Vorige, "Ga teurg", "Go back" in Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

PKingswood

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2004
Hallo,
Ik heb een groot Word-document waar door middel van aangemaakte bladwijzers en hyperlinks, snel en gemakkelijk vindbaar is wat je zoekt.
Is het hierbij mogelijk dat als je op een "Ga terug"-hyperlink of -knop klikt, je terug gaat naar de hyperlink waar je op klikte voordat je hier kwam (zoals de knop "Vorige" met internetten)?

Voorbeeld: verspreid in het document, noem het even positie A, positie B en positie C, staan hyperlinks die alle drie verwijzen naar positie X.
Nu wil ik bij positie X een "Ga terug"-hyperlink of knop waardoor je terug gaat waar je vandaan gekomen bent, zodat je verder kunt lezen waar je gebleven was.

Is dit mogelijk?

Dat kan alleen als je er een macro achter hangt die eerst een bladwijzer aanmaakt voor de huidige positie. Je kunt een hyperlink maken vanuit verschillende posities naar X (marks the spot), maar een hyperlink die je daar maakt kan maar naar één plek verwijzen, net zoals de 'start'links altijd naar X verwijzen. Je hebt dus een vaste bladwijzer nodig die vanuit X terug keert naar de vorige positie.
Overigens kan je dat al met een simpele toetsaanslag: <Shift>+<F5> rouleert namelijk door de laatste 3 posities in het document. Dus als je van A naar X gaat, of van C naar X ga je met <Shift>+<F5> altijd terug naar A of C. Heb je niks nodig.

Het schrijven van een macro gaat mij boven de pet. Helaas.

Overigens kan je dat al met een simpele toetsaanslag: <Shift>+<F5> rouleert namelijk door de laatste 3 posities in het document. Dus als je van A naar X gaat, of van C naar X ga je met <Shift>+<F5> altijd terug naar A of C. Heb je niks nodig.
Dit is een alternatief maar dat werkt alleen op posities waar je getypt hebt, niet op posities waar je alleen hebt geklikt op een hyperlink.
Bedankt voor je reactie.

Het zijn 2 hele simpele macro's die je zo kunt opnemen; hoef je niks voor te kunnen schrijven! Al neemt de macro iets teveel op, dus je kunt meer dan de helft weggooien. Maar zelfs als je alles laat staan, werkt hij perfect. Het idee is heel simpel: je neemt een macro op die een bladwijzer maakt op de huidige plaats. Die geef je een naam, bijvoorbeeld 'temp'. Vervolgens ga je naar de bladwijzer X. En dan stop je de macro. Ik wijs 'm zelf ook nog toe aan een sneltoets, da's wel zo handig. Een knop mag natuurlijk ook.
Vervolgens maak je een macro die nog simpeler is, want deze hoeft alleen maar terug te springen naar de bladwijzer 'temp'. En die wijs je ook toe aan een knop of sneltoets. Et voilà: u kunt springen :). Hier voor het gemak nog even de geschoonde macro's.
Code:
Sub mcrX()
    With ActiveDocument.Bookmarks
        .Add Range:=Selection.Range, Name:="temp"
    End With
    Selection.GoTo What:=wdGoToBookmark, Name:="X"
End Sub

Code:
Sub mcrT()
    Selection.GoTo What:=wdGoToBookmark, Name:="temp"
End Sub

Oké, dit werkt.
Het vraagt natuurlijk wel een extra handeling omdat je voordat je op de eerste hyperlink klikt (in mijn voorbeeld A, B, of C), de eerste macro moet activeren om de huidige positie in het document vast te leggen. Met de tweede macro kun je dan inderdaad terug springen naar de positie waar die eerste macro geactiveerd werd.

Jammer dat de macro niet tegelijk met een klik op de hyperlink wordt aangeroepen, dan zou het helemaal gebruiksvriendelijk zijn.
Bedankt.

Waarom nog een hyperlink? Mijn macro springt sowieso ook naar de plek van je hyperlink. Die is dus overbodig. En het mooie: je kunt de macro overal gebruiken, want er is geen beperking meer. Je springt altijd terug :).

Volgens mij kun je een macro alleen uitvoeren door middel van een toets-combinatie of een knop in de werkbalk en niet met het uiterlijk van een hyperlink. Of begrijp ik het niet?

Het document waar het om gaat is behoorlijk uitgebreid. Voor mij is het een danskalender van regelmatige terugkerende dansmiddagen/avonden.
Het begint met een grove inhoudsopgave. Hier kun je kiezen voor de danslocaties op alfabetische volgorde, dansmiddagen/avonden op chronologische volgorde, organisaties van dansactiviteiten, artiestenlijst... enzovoort. De lijst op chronologische volgorde is opgesplitst de zeven dagen van de week zodat je direct alle dancings op bijvoorbeeld de vrijdagen te zien krijgt.
- In de lijst waar de dancings op chronologische volgorde staan beschreven, staan verwijzingen naar de diverse locaties.
- In de lijst waar de details van de locaties (op dit moment ongeveer 150 stuks) op alfabetische volgorde staan beschreven, kun je eventueel doorklikken naar de artiesten.
Als een bepaalde dancing op meerdere dagen is, kun je bijvoorbeeld via de zowel Maandag als Vrijdag bij die locatie uitkomen.
Als ik vanuit de details verder wil gaan zoeken naar andere dancings op die dag, wil ik dus terug kunnen springen naar die betreffende dag.

Totaal staan in het document verwijzingen naar bijna tweehonderd locaties in het document. Om dit gebruiksvriendelijk te houden wil ik dat je door het klikken in het leesgedeelte, kunt navigeren door het document en dus ook terug kunt springen naar de vorige klik (of zelfs meerdere niveaus terug kunt springen). Dus zoals de functie van de knop "Vorige".

Is het realistisch wat ik vraag?

Is het realistisch wat ik vraag?
Niet heel erg :). Dit riekt er naar alsof je het verkeerde programma gebruikt; ik zou als ik dit zo lees direct aan een database denken. Dit probleem heb je in Access in no time getackled. Of desnoods Excel. Overigens kun je de inhoudsopgave als navigatievenster in je document gebruiken, zodat je ook makkelijk naar koppen kunt springen. Een alternatief zou nog een Macroknop zijn, maar die werken alleen als je het document beveiligt. Microsoft gebruikt zelf macroknoppen omdat je makkelijk voorbeeldtekst in zo'n knop kunt zetten, en als je de knop dan selecteert in een niet-beveiligd document dat je dan de knop vervangt door nieuwe tekst. Oneigenlijk gebruik dus!
Maar aan een hyperlink kun je verder geen macro hangen, dus dat zou ik verder vergeten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan