• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vorige getal in kolom gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spletsj

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo,

ik heb het volgende:
Ik ben bezig om kilometers en het gebruik van mijn auto in kaart te brengen.
Hiervoor wil ik, wanneer ik heb getankt, mijn kilometerstand invoeren in Excel en het verschil in km en (gemiddeld)verbruik laten berekenen.
De sheet gat op datum, omdat ik op verschillende dagen kosten voor mijn auto maak.

Nu heb ik een kolom met de kilometerstanden en wil de kilometers van elkaar aftrekken. Dus de hoogste stand minus de LAATSTE kilometerstand.
Dit kan een paar dagen geleden zijn, dus moet Excel in de kolom naar de LAATSTE stand zoeken en deze gebruiken.
Ik ben op zoek gegaan, maar kan het niet vinden.
Iemand een idee?

Alvast bedankt,
Henk

opsturen excel autokosten.jpg

Henk,

Leuk plaatje, maar daar kan niemand formules in zetten......post eens een .xlsx bestandje.

dat probeerde ik, maar bestand is te groot.
Mag max 100kb zijn?

Laatst bewerkt:
Je gebruikt Xl-2013 of Xl-2016? En kan een bestand niet opslaan in enig ander formaat dan .xlsx? Bijzonder! Bestand --> opslaan als al geprobeerd?

Als je alleen een kilometerstand invult bij het tanken, kun je eens kijken bij de functie =grootste()

Kees

@ Kees,

de grootste heb ik, maar ik moet de voorgaande kilometerstand daarvan aftrekken.
Daar er dagen tussen zitten, kan ik niet de Cel erboven gebruiken, die is namelijk leeg.
Ik wil de de eerste cel met kilometerstand hebben die boven de laatst ingevulde kilometerstand staat.(op de afbeelding 60010)
Vandaar de vraag of er een formule is die de eerste gevulde cel in de kolom vindt.

Thnx,
Henk

In het mooie plaatje staat toch excel binaire werkmap?

Heb je wel gekeken naar de functie =grootste()
Je kunt in deze functie een indexgetal opgeven waarbij gezocht wordt naar de een na grootste, twee na grootste, enz

Kees

Ik kom uit voor het aantal kilometers op iets als:
=max(bereik) - grootste(bereik;indexgetal)

Kees

@Plonske, dankjewel.
Had zitten stoeien met grootste, dan lukt het ook, maar geeft hij bij geen km-stand #getal!.
Nu blijft de cel leeg.

Nogmaals dank aan iedereen!
Henk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan