pers.nr.]=B$1)[COLOR="#FF0000"]*(1*DEEL(Tabel1[datum];4;2)=9)[/COLOR]*1/AANTAL.ALS(Tabel1[Auf.-Nr.];Tabel1[Auf.-Nr.]))

Let wel: alle datums met als maand september worden hiermee meegeteld, dus 5-9-2015 en 5-9-2016 worden beide meegenomen! Als dit een probleem is moet er ook nog een check op het jaartal ingebouwd worden.

Waar nu de 9 staat (=september) kun je uiteraard ook een celverwijzing neerzetten met daarin het nummer van de gezochte maand, net zoals bij het personeelsnummer.

PS liever 1 lange tabel dan 12 korte... :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan