Voorwaarden opnemen en gewenste rapport-opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcop1989

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2012
Zoals wellicht inmiddels bekend ben ik bezig met een Access-database waarmee offertes worden opgesteld. Ik wil nu beginnen aan het rapport-gedeelte waarmee ingevoerde gegevens tot een offerte gemaakt worden. Voor mijn database tot nu toe, zie bijlagen.
Gegevens worden ingevoerd middels het formulier "nieuwe offerte".

Er is momenteel voor de "handmatige" offertes een format. Dit format is een format dat al jaren gebruikt wordt en dat door klant als uiterst aangenaam ervaren wordt. Het bedrijf wil dan ook dat dit format zeer zeker volledig (en anders zoveel mogelijk) behouden blijft.

Nu is de basis hiervan nog wel te doen voor mij, maar er is 1 deel van het offerte-rapport waar ik toch graag wat hulp bij had gehad:

1)
Op de 2e pagina van de offerte worden foto's en tekeningen van de aangeboden producten geplaatst met daar een kort bijschrift bij. Hoe is dit in (een) Access(-rapport) te verwezenlijken?

2)
Op de 3e pagina van de offerte staat een lijst met alle aangeboden producten met aantal, omschrijving etc. Dit is ingedeeld naar productcategorie. Per productcategorie zijn de relevante producten weergegeven. Onder aan iedere categorie staan enkele opmerkingen waar de klant goed op moet letten bij de betreffende productcategorie. Het komt dus voor dat op de ene offerte productcategorie A, productcategorie B en productcategorie C voorkomen terwijl op een andere offerte productcategorie B en T voorkomen. Dit ziet eruit zoals in de bijlage "offerte pagina 3".
Vraag is nu: hoe krijg ik dit zo geregeld? Of gaat dat niet? Indien dat niet gaat: is er wellicht een andere methode?

3)
Op pagina 4 komen enkele zaken die wel/niet inbegrepen zijn bij de offerteprijs. Ook dit is afhankelijk van de producten die aangeboden worden en kan dus steeds wisselen.

4)
Op pagina 5 komen de algemene voorwaarden. Deze verschillen ook weer per offerte omdat ze afhankelijk zijn van de producten die aangeboden worden.

Het is natuurlijk makkelijk om altijd en overal alle voorwaarden op te nemen, maar omdat de ene klant wel iets heeft aan voorwaarden van productcategorie B en de andere klant niet, worden deze standaard geselecteerd per offerte.

Zelf denk ik hiervoor aan het aanvinken van de relevante voorwaarden etc. in een formulier. Hoe ik dat geregeld krijg is me echter niet helemaal duidelijk. Voor de productcategoriën op pagina 3 heb ik zo geen oplossing......

Zouden jullie reacties, tips etc. hierover willen geven?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik zie nog geen rapport dus dan wordt het lastig aangeven hoe het beter kan.

Ad 1) Er staan verschillende vragen over het tonen van afbeeldingen in rapporten (met voorbeeld!) in het forum. Pak er één, en pas 'm toe!
Ad 2) Als je in je virtuele rapport een groepering op Product categorie maakt, kun je het gewenste resultaat wel maken. Een rood kader wordt echter lastiger...
Ad 3) Wat bedoel je daar mee? Als het gaat om bepaalde velden wel of niet laten zien, dan kun je die met een gebeurtenis wel instellen. Je maakt ze dan zichtbaar of onzichtbaar op basis van een bepaalde waarde.
Ad 4) Zie vraag 3. Al vraag ik me af waar je die algemene voorwaarden vandaan haalt, ik zie daar nog geen tabel voor.

Het was ook mijn bedoeling om hier te horen of en hoe het mogelijk is.

Ad 1) ik ga mijn best doen :)
Ad 2) het rode kader was om de categoriën aan te duiden. Dat hoeft niet in het rapport ;-) wat bedoel je precies met een groepering op product categorie?
Ad 3) dat klinkt goed. Gebruikers kunnen dan aanvinken welke ze wel en niet erin willen hebben, maar dan moeten de velden die niet van toepassing zijn wel opgevuld worden door velden die wél van toepassing zijn. Anders krijg je dit en dat ziet niet uit:
veld 1

Veld 1a
veld 2
Veld 3

Veld 4

Ad 4) nee, voor voorwaarden en "inbegrepen" moet ik nog tabellen maken. Zijn er daar nog suggesties voor?

ad 2: Ik zou zeggen: maak er eens een rapport van, en klik op de knop <Groeperen en Sorteren> Kies vervolgens het veld waarop je wilt groeperen, en stel de groep in zoals je hem hebben wilt.
ad 3: Je kunt de afhankelijkheid beter in een tabel vastleggen; niet alleen wil je niet afhankelijk zijn van een medewerker die al of niet een vinkje aanklikt, je weet op voorhand al wanneer een bepaalde tekst getoond moet worden of niet. Leg dat dus vast (aparte tabel of veld) en gebruik dat om het rapport op te baseren.
ad 4: Bekijk je huidige proces, en vertaal dat naar een tabel.

Kan ik het rapport ook baseren op de gegevens op het formulier dat de gebruiker zojuist heeft ingevuld?

De gebruiker vult dus een formulier in en drukt daarna op "rapport maken". Ik wil dat automatisch de zojuist ingevulde gegevens op het rapport weergegeven worden. Ik heb een rapport gemaakt met de wizard rapporten, maar dan toont hij alle records in de tabel offertes.

Edit:
Heb het al:

Code:
DoCmd.OpenReport "Offertes", acViewReport, , "Offertes_Offertenummer = " & Me.txtOffertenummer

Laatst bewerkt:
Ik heb nu een rapport gemaakt, maar krijg de melding "typen in expressie komen niet overeen".....?
Heb de foutmelding gegoogled maar ik heb het rapport gemaakt met de wizard rapporten....geen idee wat er fout is....:o

Deze melding krijg ik nu ook bij een query

EDIT:
Ook al weer opgelost........de gerelateerde velden in de verschillende tabellen hadden diverse types.....offertenummer stond b.v. in de ene tabel als tekst en in de andere als numeriek. Foutje:rolleyes:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Terugkomend op 2 berichtjes hierboven:
Ik heb nu weer problemen met het automatisch laten invullen van het rapport op basis van het ingevulde formulier.....hij geeft zo'n parameter venster op de waarde "Offertes_Offertenummer". Alle namen kloppen echter......?

Kijk eens naar je berichtje hierboven.
...de gerelateerde velden in de verschillende tabellen hadden diverse types.....offertenummer stond b.v. in de ene tabel als tekst en in de andere als numeriek.

Alle velden in alle tabellen staan nu ingesteld op hetzelfde type.....

Ik gebruik nu de code:
Code:
DoCmd.OpenReport "Offertes", acViewReport, , "Offertes.Offertenummer = " & Me!txtOffertenummer

Hij geeft de parameter melding niet meer, maar toont nu alleen de rapport lay-out zonder informatie

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan