Vorig jaar Glasvezel aansluiting gehad in huis.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Mensen
Ik ben ingezetene van de Gemeente Edam-Volendam en heb half vorig jaar een Glasvezet aansluiting gehad, althans een kastje waarop de glasvezel is aangesloten in huis.
Nu is mijn vraag, krijg ik nog een verbindingskabeltje vanaf dat Glasvezelkastje naar m'n modem?
Of gaat dat draadloos?
Ik heb van de gemeente onder wiens hoede dit hele glasvezel-project is uitgevoerd, nog geen uitsluitsel gehad.
Misschien weten jullie meer hierover.
Met de vriendelijke groeten
Dukkel

Je zou je dan ook direct de vraag af kunnen stellen, heb je glasvezel nodig? Met hoeveel mensen zit je tegelijk on-line, zitten daar zware gamers bij, kijk je tv via je netwerk?
Ik denk dat een heleboel mensen glasvezel hebben terwijl ze dit niet nodig hebben.
Overigens leggen gemeenten zelf geen glasvezel aan, ze verlenen alleen de vergunning dat het aangelegd mag worden door een commercieel bedrijf.

Hoe ziet dat kastje eruit? Heb je daar een foto van?
Is het een kastje met lampjes erop en een spanningssnoer? Of een klein kastje zonder dat?

In het laastste geval is dit enkel de aansluiting voor glasvezel (FTU), en moet je nog de elektronica van je provider krijgen hebben (NTU) die erop aangesloten wordt. Verer gaat dit NIET draadloos.

Als je even bij je provider keek voor meer informatie had je vast wel meer kunnen weten. :)

Dus dit is de FTU-aansluiting waar nog een 'converter' op moet komen:
1741513066962.jpeg

En dit is de NTU (die er vaak overheen wordt geplaatst) die het glasvezelsignaal omzet naar een netwerksignaal, waarna je modem er wat mee kan doen zodra je er die op aansluit.
1741513142822.jpeg
In bepaalde gevallen kan je ook direct van de kleine FTU naar de modem toe, maar dan moet je een speciale modem hebben. Dit wordt naar mijn idee vaak meer door de IT-ingewijden gedaan.

Laatst bewerkt:
Je zou je dan ook direct de vraag af kunnen stellen, heb je glasvezel nodig? Met hoeveel mensen zit je tegelijk on-line, zitten daar zware gamers bij, kijk je tv via je netwerk?
Ik denk dat een heleboel mensen glasvezel hebben terwijl ze dit niet nodig hebben.

Overigens leggen gemeenten zelf geen glasvezel aan, ze verlenen alleen de vergunning dat het aangelegd mag worden door een commercieel bedrijf.
Dit is inderdaad de gedachtegang van 10 jaar geleden, welke niet meer actueel is... 😉

Tja, ooit gaat het oude kopernetwerk eruit, en in delen van het land is dat al gebeurd. KPN wil geen twee netwerken blijven draaien. Dus als je nog een aansluiting op koper hebt (DSL), en je hebt de mogelijkheid voor glasvezel: DOEN! Het gaat tegenwoordig echt niet meer om de snelheid.
Daarnaast is koper ook erg storingsgevoelig, en is glasvezel dat niet.

Glasvezel-abonnementen heb je al ongeveer gelijkwaardig met wat je via koper behaalde.
En bovendien is de glasvezel-apparatuur vaak eenvoudig aan te sluiten, zolang je een stopcontact in de buurt hebt.

Laatst bewerkt:
Kijk eens welke aansluiting het is. ODF, Glaspoort, KPN of Delta?

Wat je nu hebt is enkel de kabel naar binnen. Van daaruit zal een glasvezel naar een ONT gaan. Daar komt UTP uit en die kun je op een router aansluiten.

Je schrijft:" Je zou je dan ook direct de vraag af kunnen stellen, heb je glasvezel nodig? Met hoeveel mensen zit je tegelijk on-line, zitten daar zware gamers bij, kijk je tv via je netwerk? "
Dit komt bij ons Gemeente Edam-Volendam eigenlijk niet ter sprake.
Ons werd ander half jaar geleden n.l. de keuze voorgelegd óf glasvezel óf de oude kabel houden (die dan na verloop van tijd buiten werking gezet zou worden)
Dus we hadden eigenlijk geen andere keuze. Wel zou Glasvezel hetzelfde of zelfs minder per maand gaan kosten en bedrijfszekerder zijn. Wij hadden in de Gemeentelijke kabel betrekkelijk veel storing.
Dus wat wat wil je meer?

De Glasvezelkabel is in de Gemeente Edam-Volendam aangelegd door een particulier bedrijf in opdracht van de Gemeente.
(In eerste instantie waren er zelfs 2 particuliere bedrijven, die de gemeente bediende, maar één daarvan heeft zich uiteindelijk en na lang touwtrekken teruggetrokken)

Bijlagen

• Glasvezelkastje.jpg
    Glasvezelkastje.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
Kijk eens welke aansluiting het is. ODF, Glaspoort, KPN of Delta?

Wat je nu hebt is enkel de kabel naar binnen. Van daaruit zal een glasvezel naar een ONT gaan. Daar komt UTP uit en die kun je op een router aansluiten.
Precies, het is enkel een glasvezelkabel naar een nieuw kastje naast mijn modem in de huiskamer.
Ik weet niet wat je met ONT bedoeld. Er staat niets op dat kastje Glasvezelkastje.jpg
Het zal vast geen standaard UTP kabeltje wezen dat tussen dat glasvezelkastje en mijn modem moet komen.
Dat zou te eenvoudig zijn, toch?
Dus gewoon afwachten maar.

Laatst bewerkt:
Als eindgebruiker kan je er nu nog niks mee, tenzij je een speciale glasvezel modem hebt. Hier moet nog inderdaad een ONT (Ook NTU genoemd) aan worden gehangen. Uiteindelijk kan je gewoon straks een UTP kabel tussen je ONT en je modem hangen. Dan hoef je enkel nog in het modem in te stellen dat hij kijkt naar de WAN-poort.

Kijk eens bij je internetprovider of ze al glasvezel kunnen leveren.

Laatst bewerkt:
Dat is een ziggo aansluiting. Ik zou bij ziggo een aanvraag doen om het te activeren. krijg je van ziggo een modem om het aante sluiten.
Zeker weten? Ik zie geen coax-aansluiting. En dat klemmetje bovenop komt erg over een met een FTU.

En verder doet Ziggo bijna niks met glasvezel.
83cc843f-85c9-49c0-b980-bc464277b317 (1).png

Laatst bewerkt:
@Aar de gemeente edam volendam heeft het cai netwerk door ziggo laten vervangen door glas.Lees de laatste link in mijn vorige bericht.

En bijna niks met glas klopt maar in deze gemeente heeft ziggo voor volledig glas gekozen.

Hier in Franeker lopen we achter hahahaha. In Almere hadden we glasvezel van KPN, dat wil ik hier ook. Maar dat duurt nog even. Wel zijn er al kabels getrokken tot aan de deur, zeg maar.
Nu wachten op aanbieders, die hebben we al gehad namelijk Delta, maar die wil ik niet.
KPN is bezig, maar dat duurt dus nog.

DIt is eigenlijk het antwoord op je vraag. Van de gemeente krijg je de aansluiting tot aan de deur, de aanbieder gaat het verder doen, als je een abonnement neemt.

DIt is eigenlijk het antwoord op je vraag. Van de gemeente krijg je de aansluiting tot aan de deur, de aanbieder gaat het verder doen, als je een abonnement neemt.
Dat klopt volgens mij. En zelfde prijs en goedkoper? Laat me niet lachen! Destijds van Ziggo naar Caiway kon niet anders in Twente. Glasvezel aangelegd (Reggeviber?), nooit in gebruik genomen door mij en de prijs was bij Ziggo 30,00 euro en nu bij Caiway zitten we al op 60,00 euro voor Internet en TV allebei het CAI-systeem.

Terug
Bovenaan Onderaan